Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några tips på Hönsgodis  (läst 27212 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #40 skrivet: 20 aug-08 kl 17:01 »
Tyvärr var de inte så förtjusta i kålmask.

Vet inte om det är samma sak, men jag plockade ihop en hel näve larver från min kålrabbi som jag tänkte hönsen skulle gilla. De tittade knappt åt dem!

Majs gillar mina med, och vinbär!

Vurre

« Svar #41 skrivet: 20 aug-08 kl 18:44 »
Jag skulle hellre ge fodermajs än sockermajs, alrahelst som den sockermajs jag odlar är sån där supersöt. Jag tror helt enkelt att fodermajs är nyttigare och dessutom billigare. 

Själv är jag oerhört förtjust i flottiga saker som potatischips, gärna i sällskap med bira...
snus? vad är priset på en pris?

Marita42

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 21 aug-08 kl 10:30 »
Hejsan
När jag hadde kycklingar fick jag rådet att ge dom leverpastej, kycklingarna och dom andra höns och tuppen älskade det

MVH
Marita
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #43 skrivet: 22 aug-08 kl 02:46 »
Mina höns gillar majskolvar, alla sorters matrester men är tokiga i pommes. Det får dom ju i och för sig inte som godis. Frukt i alla former gillar dom också.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #44 skrivet: 22 aug-08 kl 04:53 »
Ni har säkert en poäng i sockermajs kontra fodermajs. Kan ni utveckla det lite mera bara. Blir hönsen för runda? Då  får vi hoppas att det är fodermajs på fältet jag sett i Rytterne/Strömsholm, för i närheten så ligger det ett svinstall och jag misstänker att det är deras mat!? // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Vurre

« Svar #45 skrivet: 22 aug-08 kl 09:11 »
Ni har säkert en poäng i sockermajs kontra fodermajs. Kan ni utveckla det lite mera bara. Blir hönsen för runda? Då  får vi hoppas att det är fodermajs på fältet jag sett i Rytterne/Strömsholm, för i närheten så ligger det ett svinstall och jag misstänker att det är deras mat!? // I-K

Sockermajs i små mängder kan knappast vara skadligt, och när jag tänker efter handlar ju tråden om just godis. Som foder tror jag det är tveksamt, hellre då fodermajs.

Majs som odlas på fält är med största sannolikhet fodermajs. När man talar om "majskyckling" är det knappast sockermajs de är uppfödda på.
snus? vad är priset på en pris?

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #46 skrivet: 23 aug-08 kl 15:50 »
Troligen är Mälardalen väl lämpad för majsodlingar för vi har även haft fält för självplock längre tillbaks, men just dessa var i närheten av Fiholm, så därför tror jag det är fodermajs till  deras svin!?

VH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #47 skrivet: 30 aug-08 kl 21:11 »
När jag tömde mina stora blomkrukor våras hade det flyttat in myror i dem. Jag körde då in hela kalaset med jord och myror och puppor och allt med skottkärra i hönsgården. Vad lyckliga de blev, hönsen!  ;D

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #48 skrivet: 30 aug-08 kl 21:53 »
Favoritgodiset här är vindruvor och äppelkaka.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #49 skrivet: 25 sep-08 kl 13:14 »
Jag har precis köpt såna där fröstänger som är Undulatgodis... blir kul att se om hönsen gillar dem :)

Filipin

« Svar #50 skrivet: 25 sep-08 kl 16:41 »
Undulatfrön och äpplen

Prosit

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 26 sep-08 kl 19:17 »
Jag har precis köpt såna där fröstänger som är Undulatgodis... blir kul att se om hönsen gillar dem :)
Hirskolvar menar du? Jag har haft det till vaktlarna och när jag hade fyra småkycklingar i köket i våras fick dom det. Nu hittade jag en förpackning som jag gav höns och alla kycklingar. Ingen ville smaka. När mamma höna tittat misstänksamt utan att testa ville inte barna testa heller så de blev liggande! Vad lustiga de är! När de var små i våras åt de glupskt av dem.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

pearly

• Gift, fyra barn och älskar livet på landet.
    • Ebbehultsgård
« Svar #52 skrivet: 29 sep-08 kl 21:26 »
Hej hej!!
Mina älskar Popcorn, dom blir som tokiga när jag kommer med de  ;D
Brukar få utav en som säljer popcorn på marknader o dyl.....
Ha de gott
De du ger får du igen tusenfallt eller mer, så tänk på hur du behandlar andra.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #53 skrivet: 05 okt-08 kl 09:32 »
Groddad helhavre gillar mina på vintern. Går ner i höns, ankor och gäss med god aptit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1642 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser