Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enskärig lr tvåskärig plog?  (läst 3558 gånger)

louise

• Gäst
Enskärig lr tvåskärig plog?
« skrivet: 01 mar-08 kl 16:39 »
har fått tag på en en-skärig plog men vet inte om man orkar med dem. Tänker att det tar hemskt lång tid att plöja och att man inte hinner/har tålamod. Å andra sidan kommer jag aldrig plöja mer än.. kan det vara ett hektar, i taget. Och ibland små grönsaksland, så det kanske är praktiskt med en liten nätt plog? Ni med erfarenhet, hur tycker ni att det funkar med enskärig?

Filip Skräplund

SV: Enskärig lr tvåskärig plog?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-08 kl 16:45 »
Det räcker alldeles bra med enskärig för dina behov.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rödjan

SV: Enskärig lr tvåskärig plog?
« Svar #2 skrivet: 05 mar-08 kl 23:56 »
Du kan ju börja med en enskärsplog. En tvåskärs kostar ju inte mycket, slå till när du ser en på Blocket. Jag pjöjde 4 hektar med en tvåskärs förra året (min första plöjning!). Traktorn var en en MF 30 från -62. Det gjorde ont i armarna, röven och öronen men det såg förbannat snyggt ut bitvis och var kul. Grannarna älskade det. Sen bytte jag upp mig till en 70hk Case traktor och en treskärsplog. Det gick dubbelt så snabbt att plöja, men var inte alls lika kul. Jag tror också att det gick mer diesel, vilket ju är värt att ta med i beräkningen. MFen väger ett ton, Casen väger tre. I år blir det Casen igen, men jag läser på om plöjningsfri odling.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser