Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stirling motor..  (läst 47496 gånger)

Bo

Ross Yoke?
« Svar #40 skrivet: 04 mar-08 kl 09:00 »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
SV: Stirling motor..
« Svar #41 skrivet: 04 mar-08 kl 11:31 »
Jag tror det var något sånt här han, JohnA, menade.
Men om just den här motorn fungerar vet jag inte. Vevaxeln ser lite klen ut.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #42 skrivet: 05 mar-08 kl 11:49 »
... och det här är mitt exempel. Plåthinken med varmt vatten står på ett gasolkök.

Kraften finns där, viljan att snurra runt om man hjälper till. Tyvärr är rotationskraften inte konstant utan endast 90 + 90 grader av varvet. De övriga 180 graderna är den beroende av ett stort svänghjul för att rotera. Något sådant har jag inte ännu
.

Bo

Ross Yoke
« Svar #43 skrivet: 05 mar-08 kl 12:52 »
Samma princip. När luften är i den varma burken är trycket högre än när den är i den kalla och den gemensamma upphängningspunkten trycks uppåt.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
SV: Ross Yoke
« Svar #44 skrivet: 05 mar-08 kl 13:52 »
Samma princip. När luften är i den varma burken är trycket högre än när den är i den kalla och den gemensamma upphängningspunkten trycks uppåt.

... och när den varma luften når den kalla burken, kontraheras luften och skapar undertryck som drar ner den

klastorpet

« Svar #45 skrivet: 09 mar-08 kl 11:05 »
Förbanne mig det bästa jag funnit här på länge. Jag har mailat om prisoffert.

Fick du nått svar?

eller var det -if you ask, then you cant afford it..

Frikraft

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 30 mar-08 kl 14:25 »
Jag är inget mattegeni och har inte lyckats sätta mig in i hur en stirlingmotor fungerar riktigt. Vad jag däremot vet är att det är luft som expanderar när den blir varm och kontraherar när den blir kall i ett slutet utrymme. Skulle man inte kunna (rätta mig ni som kan räkna) bygga in två kylare från bil/lastbil i varsin tät låda, cirkulera varmt vatten från tex solfångare i den ena och kylt vatten från markslinga i den andra. Koppla ihop dessa två med tryckluftslang till en kolv där den kalla drar och den varma trycker. När kolven nått ändläge eller stannar växlar man bara om så att den kalla sidan värms upp och den varma sidan kyls ner så att processen vänds. Nu är det såhär att jag har ganska stor nivåskillnad på min tomt och tror att jag ganska lätt skulle kunna samla på mig en större mängd smältvatten och regnvatten så cirkulationen i solfångare och markslinga blir självgående. Vad tror ni om detta? 

johole

« Svar #47 skrivet: 31 mar-08 kl 12:20 »
@Frikraft
For å få noen vesentlig effekt og virknigsgrad ut av en Stirlingmotor så må du ha et ganske høyt trykk(50atm) og stor temperaturforskjell(flere hundre grader K).  Jeg tror du ville ha mer nytte av en varmepumpe.

Filip Skräplund

« Svar #48 skrivet: 01 apr-08 kl 02:37 »
Johole har nog bara alltför rätt, lite värmeexpanderad luft (i en stirlingmotor) har för lågt energiinnehåll jämfört med en gasblandning som exploderar (i en förbränningsmotor).
Det krävs ganska extrema förhållanden, och därmed följande relativt avancerad byggteknik, för att få ut någon nyttoeffekt ur en stirlingmotor.
Papperskonstruktioner på enkla hembyggda stirlingmotorer är knappast värda besväret att bygga dom, annat än möjligen som demonstrationsmodeller.
Det är säkert enklare och billigare med datoranimation, och ungefär lika användbart.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

M8e

• Västerbotten
« Svar #49 skrivet: 01 apr-08 kl 06:35 »
Eller så kan man göra en motor som är fem gånger så stor och bara köra med 10bar ;). Bara för att något är en motor så behöver det inte väga 100kg och ge massa Kw.

och om man ska få någon "nyttoeffekt" ur en stirlng beror ju på vad man ska använda den till. Om man ska ladda batterier så är det nog inte så svårt. Men om man ska driva en mopen eller något annat fordon så blir den helt omöjligt för en hemmapulare.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Bo

Tvivlar
« Svar #50 skrivet: 01 apr-08 kl 07:26 »
på att högre tryck på mediet ger högre verkningsgrad. Finns det teori och erfarenhet som talar för detta?

M8e

• Västerbotten
SV: Tvivlar
« Svar #51 skrivet: 01 apr-08 kl 10:38 »
jo det finns det.
Teori: Om man har 50bar och trycket ökar med 10% så blir det ju 5bar skillnad mellan kalla och varma steget. Om man bara har 1bar så blir det bara en skillnad på 0,1bar. Så om man vill ha samma effekt så måste man kompensera genom att ha en större motor och/eller köra på högre varv.
« Senast ändrad: 01 apr-08 kl 10:40 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Bo

Eller
« Svar #52 skrivet: 01 apr-08 kl 12:01 »
så måste man nöja sig med lägre varv, om man har ett mera tröguppvärmt tätare medium.

Kalkylen varför det ena skulle vara bättre än det andra, var är den?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #53 skrivet: 01 apr-08 kl 12:18 »
Jag tror att jag har avskrivit stirlingmotorn. (För datanördar)Den liknar i mängd och mycket en microkärna, mycket bra i teori, fortfarande fullständigt oanvändbar i verkligheten.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Frikraft

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 01 apr-08 kl 13:32 »
Det här med trycket det är ju unikt för varje enskild motor och vad du skall ha den till. Trycket är ju en optimeringsgrej man finlirar lite med när man bara har tillgång till en viss volym, värmekapacitet och kylkapacitet.
Min tanke med att ha två separata tankar med luft och värma resp kyla innifrån är att slippa regeneratorn i en stirling motor som jag anser är boven till att den får så dålig verkningsgrad. Här får ju kyl respektive värme delarna disans mellan varandra ochden ena kan inte påverka den andra annat än genom den rörliga delen"kolven". En sak jag glömde nämna i min ide är att när man vänder processen tryckutjämnar man tankarna mellan varandra så har man ju kommit en liten bit på vägen tillbaka. I och med att jag inte KAN räkna på detta har jag ingen aning om vilka volymer och dyligt man måste ha osv så nu rullar jag över bollen till er som kan igen.

Frikraft

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 01 apr-08 kl 13:38 »
Jo men take nu snackar vi ju inte att ersätta barsebäck eller värma huset. Detta handlar bara om i mitt fall att ha användning av två gamla kylare från en bil till att driva lite led belysningen i trädgården tex. Jag förlorar inget på detta. Vill bara veta om det går :)

Bo

Jag begriper inte
« Svar #56 skrivet: 01 apr-08 kl 17:05 »
hur det skulle fungera. Har du en het behållare och en kall, så händer ingenting.

En varmluftsmotor fungerar p g a tryckförändringar som kommer p g a temperaturförändringar. Det brukar man åstadkomma genom att byta läge på mediet t ex med en deplacementkolv. Stirling kom på att man kunde bättra verkningsgraden betydligt genom att komplettera med en värmeväxlare.

Frikraft

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 01 apr-08 kl 21:53 »
Johoda bo. Om du tar en pet flaska tex. Se till att det är varm luft i flaskan, sätt på korken och in med den i frysen så lovar jag att den har dragit ihop sig. Om du sedan tar en flaska som legat i frysen sätter på korken och värmer upp den så kommer det att höras ett pys när du öppnar den.
Ok jag förenklar min ide lite och beskriver processen närmare.
Ta två kylare modell bil.
Bygg ett skal runt dem och låter bara slanganslutningarna passera genom skalet.
Borra ett hål och fäst ett rör med kolv i i båda behållarna.
Kolvarna skall stå i mellanläge.
borra ett till hål i behållarna och fäst en tryckluftsslang mellan behållarna med fyra ventiler som gör att du kan öppna och stänga så att man kan tryckutgämna mellan behållarna.
Dessa ventiler placeras lämpligen i kolvarnas ändlägen så att tryckutgämning sker när någon av kolvarna nått slutet av sin räckvidd.
Låt kallt vatten cirkulera i den ena behållaren och varmt i den andra.
Då kommer kolven att pressas ut på den varma sidan och kolven på den kalla sidan kommer att dras in.
När sedan en av kolvarna har nått ett ändläge kommer tryckutjämning att ske och då vänder man på alltihopa.
Man cirkulerar varmt vatten på den sidan som blev kyld och kallt vatten på den sidan som blev värmd.
Ja ni fattar.
Anledningen till att jag vill använda kylare från bil är att den totala ytan(kylflänsarna) för uppvärmning och kylning som exponeras för luften i behållarna blir enormt mycket större än om man skulle värma/kyla ytan runt om behållaren vilket gör att uppvärmning kylning går mycket snabbare.

Bo

Ingen bra lösning
« Svar #58 skrivet: 01 apr-08 kl 22:45 »
det som värms och kyls blir huvudsakligen godset och bara till en pytteliten andel det arbetande mediet. - I en väl genomtänkt konstruktion är det tvärtom.

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Ingen bra lösning
« Svar #59 skrivet: 01 apr-08 kl 23:02 »
det som värms och kyls blir huvudsakligen godset och bara till en pytteliten andel det arbetande mediet. - I en väl genomtänkt konstruktion är det tvärtom.

Bra, men såna stirlingmotorer har vi än inte sett röken av.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 5 användare
skräptanten, Radar, Pasi, addebadde, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser