Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överkomma rädsla?  (läst 11839 gånger)

Norrsken

• -
SV: Överkomma rädsla?
« Svar #20 skrivet: 21 mar-08 kl 21:01 »
Kallbloden är verkligen helt annorlunda hästar, de blir inte rädda för mycket. Starka kan de ju vara, men absolut inte nerviga.

Generellt kanske. Dock är de hästar, och individer! Man har ju hört talas om nån som haft både fullblod och ardenner, där ardennern varit den nervösa ;)! Det jag kan säga om kallblod, jämfört med halvblod och halvblod med en del fullblod, är att man lättare hinner med i svängarna på ett kallblod! Man hinner märka innan tvärniten kommer! Min häst som är halvblod med lite fullblod hinner inte ens alltid med i svängarna själv! Det gick bra när jag hade bra balans efter flera år av daglig ridning, och mycket barbacka, men svårare efter två års uppehåll! Hans gamla mor är tuff, snabb, men trygg, och man hänger med i svängarna! De nordisar jag ridit har varit av samma kaliber. Visst kan de skygga, och hoppa till, men man hinner med!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 21 mar-08 kl 22:28 »
Mitt råd är att leta efter en högrangad häst, som är välutbildad! En seg häst behöver inte vara trygg. En ledarhäst måste vara trygg i sig själv för att vara en bra ledare! Dessa hästar har ju oftast mycket vilja, men är den inte purung, utan har varit med, och dessutom välutbildad så kan du inte hitta en tryggare häst! Vårt gammelsto är sån! Hon är en sån häst som gör andra hästar trygga. Även människor tycks bli trygga i hennes sällskap! Däremot är hon inte det minsta seg, tvärtom! Hon har alltid gillat att springa fort! Men det är inte värre än att man blir lite trött i armarna av att hålla ;) Hon är en sån häst som nervösa ryttare dras till!
Den hästen jag föll av är min ögonsten ,, hon är 142cm hög Tinker och ledarsto.
Konstigt nog känner jag mej trygg på HENNES rygg fast hon är pigg och lite het i bland .
Men skillnaden är nog att den hästar ALDRIG bockar eller reser sej.
Eller skvätter heller .

Det är mkt svårt att hitta sånna hästar har jag märkt .
Har svårt att hålla emot nu när ryggen är svag och jag är omusklad .
Om hästen kastar sej åt sidan då lär jag dratta av och det funkar ju inte att ha säkerhets västen med western sadeln :(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 21 mar-08 kl 22:29 »
Skulle också tillägga hur tokigt det kan vara..

Har inga problem att svinga mig upp i sulkyn och köra snabbjobb på banan i kortvagn..Medans att köra samma häst på en tyst o fin skogsväg hemma i lugn o ro i långvagn kan vara rena skräcken...

Som sagt, det måste vara nån psykos..

Håller med  ;D måste vara psykos ,,finns det mediciner för sånt?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 21 mar-08 kl 22:49 »
[
Citera
Till sar vill jag ge tipset att när hästen spänner sig ute, så samla ihop den! Och då menar jag riktigt ordentligt! Be den trampa på stället om möjligt. Om man får hästen att utföra något så krävande så måste den koncentrera sig på det!  När hästen blir spänd och stirrig och allt fär okoncentrerad så samla ihop! Trava eller gallopera riktigt samlat tills hästen lugnar sig, då ger du friare tyglar. Det brukar funka på min häst! Fast det kräver ju att både häst och ryttare kan få ihop hästen.

Eller en travhäst, det är bäst att låta dom löpa ett par km.
Är dom lite på tårna o man börjar "bråka" med dom så är det helt kört... Men så klart, är man inte van så kanske det inte känns helt ok att smacka på dom och ösa på lite.... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 21 mar-08 kl 22:54 »
[
Eller en travhäst, det är bäst att låta dom löpa ett par km.
Är dom lite på tårna o man börjar "bråka" med dom så är det helt kört... Men så klart, är man inte van så kanske det inte känns helt ok att smacka på dom och ösa på lite.... ::)

Men då åker du åtminstone inte över huvudet om den nitar! Att låta min pålle den yngre "ösa på" är inte nåt man gör riskfritt ;)

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 21 mar-08 kl 23:01 »
Den hästen jag föll av är min ögonsten ,, hon är 142cm hög Tinker och ledarsto.
Konstigt nog känner jag mej trygg på HENNES rygg fast hon är pigg och lite het i bland .
Men skillnaden är nog att den hästar ALDRIG bockar eller reser sej.
Eller skvätter heller .

Det är mkt svårt att hitta sånna hästar har jag märkt .
Har svårt att hålla emot nu när ryggen är svag och jag är omusklad .
Om hästen kastar sej åt sidan då lär jag dratta av och det funkar ju inte att ha säkerhets västen med western sadeln :(

ja, såna hästar växer inte på träd! Men de kan ju vara värda att leta efter!

Om du är omusklad så kanske det är värt att försöka träna upp en grundstyrka innan du strävar efter att sitta upp! Och, "svårt att hålla emot", beror det på att hästen är het och ligger på bettet? I så fall kan jag varmt rekomendera att prova hackamoore! Det funkar bra på min gammeltant, som kan vara rejält stark! (det låter som om dessa två damer har en del gemensamt!)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #26 skrivet: 22 mar-08 kl 11:14 »
Till sar vill jag ge tipset att när hästen spänner sig ute, så samla ihop den! Och då menar jag riktigt ordentligt! Be den trampa på stället om möjligt. Om man får hästen att utföra något så krävande så måste den koncentrera sig på det!  När hästen blir spänd och stirrig och allt fär okoncentrerad så samla ihop! Trava eller gallopera riktigt samlat tills hästen lugnar sig, då ger du friare tyglar. Det brukar funka på min häst! Fast det kräver ju att både häst och ryttare kan få ihop hästen.

Ohhhh, då skulle jag sitta i grantopparna... ;D Hästen är redan från början aktiv och samlar man ihop "fjädern" och något utlöser den så blir reaktionen tredubbel då bakbenen redan sitter under hästen.
Det som brukar fungera bäst är Francis variant, trav i rätt friskt tempo utan några större krav-när överskottsenergin börjar försvinna så får man mjukt börja med halvhalterna, ställningar, flyttningar, övergångar och då kommer också koncentrationen.
Men det är säkert olika från häst till häst.
Lånemagen jag rider nu är rätt vältempererad men har lätt att spänna till sig och där fungerar aktivitet (som får hennes koncentration) bättre än på min förra häst som inte var speciellt spänd men var ett väldigt vaket, atletiskt muskelpaket....

Ja, det är inte alltid lätt det här med ridning!

Norrsken

• -
« Svar #27 skrivet: 22 mar-08 kl 21:10 »
Ohhhh, då skulle jag sitta i grantopparna... ;D Hästen är redan från början aktiv och samlar man ihop "fjädern" och något utlöser den så blir reaktionen tredubbel då bakbenen redan sitter under hästen.

Haha! Ja, det är väl olika! De är ju individer de med! På min lilla pålle så är just samling (ock då alltså ordentligt, så att det kräver full koncentration) det enda som kan hindra att reaktionen utlöses! För hans del så är att låta honom löpa vid ett sånt tillfälle bara som att uppmunra flyktinstinkten.. Inte vet jag, men kanske det beror på att han är ju som byggd för att löpa. Det kräver inte mycket energi av honom, och då heller inte mycket koncentation...

Men det viktiga är ju att man har nåt som funkar! Då spelar det ju mindre roll vad det är! Åtminstone så länge det är nåt som inte skadar hästen förståss! Gammelpållan blir ju aldrig rädd, så jag har inte behövt reflektera så mycket annat än med hennes mer nervige avkomma..

Sen så sitter det ju väldigt mycket i huvudet på ryttaren... Men lite av min tanke är ju att om ryttaren har en strategi för att hantera de situationer där hästen blir nervös så blir ju ryttaren lugnare, och förmedlar därmed också lugn till hästen!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #28 skrivet: 22 mar-08 kl 21:26 »

Sen så sitter det ju väldigt mycket i huvudet på ryttaren... Men lite av min tanke är ju att om ryttaren har en strategi för att hantera de situationer där hästen blir nervös så blir ju ryttaren lugnare, och förmedlar därmed också lugn till hästen!

Det tror jag också på! :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 23 mar-08 kl 00:04 »
Svarar er bägge här ...
Jag har en liten mental övning jag gör när jag känner att jag spänner mej , jag visualiserar en korg med äpplen och försöker mentalt överföra den bilden till hästen .
Ibland funkar det men inte alltid det beror på om jag litar på den hästen .
Jag har väldigt svårt att lita på "dumma" hästar som hoppar o skvätter för skitsaker tex postlådor o dyl men sånna hästar har jag aldrig funkat med så det är inget nytt .
Jag blir skitgrinig när dom gör så ..

Frances

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 23 mar-08 kl 11:00 »
Citera
Jag blir skitgrinig när dom gör så ..

Då finns det ju inte några vidare förutsättningar ;D

Man kan inte ha inställningen att hästen "gör fel" då går det ju aldrig..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 23 mar-08 kl 11:43 »

Man skall upp i sadeln så fort det går

Jag var ute i skogen och fick se en schäfer, trodde jag,det visade sig vara en älgkalv.Älgmamman blev inte glad över vårt besök så hon skulle väll ge oss en propp.Hade med mig min gammla schäfer så jag tyckte det var bäst att koppla den,när jag var på väg ur sadeln så small det bara till.Jag vaknade efter många timmar och frös,hade fruktans värt ont i höften.Höftleden hade hoppat ur,efter många turer och krångel så komm kulan på plats.Men jag kunde inte rida så jag fick stödja mig på stigbygeln på vägen hem.
Efter några dagar så var jag i sadeln och hade kryckan med mig,ungufär som Cowboysarna har sitt gevär på sadeln så hade jag kryckan.
Man får inte vara blödig...upp i sadeln.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #32 skrivet: 23 mar-08 kl 12:33 »
Då finns det ju inte några vidare förutsättningar ;D

Man kan inte ha inställningen att hästen "gör fel" då går det ju aldrig..

Hmm du menar att en häst INTE dummar sej när den kastar sej för 100drade gången vid samma soptunna eller vid samma sten i skogen?
Den hästen gör ju faktiskt fel .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 23 mar-08 kl 12:37 »
Man skall upp i sadeln så fort det går

Jag var ute i skogen och fick se en schäfer, trodde jag,det visade sig vara en älgkalv.Älgmamman blev inte glad över vårt besök så hon skulle väll ge oss en propp.Hade med mig min gammla schäfer så jag tyckte det var bäst att koppla den,när jag var på väg ur sadeln så small det bara till.Jag vaknade efter många timmar och frös,hade fruktans värt ont i höften.Höftleden hade hoppat ur,efter många turer och krångel så komm kulan på plats.Men jag kunde inte rida så jag fick stödja mig på stigbygeln på vägen hem.
Efter några dagar så var jag i sadeln och hade kryckan med mig,ungufär som Cowboysarna har sitt gevär på sadeln så hade jag kryckan.
Man får inte vara blödig...upp i sadeln.

Joo men jag låg på sjukhus först o sen kunde jag inte ens komma upp i sängen själv.
Så jag tog mej upp så snart jag kunde .
Men av nån anledning blir det värre o värre .....

Frances

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 23 mar-08 kl 13:14 »
Citera
Hmm du menar att en häst INTE dummar sej när den kastar sej för 100drade gången vid samma soptunna eller vid samma sten i skogen?

Man kan aldrig klandra hästen för att den tar chansen. Dom är ju faktist bara djur................. ::)
Det är ngn som tillåter hästen att göra så...
Citera

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #35 skrivet: 23 mar-08 kl 14:34 »

Nej, hästen är inte dum!
Man ska aldrig glömma att det är flyktdjur det handlar om. Vissa hästar är lättare att "övertala", i andra sitter instinkterna än mer befästa. Irriterande men något man antaligen får leva med och göra det bästa utav, vet man att hästen alltid hoppar vid den stenen är det väl ett utmärkt tillfälle att göra sig mjuk i kroppen och följa med i "hoppet" för att senare låtsas som ingenting har hänt och fortsätta framåt.

Norrsken

• -
« Svar #36 skrivet: 23 mar-08 kl 15:08 »

Nej! Hästen är flycktdjur, och flockdjur. De följer en trygg ledare. Litar på ledarens förmåga att bedöma vad som är farligt! Just därför så är ofta hästar med ledaregenskaper också lugna och trygga hästar. En flockmedlem som skvätter till för något inväntar sen ledarens reaktion, och är ledaren lugn så rättar sig hästen, signalerar ledaren fara så flyr man.

Så, om du rider häst x, som alltid tar ett antilopskutt vid grannens brevlåda, försök att analysera dina egna reaktioner när du närmar dig brevlådan. Hur känner du dig? Avslappnad, eller spänd? Det räcker med ytterst lite spänning för att en känslig häst ska vädra fara! Hur andas du? Vad tänker du? Hur slår ditt hjärta? Hästar har betydligt mer koll på oss människor och våra reaktioner än de flesta anar! Jag är ganska övertygad om att den dag du själv är så avslappnad att du kan tänka dig att skritta förbi på lång tygel så bryr sig inte hästen ett dugg!

För länge sedan när vi nyss skaffat vår gammelpålla så lånade jag stallägarens häst, så att jag och mamma kunde rida ut tillsammans. Ordentliga förmaningar från stallägaren om hur hispig han var för kor. Och det visste jag ju, eftersom jag ridit tillsammans med henne, och sett hur hästen burit sig åt. Men jag var bara fjorton år vid tillfället, och tyckte att det var skitkul med hästar som hoppade lite. Nåväl, vi red iväg. Och när vi red förbi kohagarna så kom hela gänget ungtjurar galopperande och hoppande och skuttande. Och, man red verkligen nära deras hage. Jag ska säga att jag nästan blev besviken när hästen knappt ens tittade åt tjurarna!

Frances

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 23 mar-08 kl 15:35 »
Citera
För länge sedan när vi nyss skaffat vår gammelpålla så lånade jag stallägarens häst, så att jag och mamma kunde rida ut tillsammans. Ordentliga förmaningar från stallägaren om hur hispig han var för kor. Och det visste jag ju, eftersom jag ridit tillsammans med henne, och sett hur hästen burit sig åt. Men jag var bara fjorton år vid tillfället, och tyckte att det var skitkul med hästar som hoppade lite. Nåväl, vi red iväg. Och när vi red förbi kohagarna så kom hela gänget ungtjurar galopperande och hoppande och skuttande. Och, man red verkligen nära deras hage. Jag ska säga att jag nästan blev besviken när hästen knappt ens tittade åt tjurarna!

Men i det fallet hade ju helt garanterad er Gammelpålla ett finger med i spelet ;)

Norrsken

• -
« Svar #38 skrivet: 23 mar-08 kl 15:39 »
Men i det fallet hade ju helt garanterad er Gammelpålla ett finger med i spelet ;)

Kan så vara! Men denna häst skuttade ordentligt med sin ägare på ryggen när jag red med dem, just på nämnda gammelpålla!

Sen så var det så att stallägaren hade åkt av sin häst mer än en gång, så det kanske inte var så konstigt att hon var rädd! Men rädd var hon, och det påverkade hästen! Vilket jag ju erfarit samma sak med min egen häst, när jag var skrajsen efter graviditeten... Visst har han alltid haft nerverna utanpå, men det var aldrig nåt problem tidigare, då jag var trygg i förvissningen att jag hade tillräckligt bra balans för att sitta kvar...

Bäsen

« Svar #39 skrivet: 23 mar-08 kl 15:55 »
Hallå där. Jag kanske misstar mig men har jag inte hört att du predikar NH?? Har jag fel så glöm detta.

Annars så var det bland det dummaste jag hört från en NH förespråkare.

Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser