Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ruva igen  (läst 921 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Vill ruva igen
« skrivet: 07 mar-08 kl 17:59 »
Har en höna som knappt hinner börja lägga ägg förrän hon vill ruva igen. Ska de fortsätta föröka sig i den här takten får vi bygga ut  :-\

När men allvarligt... begränsar ni ruvningarna eller slaktar ni undan överfödiga djur allt eftersom? Vi har försökt avbryta hennes ruvlust tidigare men det är nästan omöjligt. Vi känner oss ganska nöjda med det antal vi har nu (10 djur), skulle iofs kunna tänka mig någon enstaka till och ta bort en av våra två tuppar, men hellre väntar jag några veckor med kycklingar så det hinner bli lite varmare ute. Våra hönor föredrar nästan alla samma rede, och vi var nyligen bortresta en natt så troligen var det högen med 8 ägg i samma rede som fick henne att gå igång, för det var när vi kom hem igen som hon lade sig tillrätta.

Vi har ju hela tiden plockat ägg och nu har ju hon slutat lägga egna, så om vi ska låta henne ligga så blir det på andra hönors ägg.

Hör gör ni andra? Låter ni hönorna ligga precis när de själva vill?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

anette i bugared

• -
SV: Vill ruva igen
« Svar #1 skrivet: 07 mar-08 kl 18:52 »
Jag låter hönorna lägga sig när de vill eftersom det är en egenskap jag är glad för. Däremot får de inte ligga på så många ägg åt gången om jag tycker att det finns tillräckligt med kycklingar redan. Då märker jag äggen (eller ägget ;)) och tar undan nytillkomna ägg varje dag.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

amarantus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 mar-08 kl 19:27 »
Jag gör som Anette!
Är en höna så bestämd som din så ger henne ETT ägg att ruva så blir det inte så många mer djur.
Sätt undan henne om det blir besvärligt med att de andra lägger sina ägg hos henne. Dela av med ex kompostnät så kan hon ligga där och vänta på en kyckling. Då blir hon nöjd ettag.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #3 skrivet: 08 mar-08 kl 11:24 »
Jag låter alltid de hönor som vill ruva få ruva.
Det är inte alltid jag är glad åt deras ruvlust men jag tycker inte att det känns snällt att neka dom det är ju deras naturliga instinkt och att hindra dom att "utöva" den känns inte bra för mig.
Jag brukar åtminstone ge hönan ca 4st ägg för att vara någorlunda säker på att det ska bli något och så vill jag helst inte att det ska bli en "syskonlös" kyckling.
Om man inte vill ha ruvande hönor så tycker jag att man ska välja en ras som inte är så ruvvillig istället för att hålla på att neka dom gång på gång.
Ruvvillighet är en viktig del att tänka på vid val av ras.
« Senast ändrad: 08 mar-08 kl 11:40 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser