Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Soldriven stirlingmotor  (läst 35625 gånger)

sprithitler

• Swedish survivalist.
Soldriven stirlingmotor
« skrivet: 18 apr-05 kl 23:31 »
http://www.stirlingenergy.com/solar_overview.htm

Riktigt häftigt enligt min mening. Undrar hur bra det funkar i gästrikland.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Wolverine

• Gäst
Re:Soldriven stirlingmotor
« Svar #1 skrivet: 19 apr-05 kl 13:21 »
Stirlingmotorn är nästan 200 år gammal (uppfanns år 1816)! Att använda stirlingmotorn tillsammans med en solfångare gjordes av den svenskfödde Ericsson samtidigt som de vanliga förbränningsmotorerna utvecklades. Han visade att det gick att omvandla solenergi till elektricitet på ett relativt enkelt sätt. Tyvärr fick inte idén genomslag, man kan fundera hur det skulle ha sett ut idag om historien blivit annorlunda.

En stirling motor har en verkningsgrad på ca 30 %(i solfångare, men 40 % i förbränningsmotorer), skall jämföras med solcellers verkningsgrad på ca 15 %. Kruxet är att en stirlingsolfångare bäst lämpas i solrika trakter såsom ökenområden. Med tanke på investeringskostnaden och vad man kan få ut blir det en dyr historia, om man tänker använda den i Sverige.

Strilingmotorn kan användas till värmepumpar med rätt så märkliga egenskaper, effektiva kylskåp, få el från eld eller annan värmekälla.

Länkar tillverkare och andra sidor finns i en annan diskussion: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=53;action=display;threadid=522;start=15
« Senast ändrad: 13 okt-05 kl 14:17 av Jordlöpare »

lilleulv

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 apr-05 kl 23:15 »
I 1959 kom WW med en bilmodel - Kharman Ghia, som var försynet med en Stirling motor. Den skulde revulotionera bilindustrien, men sådan blev det ju inte.
Lilleulv

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #3 skrivet: 19 apr-05 kl 23:40 »
I 1959 kom WW med en bilmodel - Kharman Ghia, som var försynet med en Stirling motor. Den skulde revulotionera bilindustrien, men sådan blev det ju inte.
Lilleulv

Stirlingmotorn är direkt olämplig som ersättare för ottomotorn i en bil. Stirlingmotorns gebit är som stationärmaskin på hyfsat konstant varvtal
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 apr-05 kl 14:46 »

Hej.
Jag vet inte något alls, nästan om Stirlingmotorer. Är det någon som kan förklara den med 5 meningar?

Om den håller hyfsat konstant varvtal, borde den ju vara ganska lämpad till just driva en generator? Hur fungerar den i förhållande till ojämn belastning?

El kan ju genereras på två sätt i generatorer. Det ena är att generatorn hela tiden känner den faktiska lasten.

Det andra är att den konstantbelastas, och energin mellanlagras på något sätt. Är detta vad man måste välja för en Stirlingmotor?

Alltså, är en soldriven Stirlingmotor bäst lämpad för att ladda batterier via en laddningsregulator, eller kan den driva en generator direkt?

Detta måste man ju ta hänsyn till, om man nu ska beakta verkningsgraden för det TOTALA systemet.

Och frågan är, finns det lösa Stirlingmotorer att köpa i Sverige, idag, med en storlek på säg 2 kWatt? Någon som har provat detta praktiskt, eller kännr till om det. Jag blev nämligen inte mycket klokare på länken, jag fick en känsla av teoretiska spekulationer då jag läste den.

Mikael Perman.

Wolverine

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 apr-05 kl 17:23 »
En stirling motor är sluten (s.k. slutet system) till motsats till bensin eller dieslemotor där man stoppar in luft och bränsle, och ut kommer avgaser. Diesel- och bensinmotorer är öppna system m.a.o.

Enkelt kan man beskriva stirlingmotorn så här på 5 meningar:

1. Tänk dig att du har en motor med två cylindrar med var sin kolv förbundna via en axel.
2. Gasen i cylindrarna kommer aldrig ut till atmosfären.
3. Värmer man ena cylindern går kolven ner för att gasen expanderar medans den andra går upp, värme överförs mellan cylindrarna så att man får en cirkulär rörelse på axlen.
4. Axlen är ansluten till en generator.
5. Värmen får man av förbränning utanför cylindrarna eller koncentrerat solljus via en parabolspegel.

Du kan köra stirlingmotorn baklänges genom att tillsätta kraft på axlen och då får man möjligheter till kylning eller en värmepump.

Det finns tyska tillverkare av stirlingpannor där man kan få ut upp mot 9 kW och värma huset samtidigt. V.g. och kolla länkarna i den andra tråden.
Man kan köpa separat motor och sedan bygga in den i en panna.
Det finns flera olika typer av stirlingmotorer; alfa, beta, gamma och speciella enkolvsmotorer som lämpar sig till kylskåp e.t.c.
Tekniken är äldre än de vanliga förbränningsmotorerna, men allsidigare och definitivt på frammarsch.

Tänk om alla överdimensionerade pannor i Sverige var stirlingpannor, så mycket el nätet hade tillförts. Vi hade kunna stänga några reaktorer eller riva några vattenkraftverk...

Mvh Jordlöpare

« Senast ändrad: 26 apr-05 kl 17:41 av Jordlöpare »

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #6 skrivet: 21 apr-05 kl 17:25 »
Jag kan inte förklaa hur stirlingmotorn fungerar, inte i fem meningar och knappt över huvud taget, jag förstår någorlunda hur den fungerar, men det är allt. Såvitt jag vet säljs ingen stirlingmotor i Sverige, men om du undersöker denna hemsidan http://www.stirlingengine.com/ så kan du nog få en hyfsad uppfattning om vad en stirlingmotor är.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 apr-05 kl 06:29 »

Hej.
Jo jag är ute och letar en lämplig motor för ett 12Voltssystem. Det går ju väldigt enkelt och billigt idag att skaffa ett bensindrivet aggregat, med autostart och allt.

Men om man nu skulle vilja driva generatorn med alternativa energikällor, så skulle just en stirlingmotor kunna vara ett alternativ, det hade jag förstått tidigare.

Men vad har den för fördel relativt en ångmaskin? Alltså förutom att den kan använda en mindre temperaturdifferans?

Alltså om man ställer det på sin spets, man kan fokusera solljus med speglar och driva en ångmaskin, det har jag för mig finns flera anläggningar i drift som gör runt om i världen.

Vad är det som är bättre med en stirlingmotor än en ångmaskin eller ångturbin? En ångmaskin/turbin är ju också ett slutet system?

har stirlingmotorn bättre verkningsgrad än en ångmaskin?
Eller är den driftsäkrare, har lägre underhåll, eller nåt?

Jag läste länkarna om stirlingmotorer men fick som sagt känslan av att det var väldigt teoretiska och försöksmässiga saker som diskuterades.

Mikael Perman

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #8 skrivet: 22 apr-05 kl 10:17 »

Wolverine

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 apr-05 kl 11:52 »

Hej.
Jo jag är ute och letar en lämplig motor för ett 12Voltssystem. Det går ju väldigt enkelt och billigt idag att skaffa ett bensindrivet aggregat, med autostart och allt.

Men om man nu skulle vilja driva generatorn med alternativa energikällor, så skulle just en stirlingmotor kunna vara ett alternativ, det hade jag förstått tidigare.

Men vad har den för fördel relativt en ångmaskin? Alltså förutom att den kan använda en mindre temperaturdifferans?

Alltså om man ställer det på sin spets, man kan fokusera solljus med speglar och driva en ångmaskin, det har jag för mig finns flera anläggningar i drift som gör runt om i världen.

Vad är det som är bättre med en stirlingmotor än en ångmaskin eller ångturbin? En ångmaskin/turbin är ju också ett slutet system?

har stirlingmotorn bättre verkningsgrad än en ångmaskin?
Eller är den driftsäkrare, har lägre underhåll, eller nåt?

Jag läste länkarna om stirlingmotorer men fick som sagt känslan av att det var väldigt teoretiska och försöksmässiga saker som diskuterades.

Mikael Perman

Tyvärr kan jag inte förklara på ett enklare sätt än som tidigare har gjorts. Det krävs omfattande kunskaper i termodynamik, och fysik på den nivån blir lätt abstrakt.
Du får ha tålamod, leta på internet. Med tiden kommer du få bra förståelse hur en stirlingmotor fungerar. Det finns sidor med bra rörliga bilder som visar hur de fungerar.

Gasturbiner kan vara slutna system, men behöver inte vara det. Stirlingmotorn skiljer sig från gasturbinen genom lägre varvtal och lägre driftstemperatur.
Ångturbiner är inte lönsamma i små system, dessutom är de komplicerade och kräver mycket höga tryck (120 bar).
Du är inne på det, med stirlingmotor är det enklare att få el från koncentriska solspeglar än för ett system som driver ångturbin.

Fördelen med stirlingmotorn ligger i dess förhållandevis enkla konstruktion och mångsidigheten utan att kräva höga tryck eller höga temperaturer (i en eldningspanna har man förvisso hög temperatur).
Teoretiskt kan man köra en gasturbin baklänges och få en så kallad kallluftsmaskin, ett kylssystem. Verkningsgraden bli mycket sämre än för ett kylssystem byggt med stirlingmotor.
En ångprocess kan man inte köra baklänges utan att ersätta panna och pump med kompressor, då har man ett vanligt kylskåp och inte en ångturbin.
Således är stirlingmotorn mycket mer flexibel än andra alternativ.
Verkningsgraden är teoretiskt den samma för både ångturbin och stirlingmotor, fast man bygger inte en ångturbin i trädgården :).

Det finns stirlingpannor för 12 voltssystem, tror faktiskt att det finns både för 230/12 volt. Fast det har en mindre betydelse eftersom du lätt kan varva ner 230 volt till 12 volt.

Mvh Jordlöpare

« Senast ändrad: 26 apr-05 kl 17:41 av Jordlöpare »

ulvtass

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 aug-05 kl 11:02 »
Stirlingmotorn är direkt olämplig som ersättare för ottomotorn i en bil. Stirlingmotorns gebit är som stationärmaskin på hyfsat konstant varvtal

Låter man sterlingmotorn driva bilen direkt så stämmer det att den är olämplig, då det säkert är svårt att reglera effekten på den. Men låter man den driva en elgenerator som laffar batterier så bör den kunna fungera utmärkt. Tyota Prius har ju den lösningen, visserligen med en vanlig bensinmotor men rent teoretiskt skulle man väl kunna ersätta den bensinmotorn med en sterlingmotor.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #11 skrivet: 05 sep-05 kl 11:29 »
Låter man sterlingmotorn driva bilen direkt så stämmer det att den är olämplig, då det säkert är svårt att reglera effekten på den. Men låter man den driva en elgenerator som laffar batterier så bör den kunna fungera utmärkt. Tyota Prius har ju den lösningen, visserligen med en vanlig bensinmotor men rent teoretiskt skulle man väl kunna ersätta den bensinmotorn med en sterlingmotor.
Där har du mitt fulla medhåll.
Undrar hur stora Stirlingmotorerna i GotlandUbåtarna är. En sådan som Elkälla till en Personhybridbil kunde kanske vara kul.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #12 skrivet: 05 sep-05 kl 21:06 »
Halli-hallå!

Om du tänker smyga på en U-båt o snatta en stirlingmotor så hänger jag gärna på...  :D
Har hyfsat stora benfickor på brallorna!  ;D

Skämt å sido så skulle jag gärna ha en stirlingmotor.

Ha det bra!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Bo

« Svar #13 skrivet: 08 sep-05 kl 16:48 »

Hej.
Jag vet inte något alls, nästan om Stirlingmotorer. Är det någon som kan förklara den med 5 meningar?

Om den håller hyfsat konstant varvtal, borde den ju vara ganska lämpad till just driva en generator? Hur fungerar den i förhållande till ojämn belastning?

El kan ju genereras på två sätt i generatorer. Det ena är att generatorn hela tiden känner den faktiska lasten.

Det andra är att den konstantbelastas, och energin mellanlagras på något sätt. Är detta vad man måste välja för en Stirlingmotor?

Alltså, är en soldriven Stirlingmotor bäst lämpad för att ladda batterier via en laddningsregulator, eller kan den driva en generator direkt?

Detta måste man ju ta hänsyn till, om man nu ska beakta verkningsgraden för det TOTALA systemet.

Och frågan är, finns det lösa Stirlingmotorer att köpa i Sverige, idag, med en storlek på säg 2 kWatt? Någon som har provat detta praktiskt, eller kännr till om det. Jag blev nämligen inte mycket klokare på länken, jag fick en känsla av teoretiska spekulationer då jag läste den.

Mikael Perman.

På "animated engines" hittar man denna som är enklast att göra:
http://www.keveney.com/Stirling.html

Kolvstängerna kan lämpligtvis ges rombiskt utförande som beskrivs i NE.

Med en stirlingmotor kan en vedeldare få gratis el-försörjning. Men man får bygga den själv. Hitta en bra kolv + cylinder och skaffa ett rör med samma diameter. Den stora kolven skall bara flytta på luften och kan bestå av en igensvetsad lätt plåtburk fylld med lecakulor.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 sep-05 kl 08:22 »

Hej.
Tack för den länken, nu förstår jag hur Stirlingmotorn fungerar i sina principer. När man ser detta kan man förstå att Stirlingmotorn är än mer beroende av ett stort svänghjul än en Otto-motor. Stirlingmotorn kommer inte heller att kunna bli lika högvarvig.

Vilket gör att den borde vara ganska idealisk att tex driva en generator med konstant last och varvtal.

Tänk om man nu kunde hitta en bra sådan att köpa på säg en 2 kW, utan att behöva bygga själv och experimentera. jag kan se direkt att verkningsgraden borde vara väldigt beroende av ett flertal olika parametrar som volym, slaglängd, värmeledning i cylinderväggen, osv.

Mikael Perman.

Bo

« Svar #15 skrivet: 09 sep-05 kl 11:17 »

Hej.
Tack för den länken, nu förstår jag hur Stirlingmotorn fungerar i sina principer. När man ser detta kan man förstå att Stirlingmotorn är än mer beroende av ett stort svänghjul än en Otto-motor. Stirlingmotorn kommer inte heller att kunna bli lika högvarvig.

Vilket gör att den borde vara ganska idealisk att tex driva en generator med konstant last och varvtal.

Tänk om man nu kunde hitta en bra sådan att köpa på säg en 2 kW, utan att behöva bygga själv och experimentera. jag kan se direkt att verkningsgraden borde vara väldigt beroende av ett flertal olika parametrar som volym, slaglängd, värmeledning i cylinderväggen, osv.

Mikael Perman.

Stirlingmotorn menas vara den som har bäst chans att närma sig den teoretiska verkningsgraden där förhållandet mellan det nyttiga arbete man får ut förhåller sig till den transporterade värmeenergin som temperaturskillnaden förhåller sig till den högre temperaturen.

Jag slarvade, - det är inte kolvstången som har rombisk utformning utan vevaxlarna. Såhär ser det ut: http://www.flying-pig.co.uk/mechanisms/pages/stirlingrhom.html

Men den roterar förmodligen åt fel håll. - Luften utvidgas ju när den är i heta delen och krymper i den kalla.

Här är en bättre länk: http://www.grc.nasa.gov/WWW/tmsb/stirling/animation/anim_4.html

« Senast ändrad: 10 sep-05 kl 15:34 av Bo »

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 22 sep-05 kl 10:51 »
Soldrivna kraftverk med stirling finns. Det krävs hög temperatur för att få det att fungera bra. Ett solkraftverk kan bestå av en parabolspegel, en stirling och en generator. Dock tror jag att vi bor på fel breddgrad. Försök har gjorts i Nevada, men där kan man ju inte ta en ridtur utan vattenflaska.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 sep-05 kl 11:58 »

Hej.
Nej inte tror jag att en soldriven stirlingmotor med generator skulle fungera så speciellt bra i Sverige, de delar av året som man verkligen behöver elektricitet.

Just min ursprungsfrågeställning var mer att jag funderade på en VEDELDAD stirlingmotor i förhållande till en ångdriven motor.

Vilket var bäst, mest ekonomiskt, bäst verkningsgrad, och fanns det överhuvudtaget att köpa som praktiska pinaler.

Mikael Perman

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 23 sep-05 kl 10:03 »
Du får ut  mer av en stirling energimässigt. Men det hela handlar om ekonomi oxå. Om en ångmaskins spillvärme  helt kan konsumeras för nyttig uppvärmning, och ångmaskinen kan producera tillräckligt, torde en sån anläggning bli mer ekonomisk.

Du eldar för värme men tar en del av detta till t.ex el, helt ok, som jag ser det.

Har hört att en tändkulemotor kan drivas med sågspån, vet du något om det?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #19 skrivet: 23 sep-05 kl 11:56 »
Du får ut  mer av en stirling energimässigt. Men det hela handlar om ekonomi oxå. Om en ångmaskins spillvärme  helt kan konsumeras för nyttig uppvärmning, och ångmaskinen kan producera tillräckligt, torde en sån anläggning bli mer ekonomisk.

Du eldar för värme men tar en del av detta till t.ex el, helt ok, som jag ser det.

Har hört att en tändkulemotor kan drivas med sågspån, vet du något om det?

Kan tänka mig att en tändkulemotor (eller en vanlig otto eller dieselmotor för den delen) kan drivas med träpulver, men knappast med sågspån, att få en tillförlitligt exploderbar blandning av sågspån och luft känns otänkbart.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, beekeepern, von tratt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser