Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bojkotta kattmat med torsk i!  (läst 1446 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Bojkotta kattmat med torsk i!
« skrivet: 06 mar-08 kl 20:50 »
Coop har i flera butiker tagit bort torsken från sitt sortiment. MEN de säljer fortfarande kattmat med torsk i?!

Det är ju sjukt att våra husdjur (iofs högt älskade) ska äta utrotningshotade vilda djur! Bojkotta djurmat med torsk i säger jag! Eller vad säger ni andra alternativare?

Byracka

• -
SV: Bojkotta kattmat med torsk i!
« Svar #1 skrivet: 06 mar-08 kl 20:52 »
Jag säger att  låt katterna äta sorkar och möss.

Nypålandet

« Svar #2 skrivet: 06 mar-08 kl 21:03 »
Det kanske är fiskrens från torskliknande fiskar?

Lotus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-08 kl 21:39 »
Det kanske är fiskrens från torskliknande fiskar?
Det kan man ju hoppas!

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-08 kl 15:51 »
Torsk mm i kattmat är inte det som driver fisket...

Jag är säker på att man inte fiskar torsk för att tillverka kattmat, utan kattmat görs av rester.
En hel massa går ju bort då man tillvekar file.
Men en hel del sorter som inte duger till människoföda, men som är viktig basmat för till ex torsk
och sjöfåglar fiskas och används till djurfoder och till fiskfoder i fiskodlingar.
Det är inte lätt att välja rätt...

Lotus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 11 mar-08 kl 22:56 »
Torsk mm i kattmat är inte det som driver fisket...

Jag är säker på att man inte fiskar torsk för att tillverka kattmat, utan kattmat görs av rester.
En hel massa går ju bort då man tillvekar file.
Men en hel del sorter som inte duger till människoföda, men som är viktig basmat för till ex torsk
och sjöfåglar fiskas och används till djurfoder och till fiskfoder i fiskodlingar.
Det är inte lätt att välja rätt...

Nej jag tror inte heller att de fiskar för att göra kattmat, utan att det rör sig om spill. Det kan man ju hoppas på iallafall!

Men i den allmänna debatten om torsken, där stora matvarukedjor väljer att ta bort torsk ur frysdisken, vore det inte mer konsekvent att även ta bort kattmat med torsk ur sortimentet? Eller att man som konsument väljer andra smaker än just torsk i bojkottningssyfte...? Varför köpa kattmat med tosrk, om det än rör sig om spill? Eller är det jag som är fanatisk? ::)

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 12 mar-08 kl 11:55 »
Välj kattmat med kanin i  ;D
Kaninuppfödare och pelargontant.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 12 mar-08 kl 12:03 »
Egentligen borde man bojkotta all slags fisk och fiskprodukter från vatten där man slänger tillbaka död eller döende fisk.
Bara i Kattegatt är det ca 800 ton som slängs varje år, tror det var Eskil Erlandsson som sa det. Helt sjukt system.
« Senast ändrad: 12 mar-08 kl 12:06 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lotus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 12 mar-08 kl 13:48 »
Välj kattmat med kanin i  ;D
Eller varför inte råttor? Det är kattens naturliga föda...

Däremot är det INTE naturligt att ge katter utrotningshotade vilda djur som föda...

Kerstin Linnea

« Svar #9 skrivet: 13 mar-08 kl 12:08 »
Vår katt äter en del kanin...Det är både nyttigt och gott för en liten katt :D..

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser