Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur gamla kan kaniner bli ?  (läst 16848 gånger)

Torparmaja

hur gamla kan kaniner bli ?
« skrivet: 14 mar-08 kl 09:39 »
jag undrar över det hur gamla kaniner faktiskt kan bli ?  jag har gotlandkaniner och imorse var en som är omkring sex år död. Kan det vara ålder ? Jag trodde dom blev äldre...??

ska jag undersöka det närmare, eller kan det vara ålder ?

:'(

jag har en gubbe, Tack.

Gille

• -
SV: hur gamla kan kaniner bli ?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-08 kl 09:47 »
Det kan vara åldern. Från 5 år så räknar jag mina kaniner som gamla. De kan bli äldre.
Kaninuppfödare och pelargontant.

mimmi83

• Nyalyckaskaniner
« Svar #2 skrivet: 14 mar-08 kl 09:53 »
Jag tror helt klart att en kanin på 6 år dör av ålder. Oftast säger man väl att kaniner blir runt 4-6 år, det står iaf i många böcker jag läst. Sen är min erfarenhet en helt annan!

Hade en gotlandskanin som blev 12 år, han sprang bort efter att hundar rivit upp hans bur, eller ja, han kan ju blivit äten med, men jag väljer att tro att han sprang bort.

Hade även en dvärgvädur som blev ca 9 år innan även han sprang bort.

Många av mina kaniner har blivit knappt året innan dom avlidit.

Min äldsta kanin jag har nu är en dvärgvädur på 5 år (i maj) hon är bra trött nu men hänger ännu med.

Så det är helt olika vad en kanin får för ålder, men jag tror att 4-6 år är ganska sant när det gäller ålder på en kanin. Sedan har jag fått för mig att en stor kanin inte blir lika gammal som en liten.

*tröstkramar till dig*
Kaninuppfödare i mindre skala av Rex. www.freewebs.com/nyalyckaskaniner

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 mar-08 kl 09:59 »
Det kan vara åldern. Från 5 år så räknar jag mina kaniner som gamla. De kan bli äldre.

Herregud, gamla vid 5?! Hur länge kan man ha sina djur i avel, då? Ska dom pensioneras vid en viss ålder eller kan man fortsätta så länge dom är pigga och verkar vilja vara med?

/Dandelia

PatriciaM

« Svar #4 skrivet: 14 mar-08 kl 10:21 »
Herregud, gamla vid 5?! Hur länge kan man ha sina djur i avel, då? Ska dom pensioneras vid en viss ålder eller kan man fortsätta så länge dom är pigga och verkar vilja vara med?

/Dandelia

runt 4-5 brukar de flesta pensionera sina honor i aveln.

Torparmaja

« Svar #5 skrivet: 14 mar-08 kl 12:39 »
Hej! Tack så mycket mimmi  :)  Då ska hon begravas då kan det ju inte vara nån sjukdom, hon hade ändå inte kontakt med nån annan nyss. När jag pensionerar mina tjejer med 4-5 lever dom då längre ? Men det verkar ändå vara ett ganska kort liv, tycker jag.

jag har en gubbe, Tack.

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jul-08 kl 00:08 »
runt 4-5 brukar de flesta pensionera sina honor i aveln.

och ni som  redan har pensionerat några avelshonor -vad gör ni med dom ? köttfärs/frysbox, begravning eller få dom lever tills dom dö själva ?

Hur länge klarar hanar sig i aveln ? lite längre ? (det kan ju inte vara lika slitsamt att betäcka nån hona nån gång emellan  ;D ...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 24 jul-08 kl 00:38 »
och ni som  redan har pensionerat några avelshonor -vad gör ni med dom ? köttfärs/frysbox, begravning eller få dom lever tills dom dö själva ?

Här har vi använt alla ovanstående varianter. Några har också flyttat till bekanta för att bli sällskapskaniner. Beror helt på vilken hona/hane det är  ;)
Landsflykting i storstan...

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #8 skrivet: 24 jul-08 kl 01:06 »
Beror helt på vilken hona/hane det är  ;)

Med vilken ålder pensionerar du hanar ?

(jag ska snart pensionera honan med smeknamnet killer-kanin -men hon var den första så det blir inte frysbox för henne ändå... och för sällskap lämpar hon sig inte  ;D  så hon får nog vara kvar)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #9 skrivet: 24 jul-08 kl 09:02 »
Varför pensionera en hane så länge den är frisk och kry. Att göra kaniner är väl det roligaste kaniner vet och att då förvägra honnom det nöjet bara för att han fått några år på nacken verkar inte snällt  ::).
Att man pensionerar honor kan vara en annan sak för det sliter trots allt mycket mer på dem med graviditeten och att sköta och föda de små.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #10 skrivet: 24 jul-08 kl 10:46 »
De franska vädurar jag hade som barn blev GAMLA; 13 och 15 år.
Min partner hade en kanin som blev 19 år.

Jag tror att kaniner som inte är i produktion under hela sitt liv (ej avel/ull) blir ganska gamla.

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #11 skrivet: 24 jul-08 kl 11:28 »
Varför pensionera en hane så länge den är frisk och kry. Att göra kaniner är väl det roligaste kaniner vet och att då förvägra honnom det nöjet bara för att han fått några år på nacken verkar inte snällt  ::).
Att man pensionerar honor kan vara en annan sak för det sliter trots allt mycket mer på dem med graviditeten och att sköta och föda de små.

Nej jag ska inte pensionera en frisk hane tidigt, vad jag nog menade var: hur länge är dom fruktbara ?

Att para sig slita ju mycket mindre än att få ungar, så jag räknar nog med det att jag kan ha hanar längre. Just nu har jag tre väldigt fina, snälla och vackra Gotlandshanar som gärna kan bli 100 år för min del  ;) så jag vill inte pensionera dom på länge.
Inte heller mina honor, men dom slits säkert ut tidigare... :-\

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #12 skrivet: 24 jul-08 kl 13:09 »
Rekomendationerna inom genbanken är att djuren ska få kullar så länge de är friska och så vidare för att få långa generations intervall. Läste nyss om en Gotlandshane som var 9 år och var pappa till fina ungar. Kanske att han gav färre ungar nu på ålderns höst men vad gör det om man inte har dem som produktionsdjur.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 24 jul-08 kl 18:12 »
Med vilken ålder pensionerar du hanar ?

De hanar jag pensionerat har gått till frysboxen, eftersom jag inte varit nöjd med dem.
Min älsta hane som jag är nöjd med har fyllt 5.

Tror hanarna går att använda länge, honorna med om man bara tar någon kull om året på dem. Jag har nog läst artikeln som som Storky1 hänvisar till också  :)
Landsflykting i storstan...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #14 skrivet: 24 jul-08 kl 23:21 »
Har hört talas om en del rätt gamla gottishonor som lämnat ungar, sju-åtta år gamla iaf. När det bara blir några stycken ungar är det dags att låta henne bli pensionär. Som nämnts tidigare så uppmuntras långa generationsintervall inom genbanksarbetet
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

orloff

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 jul-08 kl 23:49 »
Min Dvärgvädur Mantecora är 8 år i år och är en pigg dam.    ;)

Elisa

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 26 jul-08 kl 20:16 »
Hade en vit lanthona som jag tog en kull varje år på och hon blev 7 år gammal. Hon fick det sista månaderna av sitt liv springa fritt och äta gräs i massor på gården. Hon dog i mina armar en sen septemberkväll.
Annars tror jag om det är avelsdjur så blir de runt 5-7 år gamla beror på hur många kullar man tar per år på dem. Honan ovan fick en kull bara året innan hon dog. Då bara 2 st ungar.
Elisa
inga djur för tillfället.

Ettena

« Svar #17 skrivet: 06 sep-08 kl 13:35 »
Min äldsta kanin blev 10 år och var frisk i hela sitt liv. Hon var fin i päls och hull ända till slutet.
De andra kaninerna jag hade blev  8 resp. 7 år. Ingen av dom har gått i avel.

soleskog

« Svar #18 skrivet: 07 sep-08 kl 11:56 »
Min barndomskanin Morris blev 16 år gammal. Med andra ord hade  jag flyttat hemifrån när han dog...
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Meritaton

« Svar #19 skrivet: 08 sep-08 kl 16:42 »
Det äldsta jag hört om va när jag hade kaninköpare här, deras kanin hade blivit 23 år gammal innan den dog!!!!

Min äldsta kanin blev 12 år gammal en dvärgkaninkorsning, hennes sista kull fick hon vid 7 års ålder.

Man ser nog på djuren när det är dags att pensionera dem.

Så länge de är alerta och i god kondition och får många ungar kan man ha dem i avel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser