Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  goda råd är dyra  (läst 6050 gånger)

fungilla

goda råd är dyra
« skrivet: 20 mar-08 kl 16:42 »
Hela förlossningen gick bra och hon fick två söta lammtackor men 2 dygn senare kan hon inte stöda på frambenen. Tackan försöker ställa sig upp men har ingen kraft alls så lammen diar henne när hon står på bakbenen. Hon hasar runt med vikta framben Äter och ser pigg ut, följer lammen oroligt med blicken hela tiden. Vetrinären hade inte en aning..Börjar bli dyrt med vetrinärbesök.. Men bara hon blir frisk så.
Är det någon mer som råkat ut for detta?  Funderr om höet och ensilaget är för dåligt näringsmässigt,
.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: goda råd är dyra
« Svar #1 skrivet: 20 mar-08 kl 17:03 »
Har hon fått kalk, tokosel och energibalans? Jag hade ett par lamm som var sådär i höstas och de hade helt klart näringsbrist. Hade rejält med parasiter, kunde därför inte tillgodogöra sig fodret och blev dåliga.
« Senast ändrad: 20 mar-08 kl 17:05 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

« Svar #2 skrivet: 20 mar-08 kl 17:22 »
Hela förlossningen gick bra men 2 dygn senare kan hon inte stöda på frambenen. Tackan försöker ställa sig upp men har ingen kraft alls så lammen diar henne när hon står på bakbenen. Hon hasar runt med vikta framben Äter och ser pigg ut, följer lammen oroligt med blicken hela tiden.

Kan tackan stå om du hjälper henne upp? Har du undersökt klövarna och klövspalten emellan?

Symtom på kalkbrist är det inte. Knappast inte heller akut acidos eller selenbrist.

Kom efterbörden normalt? och har hon haft feber? Fång är ovanligt på får men förekommer i sällsynta fall.

Hur gammal är hon och vad är det för ras? Hur mycket foder får hon och vad består det av?

hustran

« Svar #3 skrivet: 20 mar-08 kl 18:51 »
Goda råd får inte vara dyra, tycker jag. Det låter konstigt med tackan tycker jag. Snurrar i huvudet......men hur är det med B-vitamin? Det verkar ju rätt snabbt och har med ben o muskler att göra eller? Jag har hört att tackor kan drabbas av det spec. under vintern. Det är nog inte heller farligt att överdosera för de lär de pinka ut. Finns på Granngården, bla. Vore bra att veta hur det går. Man lär sig ju hela tiden. När vi hade höns så köpte jag sånt på apoteket och hällde i vattnet, men det kanske är billigare på Granngården. På apoteket heter det B-vitamin Forte och det tyckte jag lät snabbt o bra. Lyck till.

fungilla

« Svar #4 skrivet: 20 mar-08 kl 19:16 »
Vetrinären var här och hon fick kalk och selen. Jag har fått i henne vatten med energibalans. Jag frågade om det kunde var fång men hon trodde inte det, men symptomen stämmer exakt. Var till granngården för att höra om de visste vad det kunde vara för fel, men de hade aldrig hört om något sådant förut.. Försöker få i henne pellets med e-vitamin men just nu är hon väldigt sur på mig. Ska skicka hö och ensilage på näringskontroll, Har ringt runt till olika bönder och de säger att det är låg energimättnad i stort sett allt hö  pga. regnet.
 :(Fy vad man känner sig hjälplös.

hustran

« Svar #5 skrivet: 20 mar-08 kl 19:29 »
Jag har aldrig hört talas om fång på får, men varje år får man lära sig ngt. nytt. Fång lär ju vara ngn. allergisk reaktion, tror jag och det vore konstigt om det stämde på din tacka, men men ? Av ngn. anledning är hon svag just i frambenen, så försök med B-vitamin snabbt för att även utesluta det. Hör med ngn. "kobonde" om du känner nån, de har ju de även idisslare.  Berätta sen.  :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 20 mar-08 kl 19:51 »
hur ser klövarna / klövspalten ut... med tanke på all fotröta osv...som de skrivs om..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

fungilla

« Svar #7 skrivet: 20 mar-08 kl 20:15 »
klövrarna ser br ut. Det står om fång i fårboken. Är det det så blir hon bra. Ska försöka få tag på mer vitaminer

fungilla

« Svar #8 skrivet: 21 mar-08 kl 10:37 »
Hjälp..Ytterligare en tacka med samma symptom. Precis lika många timmar efter förlossningen som den andra. När jag köpte dem var de lite undernärda. Har gett dem fårpellets och havrekross. Så har de fri tillgång till ensilage och hö..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 21 mar-08 kl 10:57 »
Är dom varma och ömma i framklövarna?
Kan dom stå på frambenen om du lyfter upp dem och ställer dom på benen?

Vilken mängd av havre och pellets ger du?

Har du kollat juvren på tackorna?
« Senast ändrad: 21 mar-08 kl 11:12 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

I.A

« Svar #10 skrivet: 21 mar-08 kl 15:52 »
Skulle kunna vara vad som helst. Hästar får ibland fång efter fölningen, fölfång. Det borde väl även drabba andra djur. Hos hästen känner man en kraftigt bultande puls i karleden + varma hovar och att dom avlastar. Var känner man pulsen på får? Trots att forskningen går framåt, är fång fortfarande en olöst gåta. Man vet ju att det börjar med en störning i tarmsystemet, vidare bildas toxiner ( gifter ) som tar sig ut i blodet med resultat att sambandet i hovarna släpper pga av ökat tryck ( mycket kortfattat ). Kor som drabbas utav fång, brukar stå med frambenen i kors för att avlasta.
Någon skrev om B-vitamin.....Det brukar ju hjälpa mot det mesta. Det hade jag provat! Föresten kanske jag borde ge min hårlösa tacka lite B-vitamin....

Mvh Ingela

fungilla

« Svar #11 skrivet: 21 mar-08 kl 18:37 »
Det verkar som om de har ont i klövrarna, står på bakbenen och diar. När jag gav lite smärtlindrande klarade de av att stå litegrann. Konstigt nu är det tredje tacka av 11 som lammat som beter sig likadant.  Det kanske är något speciellt med Texel. Känner att det inte är någon ide att ringa vetrinär en gång till, speciellt inte när de har så olika uppfattningar om vad det kan vara och när jag frågar den första efter kalk och han säger att det bsolut inte kan vara det som fattas och ger penecilin och den andra ger kalk utan att jag frågat men ingen penicilin ??? Som sagt känner mig helt rådlös

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 21 mar-08 kl 19:10 »
Men hur mycket foder havre/pellets har du "fungila" gett då ???

25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

farmen

« Svar #13 skrivet: 22 mar-08 kl 16:52 »
Jag arbetar på 4H-gård och vi har varit med om samma sak att tackan inte kan stå på frambenen
Efter 3 vet.besök och antibiotika + kalk   beslutade distriktsvet. att tackan skulle avlivas. Hon visste inte vad som orsakade att tackan inte kunde stå på frambenen
Vi har nu 2 lamm som äter mjölkersättning ur en s. k. lammbar och dom växer och frodas
Lena

fungilla

« Svar #14 skrivet: 22 mar-08 kl 17:50 »
Det är så konstigt men tackorna mår bra nu trots att de fått olika behandlingar. Gemensamt de vill inte äta, har ingen kraft i fram benen, syrligt doftande avföring ??? Den enda gemensammna behandlingen var att alla fått energibalans.

Henning

« Svar #15 skrivet: 22 mar-08 kl 18:37 »
Den syrligt doftande avföringen brukar vara en följd av höga kraftfodergivor i förhållande till grovfodret. Om de har fått snålt om tid att vänja sig ökar risken för fång.

Smärtlindring + en mer grovfoderbaserad foderstat rekommenderas. (Du kanske har höga näringsvärden i ensilaget också)

fungilla

« Svar #16 skrivet: 24 mar-08 kl 01:56 »
Jag köpte dem i januari och enligt vetrinären var de alldeles för magra så jag skulle "göda" dem. Har försökt öka succesivt men det var svårt eftersom jag inte kunde se att de blev nämnvärt kraftigare.
Nu har två tackor fått feber och är jättehängiga. Trodde inte att det var så här svårt med får.

hustran

« Svar #17 skrivet: 24 mar-08 kl 06:52 »
Oj, nu återkommer jag till mitt tips ang. vanligt "brödjäst" uppblandat med ljummet vatten och lite honung el. socker i för jäsningen. Torrjäst funkar också. Ge med ingivare eller "storspruta". Vi fick också tipset att ge vanligt havre enbart, okrossad i små mängder mot foderleda. Bara tackorna hörde ljudet av havren Riktigt glimmade det till i ögonen. Pellets ratade de. Försök att få i dem 1 påse torrjäst el.motsvarande 50 gr. färsk kronjäst. 

fungilla

« Svar #18 skrivet: 24 mar-08 kl 17:39 »
Det ska jag testa genast..Tack

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #19 skrivet: 24 mar-08 kl 18:13 »
Testa INTE havre nu till tackorna när de har diarre!

Att ge havre till djur som man tror har fång..
är ju som att ge en onykter mer sprit så han blir nykter (dvs en urdålig ide...)
Ge bara hö tills de skiter normala kulor!

Jag skulle ge tackorna Bikarbonat och B-Vitamin! om det vara mina djur.

Man måste öka kraftfodergivor väldigt väldigt sakta för att fårens vomflora ska hinna
vänja sig och djuret inte få våmförskämning eller fång.

Därför ska man inte köpa dräktiga djur i magert skick.

mvh Rosa

Dela detta:

* Inloggade just nu

1633 gäster, 3 användare (1 dolda)
ekoknutte, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser