Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några tips på Hönsgodis  (läst 27747 gånger)

mimmimera

• Mimmis hemsida
SV: Några tips på Hönsgodis
« Svar #20 skrivet: 18 mar-08 kl 12:50 »
Mina höns ÄLSKAR Vårgårda puffrostat ris.......Dom ser på långt håll när jag kommer med denna påse i handen å då kommer ALLA kutande i racerfart. Inget kladd heller , man kan ha det i fickan  ;)
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

ela84

« Svar #21 skrivet: 21 mar-08 kl 21:25 »
Mina tycker om väldigt olika saker men de flästa tycker om pasta, majs och på helgerna när jag äter risgrunsgröt till fruckost står dom på trappan och väntar på att få gröt men sirap.
Mina kycklingar brukar jag ge pankaka och då blir de livat
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #22 skrivet: 22 mar-08 kl 00:29 »
Kom på en go grej till till pullorna :-[
Isbersgs sallad är oxå en mumsighet på menyn!!!!!
Anna ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Melica

« Svar #23 skrivet: 22 mar-08 kl 00:58 »
De är också väldigt förtjust i fasanfoder (solrosfrö mm) och ett nytt tilltag - torkad majs, vilket blir bra krafsfoder i halmen.

Önskar att jag kunde få dem att äta rotfrukter eller vitkål som skall vara nyttiga... men de går mycket ute och väljer väl själva grönfodret som passar dem bäst.

Var får du tag i torkad majs? Jag skulle gärna ge det till mina hönor!

Mina äter bara rotfrukter om de är rivna eller i små bitar. Tycker inte om att hacka på dem.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #24 skrivet: 22 mar-08 kl 03:22 »
Torkad majs har de på Granngården...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #25 skrivet: 22 mar-08 kl 07:45 »
HåPe i Landvetter utanför Göteborg säljer mängder av säckar med olika foder och frön, prisvärda och väldigt serviceinriktade.

http://www.hape.se/

Melica

« Svar #26 skrivet: 25 mar-08 kl 00:17 »
Torkad majs har de på Granngården...

Tja,inte här i alla fall...  Får fundera på om jag ska be dem beställa hem. Hur storaär säckarna? Och vad kostar de ungefär?

De brukar ha två säckar fodervete hemma, och jag undrar nästan om det inte är jag som köper båda... En gång blev jag utan, det dröjde nästan två veckor innan de fick hem mer, en skolklass hade köpt båda säckarna för att göra vetevärmare  ;D.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 25 mar-08 kl 06:20 »
Ger ni majsen som den är eller?
Jag har en säck står men hönsen äter den inte.
Har provat att köra den i mixer(majsen för hård)
låtit den ligga i blöt utan resultat.
hur gör ni  ???
Hedemorahöns

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #28 skrivet: 30 mar-08 kl 08:34 »
Jag trodde att den skulle vara för hård men jag var i afrika där de matade hönsen mest med torkad majs och det gick bra. Så jag ger bara som det är och de gillar det. Fast inte tillnärmelsevis så mycket som de gillar färsk majs och burkmajs som är köpt på extrapris.... Mina är kanske tillvanda vid majssmak på det sättet?

Jag återkommer om pris, tror att det låg kring 150kronor.

Det verkar som om våra hönor har mycket bestämda smak - det märker man på att mina t.ex. inte vill röra vid isbergssallad, som andra tycker är godis...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

bea

« Svar #29 skrivet: 26 apr-08 kl 23:11 »
Någon skrev att ris och ost kunde sätta igen krävan.
Har någon varit med om det??
Har givit både ost och ris i ca 25 års tid  :-[ och aldrig haft problem med det.
Har heller aldrig haft problem med att hönsen äter så mycket av det goda att de mår dåligt /eller får brist ....som det diskuterades i en annan tråd.
Men mina är helt frigående så de kan ju alltid välja fritt ,mask ,grönt myrägg,kopparormar har det oxå slunkit ner,fallfrukt mm mm.

Bea

Vildrosen.

Foder och godis fråga.
« Svar #30 skrivet: 13 maj-08 kl 03:55 »
Hur gör ni nu på sommaren - har era hönor alltid fri tillgång på hönsmat? Jag funderar på om man inte kan minska på maten (hönsfoder) eftersom de kan hitta mat ute - liksom tvinga dem att äta mat ute. Hur gör ni andra?

Kan någon ge ett tips på hur man kan "gömma" godis så att de får kämpa och/eller leka för att få tag i godiset? (jag menar i stil med som jag gör till hunden då jag gömmer godis i tex en filt som han får "trassla upp" för att komma åt godiset) Vill ju att de ska bli lite sysselsatta även i huvudet ... och få godis som belöning  ;)

Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

yezzika

• Bohuslän
SV: Foder och godis fråga.
« Svar #31 skrivet: 13 maj-08 kl 09:09 »
Har du dem i en gårde el. går de lösa på tomten?

Ibland tar jag & vänder på jorden inne i gården så att de får gräva efter mask och annat som kanske befinner sig i jorden.
Insekter har jag sett att hönsen jagar om de förirrar sig någon i dess närhet  ;D

Går de lösa så brukar de hitta både det ena & det andra  mumsigheterna när de sprätter omkring.
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Vildrosen.

SV: Foder och godis fråga.
« Svar #32 skrivet: 13 maj-08 kl 10:28 »
Under dagarna går mina lösa i fårhagen - men de håller sig i närheten av hönshuset även om de ibland kan ta en något längre promenad (typ 50 meter extra). Jag tror att de letar och äter insekter osv . Men det var en bra ide med att vända jord till de - det ska jag göra idag efter det att sotaren varit här.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Therese K

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 19 aug-08 kl 14:01 »
Mina små vänner bara ÄLSKAR röda vinbär!! Dom slåss om dom... :D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Margit

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 19 aug-08 kl 17:38 »
Mina små vänner bara ÄLSKAR röda vinbär!! Dom slåss om dom... :D

Mina med, de hoppar upp och "fångar" vinbär högt uppe i busken  ;D

Prosit

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 19 aug-08 kl 19:50 »
Mina får vara instängda nu annars hoppar de högt efter vindruvor!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Vurre

« Svar #36 skrivet: 19 aug-08 kl 22:30 »
När jag hade höns var de helt vilda efter blodspill efter slakten. Kött och fisk av alla slag fick dem att gå i spinn, liksom när vi tömde tvestjärtsfällor i hönshuset... voj, voj, vilken fart på hönsen! Tyvärr var de inte så förtjusta i kålmask.

Avgnagda majskolvar gillade de oxå. Att i övrigt ge sockermajs till höns tror jag inte är bra, även om de gillar det.
snus? vad är priset på en pris?

Margit

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 19 aug-08 kl 23:17 »
Avgnagda majskolvar gillade de oxå. Att i övrigt ge sockermajs till höns tror jag inte är bra, även om de gillar det.

Varför?

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #38 skrivet: 20 aug-08 kl 09:33 »
Banan är en höjdare liksom vinbär.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #39 skrivet: 20 aug-08 kl 14:03 »
Undrar oxå varför inte majs skulle vara bra, har aldrig hört det förr och hönsen ÄLSKAR majs. Dessutom blir gulan alldeles underbar i färgen.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser