Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvarbliven efterbörd  (läst 6651 gånger)

marie_c

• Värmland
Kvarbliven efterbörd
« skrivet: 04 mar-08 kl 12:54 »
Hur brukar ni göra då inte efterbörden kommer ut?
Nu med egna kor!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Kvarbliven efterbörd
« Svar #1 skrivet: 04 mar-08 kl 12:58 »
Ringa vet.?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

marie_c

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 04 mar-08 kl 13:07 »
Nu är det inte här det har hänt, ville bara fråga utifall att :)
Jag har varit med om det där jag jobbade. Lite olika vad veterinärer tycker. Vissa tycker bara man ska låta det vara för det gör lika stor skada att vara inne i kossan och pilla. Medan andra veterinärer vill plocka ut den.

Undrar vad ni har för erfarenheter! :)
Nu med egna kor!

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 mar-08 kl 13:14 »
Inte av kor med häst får ialfall en spruta i första hand istället för att man ska vara där o pilla... och lite motion, det brukar ge sig. Kor vet jag inte så mycket om.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

marie_c

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-08 kl 13:27 »
Inte av kor med häst får ialfall en spruta i första hand istället för att man ska vara där o pilla... och lite motion, det brukar ge sig. Kor vet jag inte så mycket om.

Ja med häst vet jag, där är nog veterinärerna mer överens.
Nu med egna kor!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 mar-08 kl 16:08 »
Hur brukar ni göra då inte efterbörden kommer ut?

Ingenting, brukar lirka lite försiktigt i den efter några dagar och se om den släpper annars får den vara tills den släpper själv.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 04 mar-08 kl 18:18 »
Har sån tur att vi inte har några kvarblivna efterbörder på korna :)

Men annars så beror det ju på hur stor o slafsig efterbörd det är..
en stor stinkande är ju inte skoj då skulle jag ringa vet.

Mvh Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Udde85

« Svar #7 skrivet: 04 mar-08 kl 19:40 »
Ring en Veterinär så att de kommer och sprutar kon,
 man inte får spruta själv. (licens å sånt skit)   

(jag är avbytare, vart med om några fall)

marie_c

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 04 mar-08 kl 22:33 »
Tack för era svar! :)

Udde85 - vad är licens för att spruta? Gäller det alla läkemedel?
Nu med egna kor!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 05 mar-08 kl 11:06 »
oftast gör man ingenting...
man håller koll på kossan så hon inte får feber.. att hon verkar pigg o äter...
efter några dar kommer dem ut av sig själv...

man kan ju alltid frådfråga sin veterinär... men så har de sagt mig de senaste 10 åren..

sen brukar de ha flytningaro kanske en månad... skulle de efter längre tid ( kanse 2 månader.)fortfarande ha flytningar som inte är klara o genom skinliga o inte komma i brunst så kan man då fråga sin seminör att känna på kossan...

de kan i bland få livmoders inflamation... men de avhjälps med en spruta oxytosin tror jag de var då jag hade en kossa för några år sen...

kossan blev bra...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

anders 67

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 05 mar-08 kl 12:11 »
Tack för era svar! :)

Udde85 - vad är licens för att spruta? Gäller det alla läkemedel?
Man måste gå en kurs för att injecera läkemedel själv.Tar en dag ....
Man måste visst gå en kurs om man ska köra sitt djur längre än 6,5 mil oxå,gäller även höns...
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

marie_c

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 05 mar-08 kl 13:05 »
Man måste gå en kurs för att injecera läkemedel själv.Tar en dag ....
Man måste visst gå en kurs om man ska köra sitt djur längre än 6,5 mil oxå,gäller även höns...

Va?! ??? Det har jag aldrig hört? Senast idag fick jag utskrivet ringormsvaccination och penovet till en kossa med mastit.
Nu med egna kor!

Wisteria

« Svar #12 skrivet: 05 mar-08 kl 13:12 »
Man kan ringa och anmäla sig till en sådan kurs hos Länsvet. De brukar ordna nån sån per halvår. Har för mig att de kallar kursen för C15.

marie_c

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 05 mar-08 kl 16:38 »
Vad händer om man inte har det då? Jag har sprutat i flera år och det känns inte som att jag skulle få ut så mycket av att gå en sådan kurs.
Nu med egna kor!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #14 skrivet: 05 mar-08 kl 17:54 »
gäller inte mjölkbönder säger vår veterinär...
 :-[
bara små djur så som får o getter
o har du redan kor så behövde man inte gå ...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 05 mar-08 kl 18:00 »
Har ingen koll på att man borde göra det för att spruta hästar heller..
FAST för mångas del vore det mycket lämpligt..

Känner till en tejej som är själv förvånad över att hon har "råkat" ut för penicillinchock på sin häst flera gånger.... Det kan möjligtvis inte vara så att hon gör något fel.. :-X?
Hon har också sprutat i många år själv... :-[

Wisteria

« Svar #16 skrivet: 05 mar-08 kl 21:12 »
Nånting kanske man lär sig, vad vet jag! Apropå kvarbliven efterbörd så är det inte helt fel att tvätta kon med ljummet vatten och tvål! Man får vara försiktig om det luktar illa och man har sår på händerna, använd handskar!

tackan

« Svar #17 skrivet: 05 mar-08 kl 21:22 »
Hej! Min fjällko Astrid fick tyvärr ett döfött tvillingpar 1 vecka för tidigt,efterbörden har kommit ut av sej själv och hon äter och mår bra,lite ilsk, annars är hon vid gott mod.
Tackan,som bor i Småland,med kossor,får,höns,häst,hund och katt,som älskar livet på landet.

soleskog

« Svar #18 skrivet: 05 mar-08 kl 21:59 »
Våra veterinärer varken plockar ut efterbörden eller sprutar, om inte kon får feber. Det brukar bli att avvakta, ta tempen två gånger per dag och ringa om febern ökar. Att "stimma upp" kossan, t ex med en liten promenad eller att låna kalven en stund har funkat ibland.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

git

• På våran gård är det
« Svar #19 skrivet: 05 mar-08 kl 22:48 »
intressant det här med kurs när man ger sina djur sprutor, har aldrig gått kurs och sprutat både häst o nöt och nu hunden 1gång i månaden. Jag har sprut skräck så det är min man som ger sprutan men jag förbereder allt pluss visar vart den ska sitt sedan går jag eller håller djuret och blundar. Ska deffenetivt kolla upp detta med kurs.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser