Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gegg i hundens ögonvrår...  (läst 2068 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Gegg i hundens ögonvrår...
« skrivet: 02 mar-08 kl 13:50 »
Hej!
Undrar... vår hund har oftast varje morgon en del gegg i sina ögonvrår som vi tar bort. Ibland samlas det nytt gegg under dagen så vi får ta bort ännu en gång under dagen. Är detta normalt? Hon verkar inte må dåligt av det och är inte röd eller verkar irriterad.
tacksam för svar!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Gegg i hundens ögonvrår...
« Svar #1 skrivet: 02 mar-08 kl 13:59 »
En ögoninflamation. Tror faktist den avhjälps med receptfri ögonsalva från apoteket. FRÅGA DOM!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

filurfigur

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 mar-08 kl 17:29 »
Behöver inte vara ögoninflammation.

Kan vara trånga tårkanaler, eller en invärtes infektion (då kan det synas som kladd i ögonen), att maten är "dålig" mat för just den hunden,  eller så är det bara så. En del hundar har lite mer rinnande ögon än andra, utan att det är något konstigt eller farligt. Många hundar får mer rinnande ögon när de är stressade. Vid trånga tårkanaler så fungerar det bra att droppa ögonen 1-2 ggr om dagen med vanlig tårersättning som man köper på apoteket. Tears Naturale, tror jag de dropparna heter.

Oavsett vad det beror på så ska man inte hålla på och pilla med sina händer där, då kan det bli en infektion. Torka bort med en fuktad bomullstus eller lite vanligt mjukt toapapper.

Verkar hunden må bra i övrigt och det inte är ett problem som kommit nu helt plötsligt, så tror jag inte det är något onormalt. Men vill man vara säker så kan man ju fråga veterinären nästa gång man är där, eller gå dit med hunden och låta veterinären ta en liten titt bara.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #3 skrivet: 04 mar-08 kl 06:44 »
Tack för råd och tips! Jag ska ta och göra lite saltlösning och torka med en bit bomull varannan timme under dagen idag. Läste det tipset vid en googles sökning. Kan ju vara värt att testa! Eftersom hon är "högdräktig" vill jag inte "labborera" med mediciner utan tror att vi kan få bukt på det med bara saltlösning. Berättar sedan hur det gick!
kram
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 4 användare
Schwartz kalle, William, läderfiffi, gronesmyg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser