Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge äggskal/krossat snäckskal??  (läst 33313 gånger)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Ge äggskal/krossat snäckskal??
« skrivet: 18 apr-07 kl 00:41 »
Jag kör med krossade/söndersmulade kokta äggskal.
Lägger dem i en påse och knådar sönder dem till småbitar.

Vissa hävdar att utfodring av äggskal skulle öka hönsens aptit på ägg men jag har aldrig märkt att det skulle vara fallet.

Funkar bra för mig och mina fåglar. Vill du använda snäckskal så köp färdigmalda sådana. En hönsnäbb kan nog visserligen hacka hål på en hel del, men den är knappast tillämplig till snäckskalskrossning.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

skogsråetiskogen

• Småland
SV: Ge äggskal/krossat snäckskal??
« Svar #1 skrivet: 05 mar-08 kl 18:05 »
För att kompensera hönsen för deras kalkförluster, borde man ju kunna ge dem äggskalen tillbaka.
Men då säger vissa att: nej det ska man rakt inte, för då kommer hönsen att börja äta upp sina egna ägg!
Och vissa säger att bara man smular sönder skalen ordentligt så går det bra.
Vad tycker ni?

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 05 mar-08 kl 18:20 »
Jag ger alltid tillbaka skalen till hönsen.
Jag vet bara att jag haft en enda ägghackare på 30 år med höns, en tupp som befanns skyldig pga att han var den enda i hönshuset med äggula på näbben. Men jag tror inte att hans beteende berodde på att de fick äggskal, han var avvikande på fler sätt, och när han försvann så upphörde problemet.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 mar-08 kl 18:28 »
Våra har alltid fått tillbaks sina skal..i befintligt skick..aldrig sett några problem.. Tvärtom, dom brukar spela rugby med skalen.. ;)
« Senast ändrad: 05 mar-08 kl 20:36 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 mar-08 kl 20:31 »
Köp snäckskal i stället - inte dyrt och väldans drygt!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 mar-08 kl 20:36 »
( mina får snäckskal OCKSÅ :))
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 mar-08 kl 18:54 »
Jaha...ska/bör de få både äggskal och snäckskal?
Eller räcker det med bara snäckskal?

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 06 mar-08 kl 19:00 »
Jaha...ska/bör de få både äggskal och snäckskal?
Eller räcker det med bara snäckskal?
Det räcker med bara snäckskal.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Prosit

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 06 mar-08 kl 20:20 »
Snäckskal räcker som sagt en evighet om man bara har några få hönor men med 20 vaktlar går de åt som smör i solsken! :o
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 07 mar-08 kl 22:37 »
Mina höns har alltid fått tillbaka sina äggskal som krossade och aldrig har någon höna hackat på ägg i redet. Däremot om ett ägg ramlat ur och gått sönder,,, då är det naturligtvis namnam. Helt förståeligt  ;)

Snäckskal finns alltid tillhands, för eftersom jag ger Allfoder som huvudföda så behövs det.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 12 mar-08 kl 02:17 »
Jag ger INTE  snäckskal  ;D
eftersom min höns får Fenix Hel Veg och det är redan snäckskal inblandat i rätt mängd i helfodren till höns.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 12 mar-08 kl 08:41 »
Jag ger INTE  snäckskal  ;D
eftersom min höns får Fenix Hel Veg och det är redan snäckskal inblandat i rätt mängd i helfodren till höns.
Som tillskott av kalk är äggskalen säkert överflödiga om man ger ett helfoder eller snäckskal, men jag ger äggskalen som vilken annan matrest som helst.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 13 mar-08 kl 00:30 »
Jag ger ändå snäckskal för att mina höns äter ute till stor del och då är det svårt att veta exakt proportionerna i deras intag. De får då möjlighet att balansera deras kost enligt deras egna behov.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 13 mar-08 kl 19:48 »
Som tillskott av kalk är äggskalen säkert överflödiga om man ger ett helfoder eller snäckskal...
Jag tror faktiskt inte det, höns som får enbart helfoder värper ofta ägg med tunnare skal, än dom som har fri tillgång till snäckskal/äggskal för sitt kalkbehov. Inte så att "helfoderhönsens" ägg har dåliga skal, men det märks en markant skillnad när hönsen själva får välja hur mycket dom vill picka i sej.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 13 mar-08 kl 19:58 »
Jag tror faktiskt inte det, höns som får enbart helfoder värper ofta ägg med tunnare skal, än dom som har fri tillgång till snäckskal/äggskal för sitt kalkbehov. Inte så att "helfoderhönsens" ägg har dåliga skal, men det märks en markant skillnad när hönsen själva får välja hur mycket dom vill picka i sej.
Ja, du har kanske rätt. Jag ger i alla fall mina alla äggskal tillbaka och alla hönorna har hårda och tjocka skal.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 13 mar-08 kl 23:30 »

Mina höns har alltid stenhårda skal och dom får inte snäckskal utan Fenic Hel Veg (som innehåller snäckskal).
Och skulle dom få ännu hårdare äggskal finge man väl använda nötknäckartång för att få hål på skalen.  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 24 mar-08 kl 01:14 »
Hönsens ägg är så hårda i skalen, att det var ett rent elände nu i påsk, när de skulle knäckas.
Det var näst intill "nötknäckartång" här också! OCH mina höns äter Allfoder + snäckskal separat.
Det är bra med rediga skal ;D Friska djur :D Snygga ägg :)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #17 skrivet: 24 mar-08 kl 09:01 »
Mina får både snäckskal och äggskal.
Jag brukar samla äggskal i en bytta , som jag , när den är full, tömmer i en plåtform så får den stå på hörnan på vedspisen tills skalen är heltorra och varma. Sedan är det lätt att krama sönder dem i småbitar.
Jag gillar återvinning, på samma sätt som jag komposterar det som kan multna, ger höns och ankor matrester och eldar det som inte är giftigt på något vis.

/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 23 maj-08 kl 17:14 »
Lantmännen (Granngården) i Jönköping har också, jag har även köpt hönsmat på Borgunda såg i Tidaholm, förmodar att de har snäckskal också.

Lantmännen säljer Fenix hönsmat vet inte om de har fler sorter och Borgunda säljer Svenska Foder.

Om det är panik har jag hört att man kan tvätta och ge hönorna deras egna äggskal tillbaka för kalkens skull, det måste vara deras egna ägg, man ska inte ta skal från andra hönors ägg.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 maj-08 kl 18:48 »
Jag tvättar inte skalen utan ger dem med en gång med dagens rester. Väldigt uppskattat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser