Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fastighetsbildningslagen  (läst 4680 gånger)

MJ

Fastighetsbildningslagen
« skrivet: 19 mar-08 kl 07:02 »
Hej

Jag har råkat ut för tjänstemäns tolkande av lagstiftning.

Jag har för avsikt att skaffa mig mer skog. Min bostad ligger just nu mitt i skogen men saknar någon skog att tala om. Därför tänkte jag köpa till mig de skiften som är möjliga i mitt när område ett efter ett lite efter vad ekonomin tillåter. Det första skiftet som är möjligt att köpa är på 3Ha. Är ett "utskifte" för säljarean och han brukar det inte överhuvud taget (ej tagit bort fällen från gudrun än tex). Skiftet ligger i anslutning till min nuvarand fastighet. Men nu tog det rolig slut. Jag kontaktade lantmäteriet och fick nej direkt. Utifrån fastighetsbildninglagen anser dom att en "ny skapad" skogsfatighet skall vara på minst 30-35Ha lite beroende på bonitet det finns EN siffra nämnd i förarbetena till lagen som säger typ att en skogsfatighet skll kunna ge ca 200-250m3 per år.  Bakgrunden till denna siffran är att fastigheten skall kunna brukas ,vara ekonomiskt hållbar.
Till saken hör att förarbetena och lagtexten i sig (tycker jag) inte visar åt 30 Ha hållet utan är väldigt öppen för småskalighet osv. Men på ett ställe har dom skrivit in en siffra som också, står det, skall tolkas beroende på omstädingheterna just nu. Det är inte lätt att i södra sverige (kanske inte i norr häller) komma åt den skogen som ligger närmast. Det gäller att passa på när man får chansen. Så de råd jag fick av byråkraterna var att titta på en annans grannes skog på ca 30Ha men denna grannen är en mycket aktiv skogsägare. Så där lär det ju inte bli någon affär och åt andra hållet är det SVEASKOG som är ägare och dom bestämmer själva vad dom skall sälja (ingen mening att försöka fråga om speciellt område, har försökt) och då helst i 100 Ha bitar. Lite uppgiven kan man väll säga... 

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Fastighetsbildningslagen
« Svar #1 skrivet: 19 mar-08 kl 07:44 »
Jag är då ingen expert på detta, men det mesta av skogen som hör till vår fastighet förvärvades 1998 från Strängnäs kommun. Lantmäteriet hade den gången inga invändningar trots att resultatet var under 30 ha skog. De tittade mest på att båda berörda fastigheterna efter ombildningen var lämpliga för sitt avsedda syfte och att det blev en tydlig gräns.

När vi köpte fastigheten styckades en liten snutt skog av som låg avsides och tillfördes en annan fastighet som jag inte tror hade någon skog alls förut. Lantmäteriet hade inga invändningar mot det heller.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 20 mar-08 kl 18:12 »
Fråga!

Vad är bostaden + marken taxerad som i dagsläget?.
Hur stor är arealen runt huset (inägomarken/tomten).

trädman

« Svar #3 skrivet: 20 mar-08 kl 23:02 »
Låter märkligt att det var "tvär nej". Har förmig att en lantmätare pratade om att det fanns en del luckor, typ vedskog etc. 3ha är inte mer än en stor tomt och häromkring vet jag flera som köpt till angränsande mark (typ några enstaka ha) som "bara" haft en vanlig villatomt på några tusen m2 från början.

Är de 3ha en egen fastighet eller del av en större fastighet. Är det en del av en större fastighet och du frågade om avstyckning? I så fall blir det nog tvärnej. Bilda helt nya skogsfatsigheter på 3ha är nog väldigt svårt att få igenom. Att däremot fastighetsreglera 3 ha till din fastighet om den ligger intill har jag svårt att tro att du skulle få nej till. Min rekomendation är att ta ett nytt samtal med en lantmätare om du får fastighetsreglera de nyfunna 3ha till din befintliga fastighet.

Lainde

• -
« Svar #4 skrivet: 21 mar-08 kl 11:38 »
Såhär funkar det.

Villatomt med åretruntbostad kan få köpa till mark som ligger i direkt anslutning till tomten,,,,men!
Detta är lättare att genomföra utanför statsplanerat område, och nästan omöjligt inom detsamma förutsatt
att tomten inte är "reviderad" och INTE kan anses uppfylla normkraven för området
Håller vi oss utanför statsplanerat, så brukar Lantmäteriet (LM), även göra en "behovsprövning" i samråd med kommunen.
Det är alltså bra om man kan påvisa att den tilltänkta tomtmarken ska nyttjas för nybyggnation av garage/förråd/stall,osv.
Man är även hyfsat restrirktiv gällande arealen, så tillköp brukar i normala fall bara röra sig om några 1000 kvm uppemot
1 ha.
Mest troligt så att inte fastigheten i ett senare läge ska kunna klassas som jorbruksfastighet (jbf), men det är bara ett antagande
från min sida.

Går vi vidare till det tilltänkta skogsköpet så är trädman rätt ute här.
Avsöndring om 3 ha för någon ny fastighetsbildning ställer inte LM upp på i något läge.
Är det däremot frågan om ett sk "utskifte" som har egna fastighetsgränser?, så blir det en helt annan femma, men inte sålänge denna hör under säljarens stamfastighetsnummer.
Låt oss nu anta (se min tidigare fråga) att MJ´s fastighet är?, eller kan klassas (omtaxeras), som jbf?, så ska det vara fullt möjligt att göra en sk "fastighetsreglering" mellan säljarens och köparens fastigheter.
Jbf eller inte?,,,, det är alltså nyckelfrågan för att komma vidare, och det enda som LM kan ha invändningare emot i ett senare läget är själva "arronderingen" vilket inte låter som några problem i det här fallet..

Som ni kanske har förstått så är det "guld värt" att kunna köpa ett skogsskifte som är taxerad som en egen enhet med ett eget fastighetsnummer.
Det öppnar många dörrar i "de byråkratiska korridorerna", för ev framtida tillköp av skog.

Lainde

• -
« Svar #5 skrivet: 21 mar-08 kl 12:18 »
Lite kompletterande information

För att man ska få en normal bostadsfastighet omtaxerad som lantbruksenhet så krävs en viss areal, och där går uppgifterna isär
en del.
Det enda jag vet är att man bör ha absolut minimum om 3.5 ha sammanhängande inägomark för att få bedriva jakt på fastigheten, så jag antar att gränsen ligger någonstans där,,,,, "min 3-4 ha".

Däremot har jag själv varit involverad i ett försök till ny fastighetsbildning i samband med ett erbjudande om markköp från Sveaskog.
Den gången rörde det sig om ca 70 ha med 55 ha prod skogsmark och då "skrek de i kör", på lantmäteriet att det var totalt omöjligt.
Orsaken var att avkastningen från den tilltänkta fastighet helt enkelt var för låg per år i m3sk,,, låg bonitet mao.
Normalt för oss i norr är alltså omkr 80-100 ha för att få bilda ny fastighet och ungerfär hälften i söder.
Jag vill dock förtydliga att Sveaskog ville sälja 2 skiften åt mig som skulle bilda 1 fastighet om ca 210 ha, (140 + 70) och det hade säkert gått bra för lantmäteriets del, men jag ville bara köpa det mindre skiftet eftersom det på 140 ha mest bestod av kalmark och röjningsskogar. :-\

Jag kan alltså inte lasta Sveaskog för att de erbjudit mig en affär som praktiskt sett var ogenomförbar.

trädman

« Svar #6 skrivet: 22 mar-08 kl 23:46 »
Uttömmande Lumberjack!

Det där med tillköp av mark till villatomt verkar inte vara något problem häromkring. Det är glesbygd och inte planlagt. Jag vet flera som köpt till några hektar (~1 till 5) i anslutning till sina tomter, bland annat av Sveaskog. Några restriktioner kring behov och liten areal tycks inte tillämpas häromkring. Annars håller jag med.

Lainde

• -
« Svar #7 skrivet: 24 mar-08 kl 15:37 »
Uttömmande Lumberjack!

Det där med tillköp av mark till villatomt verkar inte vara något problem häromkring. Det är glesbygd och inte planlagt. Jag vet flera som köpt till några hektar (~1 till 5) i anslutning till sina tomter, bland annat av Sveaskog. Några restriktioner kring behov och liten areal tycks inte tillämpas häromkring. Annars håller jag med.

Jag tror som sagt att det spelar väldigt stor roll "var någonstans", man planerar att köpa till en bit tomtmark med hänvisning till arealstorleken.
Är det i "Jörn/Västerbottens inland?, eller är det någon mil strax utanför Göteborg?, så tror ju jag att det är lättare i Jörn.
Sedan är Sveaskog en väldigt stor aktör just nu inom markförsäljning, så den ena myndigheten vill väl kanske inte sticka allt för många käppar i den andres verksamhet (host!). ;) ::)

MJ

« Svar #8 skrivet: 25 mar-08 kl 09:03 »
Hej

Beklagar att jag inte kunnat vara så aktiv under helgen.

Lite svar:

- Vi har ca 2Ha av öppenmark runt huset.
- I dagsläget är ej vår fastighet taxerad som jbf. (Detta var en av de frågor som jag stälde till LM om det skulle under lätta, inget svar)
- Det är untanför planerat område.
- Säljarens skifte ligger i anslutning till mitt och ej i anslutning till säljarens övriga mark. Men Skift har samma stamfastighetsnummer som säljarens övriga mark.

Jag kanske är "blåögd" men finns det inga regler över hur detta skall gå till. Det känns som att det är upptill varje lantmätare att besluta. Jag får kontakta LM och diskutera vidare.

Föresten har ni några tips om hur man hanterar SVEASKOG. Känner ni till någon som de senaste åren fått köpa till mark från dom ( som dom själva ej laggt ut) i södra sverige? Jag funderar på att kontakta det lokala kontoret frågan är om detta är någon ide.

Lainde

• -
« Svar #9 skrivet: 25 mar-08 kl 11:40 »
Har lite trångt om tid fn, men ett snabbt/konkret råd från min sida är att,,,,

Undvik Lantmäteriet för tillfället, och kontakta istället någon som är instatt i fastighetsjuridik
eftersom jag får lite vibbar om att det är "svåra" hos din lokala lantmäterimyndighet?.
Finns det en möjlighet att få din fastighet omtaxerad till "Lantbruksenhet"?, så ska en fastighetsreglering mot tilltänkt skifte inte vara några problem i ett senare skede.

Frågan är som sagt, om arealen på 2 ha runt din bostadsfastighet räcker till för omtaxering och det kan inte jag svara på.

trädman

« Svar #10 skrivet: 25 mar-08 kl 20:03 »
Utifrån de affärer jag sett folk i omgivningen göra borde det inte vara något problem att fastighetsreglera de 3 ha skog du hittat till din fastighet, oavsett om den är taxerad som jordbruksfastighet eller ej.

Sveaskog säljer vad jag förstår mark "på förfrågan" även i södra Sverige, men  bara tomtutvidgningsmark, jordbruksmark och småområden. Vet flera som köpt till några ha i anslutning till sina tomter.

MJ

« Svar #11 skrivet: 26 mar-08 kl 14:28 »
Jag har fått följande svar från SVEASKOG.

"Sveaskog säljer inte skogsmark på förfrågan. Vi säljer i ett särskilt program där vi erbjuder redan befintliga skogsägare skogsskiften om ca 100 ha. Områdena väljer vi själva ut. Vi kan sälja mark, men då är det oftast utvidgning av tomt eller hästgård. Då talar vi om tomtmarksprisnivåer."

Vet du vad dom som du känner gav för pris skogspriser eller tomtmarks pris. Antar att SVEASKOG syftar på pris beroende på m^3 och pris endast beroende på yta?

Vad det gäller fastighetregleringen så har jag mailat LRF-kosult och väntar på svar. Men det vore intressant att få reda på var i Sverige du finns "trädman".

trädman

« Svar #12 skrivet: 27 mar-08 kl 23:58 »
I vad som brukar kallas Mellansverige, dvs runt den demografiska tyngdpunkten. Jag har dålig koll på vad folk betalat. Det går i och försig att kolla genom att gå igenom lantmäteriakterna för fastighetsregleringarna. Där brukar fastighetsregleringsavtalet ingå och priset framgå. Det senaste jag hörde var runt 50' /ha för något slags skogsbevuxen mark.

Lainde

• -
« Svar #13 skrivet: 23 apr-08 kl 22:43 »
Hur går det MJ?.

Några framsteg med köpet av utskiftet?,,,,

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare
Nataks, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser