Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Citronmeliss-te  (läst 20665 gånger)

Mikael Perman

  • Gäst
Citronmeliss-te
« skrivet: 17 apr-05 kl 08:08 »

Hej.

Jag tycker om få örtteer, utan ser dem som medicin istället. Men något jag tycker mycket om är olika sorters bärbuskblad-theer (hallon, svarta vinbär, smultron), mynta-theer och citronmeliss-theer.

Mycket fungerar det ganska bra att torka, men just citronmelliss fungerar inte alls bra. Smakar näst intill inget alls då de har torkats. Och trött och tråkigt smakar det lilla som finns kvar av smaken.

Finns det något sätt att torka citronmeliss på, som bevarar smaken hyfsat bra? (Jag tror inte jag gör grundfel vid torkning i sig, för som sagt andra örter går bra att torka.)

Mikael Perman



Monica

  • Inlägg: 535
Re:Citronmeliss-te
« Svar #1 skrivet: 18 apr-05 kl 12:50 »
Prova och frys bladen i isbitar istället, det funkar ibland när inte torkat håller måttet. Dessutom lätt att ta upp och använda, tar mindre plats och lättare att förvara  ;D

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Citronmeliss-te
« Svar #2 skrivet: 19 apr-05 kl 08:48 »

Hej.
Tack. Det ska jag prova, bladen börjar sticka upp nu, lite tjock-knorvliga.

Mikael Perman

noora

  • Gäst
Re:Citronmeliss-te
« Svar #3 skrivet: 11 maj-05 kl 14:00 »
Repa av bladen från skaften, lägg dem luftigt i ett lager i t.ex. låga korgar, så torkar de fort. Då försvinner inte så mycket av smaken. På det viset har jag lyckats torka "svåra" örter som citronmeliss, dragon och t.o.m. dill i flera år i rad nu.

Torka dem på mörkt och varmt ställe med bra luftväxling, eller i alla fall inte i direkt sol. Försök även välja en period när det är låg luftfuktighet, t.ex. när det är soligt ute. Förra året tyckte jag att det var svårt att få örterna helt torra p.g.a. allt regn som gav hög luftfuktighet :(

Så fort bladen går att smula sönder ska de packas i en mörk lufttät burk. Öppna locket efter ett par dagar och kontrollera att det fortfarande luktar bra. Om bladen inte är helt torra kan de nämligen få en "fuktig" doft när de varit i burken. Då kan man ta ut dem och torka dem någon dag till.

Trollet

  • Gäst
Re:Citronmeliss-te
« Svar #4 skrivet: 07 jun-05 kl 22:22 »
Oljan som finns i citronmellis försvinner helt eller delvis vid torkning.Den går bra att frysa in direkt efter du plockat den.Sedan när du vill ha några blad till te så är det bara att ta så många du vill för bladen fryser inte i hop.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser