Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stirling motor..  (läst 47489 gånger)

klastorpet

SV: Stirling motor..
« Svar #80 skrivet: 02 maj-08 kl 20:44 »
Letade lite efter Helium-stirling utan pistong..
NASA http://www.grc.nasa.gov/WWW/tmsb/stirling/doc/lrgfp.html

Om man nu har Helium som far fram o tillbaka i ett "rör".. hur får de ut strömming ur den tryckförändringen??
Den stora helium-stirlingen på Nasa ger tydligen 25kWe (vad betyder "e")

Finns det ingen vätska som man kan magnetisera? o låta den få tryckförändringar o "bara" ta en spole o generera ström?
Tänkte bara det att en "magnet" kanske inte behöver vara hård.. men o andra sidan.. vad händer då med "polerna" på vår rinnande magnet.. ärs.det var inget..

o NASA's stirling sidor
http://www.grc.nasa.gov/WWW/tmsb/stirling.html

daniel.h

« Svar #81 skrivet: 02 maj-08 kl 21:40 »

Om man nu har Helium som far fram o tillbaka i ett "rör".. hur får de ut strömming ur den tryckförändringen??
Den var kopplad till en linjär generator som jag förstod det, och den gick med 100Hz så det borde bli
växelström direkt.
25% verkningsgrad det är lite mer lagom :), synd bara att den krävde 150bar arbetstryck.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #82 skrivet: 02 maj-08 kl 22:52 »
Den stora helium-stirlingen på Nasa ger tydligen 25kWe (vad betyder "e")

e står för elektricitet, eftersom man oftast vill ha det primärt.

Jag tänkte gå på en microturbine istället när elverket behöver bytas ut:
http://www.capstoneturbine.com/prodsol/solutions/cchp.asp
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

klastorpet

« Svar #83 skrivet: 02 maj-08 kl 22:55 »
Den var kopplad till en linjär generator som jag förstod det, och den gick med 100Hz så det borde bli
växelström direkt.
25% verkningsgrad det är lite mer lagom :), synd bara att den krävde 150bar arbetstryck.
Men det fixar nog du  ;D

klastorpet

« Svar #84 skrivet: 03 maj-08 kl 10:57 »
e står för elektricitet, eftersom man oftast vill ha det primärt.

Jag tänkte gå på en microturbine istället när elverket behöver bytas ut:
http://www.capstoneturbine.com/prodsol/solutions/cchp.asp

Har du stadsgas eller tänkte du köpa gasflaskor?
Om man fortfarande vill utgå från egen ved så är ju gengas ett alternativ..  problemet med gengas (tror jag) är underhåll.. o att få en gengasgenerator att gå i 24timmar är nog knepigt..
Men man kanske kan bygga en efterbränningskammare efter en flisbrännare.. frågan om turbinen trivs i den smutsiga gasen

Min idé från starten var att ha en flisbrännare som värmer en Stirling direkt eller via en Acctank (salt/kalk/gips/metall??) o ha rinnande vatten som kylning..
Kollar man på vindkraft eller solpaneler så hamnar man ju snabbt på över 50Tkr om man vill få ut 3Kwh/dygn 
Nu skulle jag vilja få ut 10-14KWh/dygn kanske 20-22KWh vintertid..
Så om man hittar rätt stirling för 100-150Tkr så är det ju "prisvärt"  O lämnar systemet 5-10Kw värme vintertid så gör det ju inget

klastorpet

« Svar #85 skrivet: 03 maj-08 kl 11:25 »
växelström direkt.
Hur funkar en "linjär generator"?
Är det en yta som gasen trycker ut och sedan in så sitter en magnet o en spole på ytan som då åker "fram o tillbaka" (ytan kan ju vara som ett högtalarmembran eller ett trummskin.. )

OT
Då jag är gammal akustiker så fick jag en idé.. om du står i ett skyddsrum eller källare o gör ett ljud med exakt den resonansen som  rummet har, så behövs det extremt liten kraft för att ljudet skall bli väldigt starkt.. samma sak med ett glas som går sönder av exakt resonansfekvens..
om man i ett slutet utrymme skapar en frekvens som ligger i totalharmoni med den inbyggda resonansen så skulle all kraft koncentreras på en frekvens.. o igentligen så skulle man bara ta en "högtalare" (Helmholtz med "membrangenerator") o fånga ljudet o skapa ström..
Man kan ju använda en högtalare som mikrofon.. man behöver bara skrika högre ;)

nu borde resonansen för 100 hertz ligga runt 6m ?(har inte sånt i huvudet längr..20Hz är ju 18m o 2000Hz är ju 1cm) o helium är ju en lättare gas än luft å det borde då bli kortare (tänker jag rätt nu??)

Hur som helst.. skulle man pricka rätt så skulle man få klart användbar amplitud på en helt vanlig högtalare.. men o andra sidan vill jag nog inte ha en 100Hz generator ligga o brumma över nejden..

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #86 skrivet: 03 maj-08 kl 11:58 »
Skaffa en högtrycktub o fyll den med lite pellets och 10-20 kg/cm2 tryckluft.
Stäng tub.
Antänd bränsle med tex glödtråd utifrån.
Efter förbränning kan du få upp till 100-300 kg/cm2 i tuben.
Filtrera trycket och sänk det till lagom arbetstryck efter regulator.
Driv maskiner och generator med trycket.
Systemet är extremt mycket billigare än en stirling eller ångmaskin apparat.
Om du har tilräckligt stor förbränningstub i tex armerad betong kan du bygga ett mekaniskt system som laddar automatiskt.
Då inga rörliga delar finns i förbränningstuben kan man isoler insidan av tuben och spara den heta avgasen att kylas ner vilket ger dig högre verknings grad.
Var försiktig vid förbränning då förbränningen nästan är explosiv då saker brinner fortare under tryck.

Glöm inte att montera på sprängbläck ifall du dummar dig.
Vid katastrof hamnar du och dina grannar på månen.

Magi
« Senast ändrad: 03 maj-08 kl 12:03 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

johole

« Svar #87 skrivet: 27 maj-08 kl 12:30 »
Hei, Bo!
Citera
"Bo, April 01, 2008, 07:26:35 » 
--------------------------------------------------------------------------------
Tvivlar på att högre tryck på mediet ger högre verkningsgrad.
Finns det teori och erfarenhet som talar för detta?"

Den øvre virkningsgraden til en stirlingmotor(Ns) er gitt ved Carnot-prosessens(Nc) virkningsgrad.

http://www.pha.jhu.edu/~broholm/l38/node7.html
Ta en titt på formel nummer 20 og 21 i linken over.

Man kan utrykke stirling-motorens virkningsgrad som en funksjon av Carnot-prossesens virkningsgrad :

Nc
Ns =    _______________________________
             1     +               Cv
                         __________________ * Nc
                             n R 2 ln(V1/V0)

Ved hjelp av denne formelen kan man se at man kan bedre virkningsgraden ved å
øke antall gass-molekyler(n).  Når du øker antall gass-molekyler så øker trykket.

Ved å regne litt på en tenkt 1-liters stirlingmotor for jordiske temperatur-forhold der temperaturen dobles,
så får man følgende resultat med formelen over:

p-atm   gram luft        n - mol      Ns stirling virknngsgrad  %
1         1,2        0,042857143       1,64
2         2,4        0,085714286       3,18
4         4,8        0,171428571       5,99
8         9,6        0,342857143      10,69
10        12        0,428571429      12,69
20        24        0,857142857      20,24
30        36        1,285714286      25,25
40       48        1,714285714      28,82
50       60        2,142857143      31,48
100     120       4,285714286      38,64
200     240       8,571428571      43,59
300     360      12,85714286      45,54
400     480      17,14285714      46,58
500     600      21,42857143      47,22

De ideelle gasslovene gjelder nok ikke helt ved disse temperaturer og trykk, men trenden er helt klar :
Stirlingsmotorens virkningsgrad går mot Carnot-prosessens virkningsgrad ved økende trykk.

Legg merke til hvor lav virkningsgraden er ved en atmosfæres trykk. Det er forklaringen
på at det ikke finnes noen anvendelige lavtrykks-motorer basert på luft på markedet.
(@EnRøst)Det er derfor  "de Kinesiska barnen” inte knåpar ihop några vedeldade stirlingmotorer till JULA´s butiker........
« Senast ändrad: 27 maj-08 kl 12:39 av johole »

Bo

Om man måste tro på det
« Svar #88 skrivet: 30 maj-08 kl 16:40 »
bör det alltså vara slutet system där inget läckage är möjligt.

Jag har ett förslag till ett sådant: Två cylindrar som har kontakt med varandra via en turbin med permanentmagneter på axeln. - Statorlindningarna också innanför skalet. Deplacementkolvarna skruvas upp och ner i otakt med en motor som också är innanför högtrycksskalet varvid gasen bytar läge mellan en upphettad ände och en vattenkyld.

Gasen pressas fram och tillbaka genom turbinen när den omväxlande upphettas och avkyls. Enda genomgången är alltså för koppartrådarna och de tätas med epoxi.
« Senast ändrad: 30 maj-08 kl 16:43 av Bo »

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #89 skrivet: 30 maj-08 kl 18:42 »
VedStirling II

Här är de senaste VedStirlingExperimentet inskickat på ”Youtube”(vad jag har hittat).

Vedeldad Stirling II, typ Alpha (inlagd 16 maj)

Röst i CyberSpace

• Blekinge
« Svar #90 skrivet: 09 jul-08 kl 21:52 »
YOUTUBE STIRLING

SUN stirling

JAPANESE stirling

PRIMITIV stirling

RESONANS stirling

Röst i CyberSpace

• Blekinge

Mahag

Stirling eller inte Stirlig, det är frågan
« Svar #92 skrivet: 22 sep-08 kl 02:59 »
Man blir ju lite sugen   ::)
http://www.ministeam.com/acatalog/Bohm_Stirling_Engines_and_Kits.html

Annars kan man ju köpa svenska värme-el-omvandlare från
http://www.termo-gen.se/sidor/generators.html
Men som vanligt har man ju inte råd... :'(

Max_K

• Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
« Svar #93 skrivet: 29 dec-08 kl 20:20 »
Om jag inte minns fel säljer man, eller har sålt, ånglok på järvägsmuseet i Gävle, De kostade bara 1000 kronor styck men frakten fick man betala sjäv. En pjäs väger 100 ton, men skulle man ha möjlihet att frakta hem den på gården kunde det bli en grym elkraftanläggning till flera hushåll och en lokal sevärdhet!  8)

Tittade in för att jag blev intresserad av Sterlingmotor och hittade ett ånglok:)
Kul för jag har haft ett från jvg-museet och tänkte snabbt berätta om det.
Annars har jag mest bara sysslat med äpplen och en sugpropp i forumet  :o
1000 kr för ett 100 ton lok?
det måste ha varit längesen..
Man får minst betala skrotvärdet på järn och det är vad jag köpte och sålde mitt
80 tons E-lok för. Det blev 25.000 ut och 40 in efter tre år.
Men jag ångrade naturligtvis försäljningen, sälj aldrig ett ånglok.
Kan ta fram bilder om nån är intresserad.
Signatur: Min mormor hette Signe.

daniel.h

« Svar #94 skrivet: 03 jan-09 kl 18:59 »
Här är en fin stirlingmotor med uteffekt på ca50watt.

johole

« Svar #95 skrivet: 30 jan-09 kl 15:16 »

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #96 skrivet: 02 feb-09 kl 17:25 »
Jag funderade lite på det där med att konvertera en bilmotor till sterling, men tänkte att det måste ju bli svårt att hålla värmen och kylan där man vill ha dem när de förbinds med ett bra värmeledande block hela tiden... Samtidigt gisssar jag att man vill ha fler än två cylindrar så man får drift på hela varvet istället  för på 2x 1/4... Tänkte sen att V-motorer är ju inte ens särskilt vanliga på de svenska skrotarna...

Men om man tar två motorer (4-cylindriga rad-) och använder den ena som varm och den andra som kall... lägger dem ner med tändstiften mot varandra för att få så liten transport-volym som möjligt så är det ju bara att lista ut vilken cylinder man ska koppla ihop med vilken för att få 90 grader skillnad, lufttransport genom tändstifthålen ev uppborrade... Sedan kopplar man ihop vevaxlarna med kedja, kugghjul eller rem vad man råkar ha till hands... Koppla in en eller ett par kylare på kylsystemet i motorerna och värm/kyl genom dessa, i den varma motorn kan man ju byta ut vattnet till en vätska som tål högre temperaturer utan att koka vid rimliga tryck, olja kanske, kvicksilver får väl inte vi dödliga använda  :-[

Behöver man ha bättre tätning genom kolvringarna så får man väl bygga upp ett övertryck på kolvarnas undersida, men då blir vevaxelpackningen lidande istället, vet inte vad den tåler... Om man utgår från dieselmotorer så har de väl ett högre arbetstryck normalt och borde ha bättre tätningar mellan kolvar-cylinderväggar? I gengäld finns bensinmotorerna med flytande foder om man vill ha hög värmetransport mellan vätska/cylinder

Om man bygger en låda runt respektive motor kan man ju isolera och det blir bara gasen respektive materialet i förbindningsrören som transporterar tjuv-värme emellan...

På köpet får man startmotorer och generatorer  ;D

-bara en fundering... :)

Röst i CyberSpace

• Blekinge
« Svar #97 skrivet: 24 feb-09 kl 18:48 »

Stirlingmotorn som Jänkarna fruktar(youtube)…

Max_K

• Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
« Svar #98 skrivet: 30 apr-09 kl 10:52 »
Hur funkar en "linjär generator"?
Är det en yta som gasen trycker ut och sedan in så sitter en magnet o en spole på ytan som då åker "fram o tillbaka" (ytan kan ju vara som ett högtalarmembran eller ett trummskin.. )

OT
Då jag är gammal akustiker så fick jag en idé.. om du står i ett skyddsrum eller källare o gör ett ljud med exakt den resonansen som  rummet har, så behövs det extremt liten kraft för att ljudet skall bli väldigt starkt.. samma sak med ett glas som går sönder av exakt resonansfekvens..
om man i ett slutet utrymme skapar en frekvens som ligger i totalharmoni med den inbyggda resonansen så skulle all kraft koncentreras på en frekvens..

Jag tror att det är just såna här "tvära" tankar som kan ge oanade resultat.
Resonansfenomen är mycket intressanta men jag såg att det finns "resonans-sterling"?
Kanske var den inte optimerad, för här verkar det finnas en genväg till bättre effekt.
En motor som är optimerad för bara ett varvtal är väl helt ok.

Jag studerade också en gång närmare  membranrörelser och ändrade frekvens, det var ett
stort membran (30 tum) och resonansfrekvensen på systemet membran/upphängning var ca
10 HZ uppgavs det,  vi filmade det hela vid varierad frekvens och vid precis 12 HZ blev det MYCKET
större rörelser på det (mer amplitud) utan att tillföra mer effekt. Det kallas visst Q-värde, förhållandet mellan amplitud-toppen och dess bredd (med frekvens på x-axeln)

Bara att smälla ihop en bra resonans-sterling och mitt extra tips till er är att använda flytande kväve till den kalla sidan :P

Signatur: Min mormor hette Signe.

eka

• Värmland
« Svar #99 skrivet: 01 maj-09 kl 08:31 »
Man får fundera på vad resonansens kommer i från. Den kan också vara förstörande.
Mekanik som svänger ohämmat brukar ganska snabbt gå sönder.

Om bra resonans finns så beror detta som du skriver ett högt Q-värde.
Att Q-värde blir högt beror på att man tar bort så lite energi som möjligt. Så fort man leder bort energi så sjunker Q-värdet och svägningen dämpas.

Kuriosa ;D
Skulle en gång provköra en baslåda med en tongenerator. Betongväggen bakom ryggen började komma i svägning så prylar som var uppsatta på andra sidan började ramla ner. Fick sluta så inte väggen skulle spricka. Volymen var inte högre än låt säga en normalt påvriden stereo.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 4 användare
RobertLink, kretslopp, MarisaAtown7741, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser