Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stirling motor..  (läst 47524 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Här finns tre
« Svar #60 skrivet: 01 apr-08 kl 23:08 »
http://www.keveney.com/Engines.html

men Ross Yoke -varianten skall ha en värmeväxlare mellan kalla och varma cylindern.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Här finns tre
« Svar #61 skrivet: 01 apr-08 kl 23:11 »
http://www.keveney.com/Engines.html

men Ross Yoke -varianten skall ha en värmeväxlare mellan kalla och varma cylindern.


Ja, animerade, det bevisar väl ungefär vad jag har emot stirlingmotorer.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Ingen bra lösning
« Svar #62 skrivet: 02 apr-08 kl 06:05 »
Bra, men såna stirlingmotorer har vi än inte sett röken av.


I en vanlig stirling motor så kyler man ju ena sidan och värmer den andra. Det är bara när man startar motorn som man måste räkna bort energin som godset lagrar. Sen ger ju godset sämre "gasrespons" men det spelar ingen roll i många fall.

Men de som funderar på egna uppfinningar där man byter plats på varma och kalla sidan har förmodlingen inte tänkt tillräckligt långt...



Animerad beta-stirling http://www.keveney.com/Stirling.html
Animerad otto http://www.keveney.com/otto.html
En stirlingmotor ser jättesvår ut att bygga.
« Senast ändrad: 02 apr-08 kl 06:08 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Stirling motor..
« Svar #63 skrivet: 02 apr-08 kl 06:42 »
Om man bygger en beta-stirling så kanske man skulle kunna använda en cylinder får en bubbla till den kalla sidan(och kolv, ringar m.m). Sen kan man göra den varma sidan av ett lämplig rör, där finns det inga rörliga delar som nuddar varandra, så man kan till och med använda ett rör som blivit ovalt i ena änden utan att det skulle skada.

Men man skulle kanske behöva flytta stången till "Displacer kolven" till andra sidan... Men finns det något sätt att täta när det är så varmt? Om inte, så kan man göra en förlängning(rör) till runt stången så att man kan täta en bit bort där det är kallare.


ideer ideer...
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Bo

  • Inlägg: 4238
Onödigt
« Svar #64 skrivet: 02 apr-08 kl 07:54 »
Genomgångarna måste vara i kalla änden. Det finns inget sätt att få mekanismen att fungera som på animationen, - det är bara en principskiss, - men det finns bra lösningar.

Vedeldade stirlingmotorer fanns ute på gårdarna tidigt för att driva generatorer läste jag någonstans men det handlade kanske om USA.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Stirling motor..
« Svar #65 skrivet: 03 apr-08 kl 19:06 »
Måste och måste... Om man inte kan gå genom kolven och man måste komma genom en kall sida, så får man göra en till kall sida. Sen får man länka ihop dom på lämpligt sätt. "Displacer kolven" är ju bara till för att flytta volymen och kan vara ganska lätt, så där blir det inte så stora krafter...


(visst är jag duktig på paint ;))
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Bo

  • Inlägg: 4238
Man skaffar sig onödiga problem
« Svar #66 skrivet: 03 apr-08 kl 20:31 »
Ett litet hål mitt i kolven och en oljad bussning där, så kan man låta den arbetande kolven styra deplacementkolven. - Som kan bestå av en plåtburk fylld med torr aska.

Mekanismen som får kolvarna att gå i rätt otakt kan utnyttja det faktum att om ett kugghjul roterar innuti en kuggkrans med dubbla diametern, beskriver varje punkt på kugghjulets omkrets en rak linje.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Man skaffar sig onödiga problem
« Svar #67 skrivet: 04 apr-08 kl 06:21 »
Ett litet hål mitt i kolven och en oljad bussning där, så kan man låta den arbetande kolven styra deplacementkolven. - Som kan bestå av en plåtburk fylld med torr aska.

Är inte vevstaken ivägen?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Bo

  • Inlägg: 4238
Skall du ha vevstake
« Svar #68 skrivet: 04 apr-08 kl 09:22 »
får du dela på den. Annars finns det lösningar med ena kolvstången som ett rör runt den andra. Man löste tidigt problemen med att översätta en linjär rörelse till en roterande och omvänt.

Bo

  • Inlägg: 4238
Rhombic drive
« Svar #69 skrivet: 04 apr-08 kl 11:26 »
är en variant: http://www.flying-pig.co.uk/mechanisms/pages/stirlingrhom.html men den verkar gå baklänges.

Denna kan man nog kopiera rakt av: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:BetaStirlingTG4web.jpg
« Senast ändrad: 04 apr-08 kl 16:46 av Bo »

 

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Rhombic drive
« Svar #70 skrivet: 04 apr-08 kl 18:12 »
Visst, men de är så mycket enklare om man kan använda standard grejor (från bl.a skroten) och slipper tillverka massa egna precisionsmåsaker.
JAG måste ju kunna bygga en.  :(

Eller skulle jag kunna beställa en från dig? ::)
« Senast ändrad: 04 apr-08 kl 19:17 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Bo

  • Inlägg: 4238
Den går att göra
« Svar #71 skrivet: 04 apr-08 kl 20:41 »
av grejor från skroten. Man kommer inte ifrån att ordna en mekanism som får kolvarna att gå rätt i otakt. Hittar man en enklare variant än rhombic drive, väljer man den istället.

johole

  • Inlägg: 191
SV: Stirling motor..
« Svar #72 skrivet: 21 apr-08 kl 15:46 »
@Bo
Citera
Vedeldade stirlingmotorer fanns ute på gårdarna tidigt för att driva generatorer läste jag någonstans men det handlade kanske om USA.


Det handlade sikkert om USA, men det handlade kanskje også om en svenske i USA ?
John Ericsson från Värmland, arbeidet med varmluftsmaskiner i en periode.

Det ble solgt over 3000 Rider-Ericsson motorer i løpet av 3 år i USA.
Rider-Ericsson motoren ble brukt til vann-pumping.
Vannet ble samtidig brukt til å kjøle motoren.

http://engines.rustyiron.com/stable/re-ad1.jpg

http://engines.rustyiron.com/stable/ericsson.html

http://www.stirlingengines.org.uk/sun/sola2.html

http://www.johnericsson.org/
« Senast ändrad: 21 apr-08 kl 15:56 av johole »

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
SV: Stirling motor..
« Svar #73 skrivet: 23 apr-08 kl 20:21 »
Stirling Teknik!



En sådan här vedeldad stirlingmotor kunde vara bra att ha,
 ifall man vore helt utan ström någonstans i bushen!




En vedeldad stirlingmotor för batteriladdning mm (youtube)



Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
SV: Stirling motor..
« Svar #74 skrivet: 01 maj-08 kl 14:10 »
Hur svårt kan de vara?

Allvarligt talat, hur svårt kan de vara för de Kinesiska barnen att knåpa ihop några vedeldade stirlingmotorer till JULA´s butiker egentligen!!

•   Ingen förgasare behövs(eller bränsleinsprutning)
•   Inget tändningssystem(tändspole, stift mm) behövs
•   Ingen överliggande kamaxel
•   Ingen ljuddämpare
•   Inget problem att få dom sålda, … eller tror dom de?
   


Så vad är problemet?
Vill inte marknaden ge oss det marknaden vill ha?




Jämför med en bensinmotors komplexitet!





Bo

  • Inlägg: 4238
Den fungerar inte
« Svar #75 skrivet: 01 maj-08 kl 16:40 »
Skall se ut såhär: http://www.keveney.com/Ross.html

- Alltså när det handlar om kolvar och cylindrar. Mekanismen är bra nog.
Sedan gör en värmeväxlare mellan cylindrarna stor skillnad. Det var den som var Stirlings bidrag. Värmemotorer fanns det innan i olika varianter.
« Senast ändrad: 01 maj-08 kl 16:43 av Bo »

daniel.h

  • Inlägg: 127
SV: Stirling motor..
« Svar #76 skrivet: 01 maj-08 kl 19:50 »
Så vad är problemet?
Vill inte marknaden ge oss det marknaden vill ha?


Problemet är väl om du ska ha bra verkningsgrad så blir det dyrt att tillverka dom.
T.ex den vedeldade du postade innan, om jag fattade rätt så gav den 6-7A 12V som
den driver en fläkt till kylvattnet, alltså noll i uteffekt.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Stirling motor..
« Svar #77 skrivet: 01 maj-08 kl 20:07 »
Problemet är väl om du ska ha bra verkningsgrad så blir det dyrt att tillverka dom.


Just det där verkar ha svårt att sjunka in hos somliga.
Verkligheten är knepigare än enkla animationer.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

klastorpet

  • Inlägg: 125
SV: Stirling motor..
« Svar #78 skrivet: 01 maj-08 kl 22:51 »
Jag har hittat flertalet fungerande stirlingmotorer o länkat till dem i början på tråden..

http://stirling.dk/default.asp?ID=136
http://hem.tyfon.net/wa0542/MainV160.htm
http://www.sunmachine.com/download/prospekte/sunmachine_2006_pellets.pdf
http://www.whispergen.com/content/library/A4_Offgrid_House_2_Handout_LR_EnglishUS.pdf
http://www.mealtimestoves.on.ca/freebreeze.html

En svensk bil som just nu testas som går på pellets och har en stirling för el-tillverkning (elen är för driften av bilen)
http://www.precer.com/index.html

Så att "förkasta" stirlingmotorn bara för att den är knepig att göra i garaget av en gammal V8'a motor, är nog inte rätt tänkt..
Sedan så har ju inte huvudparten av den köpstarka befolkningen "fri" tillgång på ved.. o än mindre möjlighet att förbränna det på bakgården.. Så målgruppen är ju grönavågare och Afrikabyar.. så det kan ju vara anledningen till att det kanske inte slagit för storproduktion av motorer.. Sedan finns det ju en annan klar konkurrent.. BENSIN! Man fyller tanken så går aggregatet i 15timmar.. o kostnaden för den som köper sin ved på macken i 25liter säckar blir ju ohållbar..

För min del så är det helt OK om den "drar" 0,5kubikmeter flis per dygn, o skulle jag kunna värma huset vore det ju ett plus!
Men rent tekniskt så har jag läst flera tester där stirlingmotorn har högre effektutbyte än förbränningsmotorn, dock så suger den i varvtalsändring.. men som statisk generatormatare är den klockren!

Änny way.. det var mina tankar ang. "varför finns de ej" eller "de görs ju inte -då är de inge bra"

Hare Bra!

klastorpet

  • Inlägg: 125
SV: Stirling motor..
« Svar #79 skrivet: 02 maj-08 kl 19:44 »
I stället för att sura över att ingen annan hittar nått  ::) så sprang jag ut o letade lite igen på jakt efter en överkomlig stirling..
O hittade lite kul saker iaf.. Men det är helt otroligt att jag inte kan hitta någon större köpbar stirling..
Det går att köpa färdiga "system", men har inte hittat någon som säljer en ren motor..

Gas brännare för varmvatten.. kör 1kw el undertiden.. för att ha under diskbänken..
http://www.americanantigravity.com/articles/446/1/Sunpower-Unveils-2007-Co-Generation-Technology/Page1.html
http://pesn.com/2006/03/03/9600241_SunPower_Micro_Cogeneration/
http://www.kobashi.co.uk/pdfs/micro1.pdf

4 kilowatt Power Plant
https://matteranenergy.us/Progress_Update.htm

En tysk sida om en 500-1000w stirling.. (fattar inte ett uns tyska..)
http://www.uwemoch.de/
http://www.geocities.com/Viebachstirling/

ST-5
http://www.stirling-tech.com/stirling/stirling.htm

Lite hemmabyggen.. nu skulle ju inte jag kunna göra en sådan.. men jag skulle inte kunna göra en gräsklippare heller..
http://members.aol.com/bkammerich/stirleengl.htm

Här är några ritningar/modeller som de "kinesiska barnen" kan knåpa med
http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/english/make.htm

En fransk hembyggare.. både stort o smått
http://www.moteur-stirling.com/modeluk.htm

Den här skulle ju vara perfekt..
http://www.geocities.com/yosemite/rapids/2068/SteveT.html

...A converted 3hp. Briggs-Stratton!   (fliseldad gräsklippare?)  ;)
http://www.geocities.com/yosemite/rapids/2068/boyette.html

En annan svensk stirlingdriven bil och modellbåt
http://www.stirlingsouth.com/Roy/others/sweden/sweden.htm

Det senaste verkar vara att använda helium i en "stirlingmotor" utan kolv.. Man skapar över o undertryck av Heliumet o den skapar en svängning, sedan har man en manick som av "ljudet" skapar ström.  Läst fragment på ett antal olika sidor..
http://www.sciencedaily.com/releases/2004/09/040917091220.htm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare
javill, MarisaAtown7741

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser