Detta var bara en tanke och ville bara få bekräftat att det var en bra/dålig ide och tackar för era svar.
Antar att du har provat daniel.h för det verkar inte ligga i din natur att inte omsätta tanke till handling.
Lite nyfiken bara på vad e.on sade om asynkronmotorn som generator och vad det skulle innebära för krångel??
Jag har faktiskt inte provat den som generator men har provat lite att ha den som motor och
den kräver typ 50A innan den börjar röra sig och lindningarna ligger i serie så går den obelastad
så skenar den till den går sönder, jag antar att den kommer uppföra sig på liknande sätt som generator.
Tror att den kommer att ha svårt för att bygga upp magnetfält i lindningarna. kanske dags att prova den
som generator bara så man vet hur dålig den är.
Angående asynkronmotorn så sa e.on att det går bra att har en sån motor som generator om man hade rätt säkerhetsgrejor till den och så skulle man skicka hela sin anläggning till en firma i tyskland som skulle
göra mätningar på den och typgodkänna den, detta gällde även om det bara var en på 500W.
Jag frågade om det inte fanns någon sån firma i Sverige, och det visste han inte, så dom gör allt dom
kan för motverka småskalig elproduktion.