Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem säljer utsäde av gamla havresorter?  (läst 4118 gånger)

Sano

• Bohuslän
Vem säljer utsäde av gamla havresorter?
« skrivet: 11 mar-08 kl 14:11 »
Någon som vet var man kan få tag i utsäde av gamla havresorter (före 1940)?
Jag har kontakt med Allkorn men de har inte de mängder jag behöver.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Draupner

SV: Vem säljer utsäde av gamla havresorter?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-08 kl 22:37 »
Kolla med föreningen Sesam (sök på google)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 13 mar-08 kl 11:44 »
De mängder man kan få tag på genom Sesam (från Sesams medlemmar) brukar vara ännu mindre än de man får tag på genom Allkorn. I båda fallen gäller att man bör ta väl vara på de sorter man får.

Varför behöver du så mycket av just gamla havresorter? Om du är seriöst intresserad av gamla sorter kunde du kanske vara beredd att uppföröka dem?

Anders

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 13 mar-08 kl 12:01 »
Jag vill gärna odla en gammal sort därför att

1. jag vill hjälpa till att bevara den
2. sorterna från 1890-1930 fungerar mycket bättre än nyare sorter hos oss (enligt det försök med 15 olika sorter jag gjorde tillsammans med Allkorn).

Men eftersom jag odlar 1-2 ha om året (till djuren och som insåningsgröda) och inte har egen tröska har jag väldigt svårt att hålla isär sorterna vid tröskning. Och då är ju poängen borta. Jag vill gärna bevara och uppföröka en sort, men hur sjutton skördar och tröskar man 20-100 kg havre för hand? Slå med slagor har jag nog tyvärr varken kunskap eller tid till...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 14 mar-08 kl 00:53 »
Jag vill gärna odla en gammal sort därför att

1. jag vill hjälpa till att bevara den
2. sorterna från 1890-1930 fungerar mycket bättre än nyare sorter hos oss (enligt det försök med 15 olika sorter jag gjorde tillsammans med Allkorn).

Men eftersom jag odlar 1-2 ha om året (till djuren och som insåningsgröda) och inte har egen tröska har jag väldigt svårt att hålla isär sorterna vid tröskning. Och då är ju poängen borta. Jag vill gärna bevara och uppföröka en sort, men hur sjutton skördar och tröskar man 20-100 kg havre för hand? Slå med slagor har jag nog tyvärr varken kunskap eller tid till...

Jag förstår. De kvantiteter du nämner är ungefär flaskhalsen. Under de mängderna kan man tröska med slaga, mattpiska etc. Över de mängderna kan man använda skördetröska. Det skulle behövas lite teknikutveckling där. Man kan ju inte köpa forskningströskverk för massor av pengar. Slaga är möjligt men inte så enkel teknik. Dessutom är olika sorter olika lättröskade. Om du kan komma över ett gammalt stifttröskverk så är det en tänkbar variant.

Vad är problemet med skördetröskningen, förutom att du inte har egen tröska? Är det för lite för att alls kunna köra i skördetröska? Eller är det för mycket jobb att göra ren tröskan mellan sorterna? Jag har aldrig kört skördetröska själv.

Westan

« Svar #5 skrivet: 04 apr-08 kl 23:46 »
Om du är intresserad av svea så kanske jag kan avvara några kilo!!
Men svea kanske är för "modernt" för dina behov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 5 användare (3 dolda)
Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser