Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur förvarar man "nyslaktade" skinn?  (läst 4844 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
hur förvarar man "nyslaktade" skinn?
« skrivet: 01 mar-08 kl 17:34 »
en vän till mig ska slakta några kaniner nästa vecka och jag frågade om jag kunde få ta skinnen och det fick jag.  8)
jag tänkte att jag skulle lära mig att ta reda på dem, men nu undrar jag så här:
hur tusan ska jag förvara de för att de inte ska torka ihop och ruttna fram till det att jag kan ta reda på dem med någon  bra metod??
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

LasseN

• Hulu Gård
SV: hur förvarar man "nyslaktade" skinn?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-08 kl 17:56 »
Hej
Vi brukar frysa ner dem. Det funkar. Lycka till :)
Ett måste i taget...
www.hulugard.se  Blogg: www.hulugard.se/blogg

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 01 mar-08 kl 18:24 »
Och jag saltar dem, vilket också går bra.

Skär upp skinnet längs med bukmitten, bred ut det med köttsidan upp och strö på rikligt med salt. Vik in kanterna och rulla ihop som en rulltårta. Efter några dar öppnar du paketet, ruskar av saltet och saltar om igen som ovan. Förvaras torrt. Sedan håller det sig flera månader, innan det behöver saltas om igen.

Edgar

Göthes

« Svar #3 skrivet: 01 mar-08 kl 20:41 »
tack ska ni ha båda två!
ska man salta skinnet innan man fryser in det?

jag har förstått att man inte ska "öppna" buksidan på skinnet när man ämnar ta reda på kaninskinn, så det kan ju bli svårt att salta det då förståss....  ???
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Luffsen

• -
« Svar #4 skrivet: 02 mar-08 kl 00:00 »
Om du fryser ner skinnen behöver du inte salta alls...

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Shadow

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 mar-08 kl 08:42 »

jag har förstått att man inte ska "öppna" buksidan på skinnet när man ämnar ta reda på kaninskinn, så det kan ju bli svårt att salta det då förståss....  ???

Du menar tubflådd? Hmmm... har aldrig sett något kaninskinn som inte varit "öppnat" i buken.
Räv däremot brukar man tubflå och mink kanske.......

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 mar-08 kl 10:47 »
Jag öppnar alltid skinnet före saltningen. Det skulle i princip gå att salta ändå. Hur man sedan bereder en sådan "tub" vet jag inte, det verkar ganska besvärligt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 02 mar-08 kl 13:54 »
Tubflådda skinn görs om de ska torkas på tanor, vilket man gjorde förr.

Vet inte hur de stora kunderna på kaninskinn, en förfrågan från Tjeckien var på torkade skinn, med köttsidan utåt, i kvantitet om 200.000 st per månad.

Jag saltar mina, öppnade, och fryser dem inte.

Edgar

Göthes

« Svar #8 skrivet: 03 mar-08 kl 12:29 »
tack igen för era synpunkter!

jag är ganska säker på att de ska tubflås, grejen är den att man ska lägga skinnet i något slags bad i något dygn, sedan ta bort den yttersta hinnan på skinnet, därefter ska man torka det lite och sen ska det bearbetas över tex. en stolsrygg.
sen när det är klart klipper man upp det.

det blir nog djupfrysnings varianten för min del .

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 04 mar-08 kl 18:49 »
jag är ganska säker på att de ska tubflås, grejen är den att man ska lägga skinnet i något slags bad i något dygn, sedan ta bort den yttersta hinnan på skinnet, därefter ska man torka det lite och sen ska det bearbetas över tex. en stolsrygg.
sen när det är klart klipper man upp det.

Bereda dem i bad gör du oavsett om de är tubiga eller uppskurna - en smaksak!  :)

Det känns som om mjukgörningen blir enklare med uppskuret skinn...

För att tana och torka skinnen blir det nog lättare om de är tubiga...? Ska du sälja till auktionerna i Köpenhamn vill de iaf ha skinnen tanade och oberedda.

Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 2 användare
torparhulda, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser