Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små djur som betar.  (läst 1653 gånger)

sonja på slätten

• Halland
Små djur som betar.
« skrivet: 09 mar-08 kl 11:58 »
Jag skulle vilja ha några som kan hjälpa mig med grönytorna. Brukar ha gäss, de betar jättebra på gräs, men de är kräsna.
Så gräsmattorna blir mer och mer fulla med kirskål, jordreva, hallonskott m.m.
Finns det några som kan städa efter gässen? Men inte gräver upp hela gräsmattorna, vilket kaniner lär göra.
Kan cuy-marsvin leva ute? Hur stor ätkapacitet har de?
Det rör sig om  sådär 1000m2.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Små djur som betar.
« Svar #1 skrivet: 09 mar-08 kl 12:22 »
Dvärggetter?

Minigrisar kan också fungera, men man får räkna med lite hål här ock där. Dock brukar de inte böka så djup, så det är ganska lätta att platta till efter dom.  ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 mar-08 kl 13:22 »
Alla marsvin kan vara ute sommartid om de får vänja sej försiktigt i början av säsongen. Dom behöver ett krypin som skyddar mot regn, vind och sol. Det enklaste är nog flyttbara betesburar, typ kaninbur fast utan nät i botten. Dom gräver inte och kan skadas i fötterna av nätet.

Dom bör ha tillgång till hö och vatten förstås. Gräset innehåller allt dom behöver. Dom älskar hallonskott! :) Låter som en kanonidé, vilket härligt liv för en flock marsvin... Du kan ju passa på att låta dom föröka sej under sommaren och slakta avkomman till hösten. På det lilla viset har du många munnar som betar- och dom äter rent- men slipper föda alla under vintern.

/Dandelia

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 09 mar-08 kl 15:46 »
Dvärggetter är jättegulliga, men går det att hålla dem på plats? Jag vill nog inte ha dem i grönsakslandet.
Hur kallt tål marsvin att ha det om de får vänja sig under hösten och har ett ombonat krypin?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 mar-08 kl 12:01 »
Marsvin är inte riktigt så känsliga som en del vill göra gällande *vågar påstå* Tvärtom anser jag att dom mår bättre av att vara ute än inne. Immunförsvaret tycks bli starkare och dom håller sej friskare *egna iakttagelser av egna djur*. I höstas hade jag två av mina honor med sina ungar ute i en kaninbur på ben tills det blev minusgrader. Dom frodades och mådde gott! Jag gav dom massor av torrt strö och så mycket halm som gick in. Dom gjorde gångar och bohålor av hjärtans lust :) Dom hade ett litet hus därinne med. Gångarna gick till och från huset, hur fiffigt som helst!

Buren är modell kaninbur, täckt på 3½ sida, med öppningsbar nätdörr fram. Observera att: Stark kyla klarar dom dock inte. Det är dom inte byggda för! Jag tog in allihop när nätterna blev kalla. Gissa om dom hade fina pälsar! Dom får vinterpäls precis som kaniner.

OM du väljer att ha marsvin ute höstperioden, se till att dom har MASSOR att äta. Det går åt extra energi att hålla värmen.

/Dandelia

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #5 skrivet: 10 mar-08 kl 22:51 »
Citera
Du kan ju passa på att låta dom föröka sej under sommaren och slakta avkomman till hösten

??? Är det någon som äter marsvin ???
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 4 användare
karsan, Berberis, pow, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser