Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klätterväxt  (läst 8665 gånger)

Erik

• Gäst
Klätterväxt
« skrivet: 08 mar-08 kl 13:36 »
Jag skulle vilja ha en bra täckande typ klätteväxt (murgröna?) som växer fort och görna är grön eller täckande även på vinterhalvåret... ngn som har ngt förslag??

Huggorm

• Gäst
SV: Klätterväxt
« Svar #1 skrivet: 08 mar-08 kl 19:17 »
Rådhusvin och även vildvin täcker bra och är vackert, inte minst på hösten, men den är inte vintergrön. En annan favorit, som inte heller är vintergrön och som dessutom inte täcker speciellt bra är klätterhortensia. Sedan beror det ju på var man bor, murgrönan klarar sig bara i sydligaste Sverige

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 mar-08 kl 21:41 »
Ska du ha den på vägg eller som marktäckande?
Som marktäckande hade jag nog valt "vintergröna".

Murgröna hade jag Inte planterat intill huset.

Har ett par goda vänner nere i Tyskland där murgrönan har växt så mycket och starkt att den skickat in skott genom väggen!
(I fogen mellan under och övervåning).

...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 08 mar-08 kl 22:00 »
Ska du ha vildvin på husväggen så klipp ner den och håll efter den. När vi köpte vårt hus var halva täckt av vildvin och den växte in under tak och in i krypvindar med flera centimeter tjocka rankor. Snacka om motorväg in för mössen. Vi plockade ner alltihop. Däremot har vi ena kortsidan på gamla häststallet täckt med vildvin och det är fint, speciellt om hösten.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Erik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 mar-08 kl 08:50 »
Tänkte ha det växande på spalje som ett staket/avdelare bor i på gränsen mellan västmanland/dalarna,

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 10 mar-08 kl 10:56 »
Tror inte det finns vintergröna klätterväxter för vårt klimat.
Kanske bokharabinda kan vara något, mycket starkväxande, kan bli 10 meter hög eller mer om den får växa fritt.
Kallas ibland "arkitektens tröst" för att den lätt täcker husväggar. Bra att låta växa upp i stora träd.
« Senast ändrad: 10 mar-08 kl 11:01 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 10 mar-08 kl 11:02 »
Vintergröna och murgröna funkade i alla fall i Hallstahammar inte långt från Skinnsberg, men det kanske var på gränsen vad gäller växtzon?

Erik

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 mar-08 kl 11:04 »
Tror inte det finns vintergröna klätterväxter för vårt klimat.
Kanske bokharabinda kan vara något, mycket starkväxande, kan bli 10 meter hög eller mer om den får växa fritt.
Kallas ibland "arkitektens tröst" för att den lätt täcker husväggar. Bra att låta växa upp i stora träd.

Finns denna planta att få tag i i vanlig trädgårdshandel??

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 10 mar-08 kl 11:09 »
Finns denna planta att få tag i i vanlig trädgårdshandel??

Ja.

Ungefär mitt på sidan i länken finns en bild på bokharabinda i ett träd:

http://web.telia.com/~u11308152/Vera_Garden_Grondal_2.htm

Ser att du bor i kallare växtzon, då går den bort, bokharabinda klarar zon 3, klätterhortensia zon 4.
« Senast ändrad: 10 mar-08 kl 11:19 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #9 skrivet: 10 mar-08 kl 20:13 »
Har en underbar klätterväxt på huset men vet ej namnet-.. verkar trivas i norrläge med
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 10 mar-08 kl 20:33 »
Japansk träddödare kanske?  ???

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 10 mar-08 kl 20:52 »
Har en underbar klätterväxt på huset men vet ej namnet-.. verkar trivas i norrläge med

Jag tror det är en klätterhortensia.

Alva

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 mar-08 kl 21:06 »

Nja, någon klätterhortensia är det nog inte. Jag tror att det är en murgröna. När de blir gamla så är inte bladen flikiga längre utan så som din ser ut och de kan blomma. Visst är den vintergrön ?
Var rädd om den för det tar mycket lång tid för den att komma till det stadiet.  :)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #13 skrivet: 10 mar-08 kl 22:54 »
Nja, någon klätterhortensia är det nog inte. Jag tror att det är en murgröna. När de blir gamla så är inte bladen flikiga längre utan så som din ser ut och de kan blomma. Visst är den vintergrön ?
Var rädd om den för det tar mycket lång tid för den att komma till det stadiet.  :)

Har ingen aning vad det kan vara, stammen är lite "luddig", mjuka taggar.. är hela stammen täckt med.. ganska seg att kapa.. var tvungen att kapa så man kan komma in.. hade växt över hela dörrn.
Verkar ha som "klor" på stammen så den kan gripa tag i en platt vägg.. vilket den gjort.

Jo den skall sparas men beskäras snyggare.. och den är vintergrön.. mkt fin.. nån som vill ha skott?  ;)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 11 mar-08 kl 09:06 »
Alva är nog inne på rätt spår, för visst ser det ut som om bladen är lite treflikigt hjärtformade? *plockar fram förstoringsglaset*

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #15 skrivet: 12 mar-08 kl 08:44 »
Jahapp.. vad tror vi?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 12 mar-08 kl 08:48 »
Jahapp.. vad tror vi?
Jag skulle lägga min röst på murgröna.

Alva

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 mar-08 kl 13:25 »
Jahapp.. vad tror vi?
Enligt den bilden kan jag säga att det ÄR en murgröna  :)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #18 skrivet: 12 mar-08 kl 17:08 »
Enligt den bilden kan jag säga att det ÄR en murgröna  :)

Jag litar på Er..

Iaf.. det är en svinbra växt.. vet ej hur fort den växer men mor min tog skott på den i somras o det skottet har tagit sig te en planta.. så nån mer som vill ha skott?

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #19 skrivet: 12 mar-08 kl 17:21 »
Jag litar på Er..

Iaf.. det är en svinbra växt.. vet ej hur fort den växer men mor min tog skott på den i somras o det skottet har tagit sig te en planta.. så nån mer som vill ha skott?

Uff, här försöker jag utrota murgröna som sliter bort stuprör och panel från huset. Ett hopplöst projekt, tror jag  :P.

Jo, jag tycker att murgröna är en jättetrevlig växt. Men inte när den försöker brotta ner mitt hem. Men den får gärna krypa runt och binda jorden i sluttningen intill huset.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser