Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiffigaste lammningsboxen?  (läst 2127 gånger)

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
Fiffigaste lammningsboxen?
« skrivet: 04 mar-08 kl 21:03 »
Hur har ni löst det? Då lammningsboxarna bara används under en kort tid, tycker jag det vore förnämligt om man när lammningen är över kunde plocka isär o ställa undan prylarna.. Har någon en fiffig lösning? undrar Annika nyfiket ::)

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Fiffigaste lammningsboxen?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-08 kl 21:47 »
Vi har helt enkelt flyttbara grindar som vi sätter ihop och tar isär med stor flexibilitet. Som tur är har vi en sida "gratis" i foderbordet.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Fiffigaste lammningsboxen?
« Svar #2 skrivet: 05 mar-08 kl 09:45 »
I teorin har jag också flyttbara grindar, men i år räckte de inte till, så då kör jag med pallar istället.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fiffigaste lammningsboxen?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-08 kl 10:16 »
Har också byggt lammboxar av fårgrindar i metall. Har fått gratissidor med hjälp av fårhusets ytterväggar. Har några fler som ska lamma i år och en fårgrind har gått sönder så jag skulle behöva skaffa några fler. Alternativt använda pallar jag också men, jag tycker de är tunga och otympliga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Fiffigaste lammningsboxen?
« Svar #4 skrivet: 05 mar-08 kl 10:58 »
jo just det, pallar är ju så klumpiga, och grindarna kostar mer än vad jag vill betala. Jag trodde någon hade byggt egen modell, fiffig som fanken, smart låsfunktion osv.. jag fortsätter o fundera ut den optimala lösningen på hemmabygge med faktorerna billig, funktionell, säker, lätt. Återkommer! Bra ideer måste ju vidareförmedlas! ;)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Fiffigaste lammningsboxen?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-08 kl 11:24 »
Engångspallarna är något lättare än SJ-pallar och motsvarande, men fortfarande otympliga förstås!

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Fiffigaste lammningsboxen?
« Svar #6 skrivet: 05 mar-08 kl 12:11 »
Jag har tillverkat trägrindar enligt modell i Fårboken. Jag har använt ganska tunna bräder, också enl förslaget där. De är inte tyngre än järngrindar och fungerar bra. Jag sätter ihop dem med remmar, vilket jag tycker går utmärkt och utnyttjar förstås väggar när jag kan.
Åsenfår, hundar och katter

agge

  • Inlägg: 231
SV: Fiffigaste lammningsboxen?
« Svar #7 skrivet: 05 mar-08 kl 14:22 »
Jag har ett hemmabygge som fungerar väldigt bra. träram med ett nät som har rutor på 10*10 cm ,
öglor av plåtband i ändarna som man sticker ett  armeringsjärn ( med böjd topp) igenom.
grindarna är 150 cm långa o 100 cm höga så det blir lagom stora lammboxar

grindarna funkar även som en tillfällig höhäck el. att använda som grind till hagen t.ex.
när de inte används hängs de upp på konsoller på väggen.
 
« Senast ändrad: 05 mar-08 kl 17:13 av agge »

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Fiffigaste lammningsboxen?
« Svar #8 skrivet: 07 mar-08 kl 19:17 »
Vi tar också pallar som hjälp när det är många som behöver box. En stilla varning bara - som gör att vi allt vi kan försöker byta ut pallarna mot hemmasnickeri+fler grindar - vi har haft en tacka som drog benet ur led bär hon tänkte rymma ur boxen - vi hade satt den "glesa" sidan inåt och hon fastnade med benet. Bygger man fler boxar blir ju den glesa sidan inåt åt något håll... Tackan klarade sig fint, men kunde säkert lika gärna brutit benet.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: Fiffigaste lammningsboxen?
« Svar #9 skrivet: 08 mar-08 kl 16:53 »
Ta bort "underdelen" på pallen. Blir mycket lättare att hantera och inte så lätt att fastna i för djuren.
har gjort så med många och dom är användbara både som boxar och dörrar

Draupner

  • Inlägg: 197
SV: Fiffigaste lammningsboxen?
« Svar #10 skrivet: 08 mar-08 kl 20:24 »
Jag har byggt en jätteklumpig grind av "bakaved" dvs spill från sågen, eller rättare sagt två som jag använder till att dela av utrymmet inne i fårhuset med, men så har jag också bara två tackor i år..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser