Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stirling motor..  (läst 47523 gånger)

M8e

• Västerbotten
SV: Stirling motor..
« Svar #20 skrivet: 02 mar-08 kl 22:14 »
Det tråkiga med Stirlinggeneratorn Whisper är att det mesta blir värme. Den ska betraktas i första hand som en kamin. Ger max 800W el men 5 kW värme. Perfekt på vintern i en stor båt eller hus. Men inte blir det billigt att ha sin strömförsörjning med en sådan.

Dessutom drivs den med olja/diesel. Då kan man lika gärna köpa en vanlig generator.

och föresten... Bara för att en sak ger max 800W el och max 5,5kW värme behöver det inte betyda att den ger 5,5kW värme när den producerar 800W el. Kanske det finns ett läge där den ger extra värme? 5,5kW är ju ganska lite för en panna...
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Westan

« Svar #21 skrivet: 02 mar-08 kl 23:45 »
Angående sterlingsmotorns effektivitet lär den teoretiska verkningsgraden vara 60%.
Betydligt mer an bensin och dieselmotrn alltså.

Hur långt på denna väg som de nu arbetande sterlingmotorerna har nått vet jag inte.
Mycket har som nämnts tidigare att göra med mellan kyl och värmezon

Bo

Verkningsgraden
« Svar #22 skrivet: 03 mar-08 kl 08:48 »
kan man räkna på två sätt. Dels hur stor andel av bränslets kemiska energi man får ut som nyttigt arbete, dels hur mycket arbete man får ut som andel av det som begränsas av Carnots lag. - Ju större temperaturskillnad mellan heta och kalla delen av en stirlingmotor, desto större andel nyttigt arbete kan man få.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #23 skrivet: 03 mar-08 kl 12:14 »
Jag undrar om nån har kommit längre än 25% verkningsgrad, det verkar klent med sånt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

klastorpet

« Svar #24 skrivet: 03 mar-08 kl 12:22 »
jag funderar lite på att om man har en pellets/flis brändning med "efter bräningskammare" så kommer man ju upp i de 3-500gr som behövs, problem nr:1 är ju att få över den avgas/luft temperatur till motorn på bästa sätt.. en "kylflänns" kan ju vara ett enkelt men dock inte särskilt effektivt sätt.. men om man skulle bygga en större värmeväxlare o med olja som klarar temperaturerna (eller lämplig vätska)  så kan man ju få fatt på maximal % av värmen innan den går ut till kråkorna :)
OM det nu rent praktiskt skulle vara möjligt så skulle man ju kunna ha en acc tank med olja och en temperatur på 500gr..

Kylning är i mitt fall ett mindre problem för mig då jag har en bäck där jag har kylvatten och en Damm på 500kvm/2m djup..
sedan är det ju iofs tempeatur skillnaden som är viktig.. o om kylningen är 10gr eller 50gr.. så är ju värmen det svåra/dyra..

en annan troligen ur drift synpunkt omöjlig lösning.. men.. om man hade ett större gengasaggregat som man kör på flis.. men då är frågan.. hur får man den att gå i en vecka.. eller 10 timmar utan underhåll.. (drömmen vore ju att fylla den med ett ton flis varannan månad..)
(gengasen kör man på stirling motorn)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #25 skrivet: 03 mar-08 kl 12:29 »
All förbränning är inte bra för klimatet har jag hört.   :( Stirlingmotorn är fatastisk om man inte eldar och har tillgång till klimatgratis solenergi.

En solfångare ska värma stirlingmotorn i första hand
« Senast ändrad: 03 mar-08 kl 12:33 av Tompaiuppsala »

Filip Skräplund

« Svar #26 skrivet: 03 mar-08 kl 12:40 »
Vad ska vi i mörka Norden göra om vintern om inte elda?

Och solen värmer inte tillräckligt mer än 6-8 timmar per dygn på de flesta platser.
« Senast ändrad: 03 mar-08 kl 13:02 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

klastorpet

« Svar #27 skrivet: 03 mar-08 kl 12:50 »
jag har fått nys om ett större parti speglar i storleken 2X3meter som låg på en 10pallar.. men då är det ju bara dagtid som man får ut nått.. men jag vet inte om en Hektar-spegel-åker är det jag vill ha utanför.. då har jag hellre får..

o vist så är ju all förbränning skadlig för miljön..  men jag i mitt fall funderar på vindfångare som komplement.. även vatten kraft ligger på skissblocket.. o förutom för varmvatten (vår-sommar-höst) så är inte solkraft så intressant i mitt fall.. men det kan ju ändras ;)

ps, ved/fliset kommer från egen skog.. o kommer vara allt "skräpvirke" som grenar o tall/gran.. björk/ask går ju i kakelugnarna o köksspisarna.. Ds
« Senast ändrad: 03 mar-08 kl 12:54 av klastorpet »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #28 skrivet: 03 mar-08 kl 13:51 »
Vi i mörka norden, hur ska vi göra...

Ja då solen skiner har vi användning av solfångare både vår, sommar och höst.

Problemet är onekligen när vattnet i bäcken har frusit, solen lysser med sin frånvaro och det är absolut vindstilla. Då har man lätt för att hålla sig för skratt.

Men kanske kan man överleva även då med lagrad energi, i form av spannmål till hästen som driver generatorn. Har man inte häst utan en familj kan man ta konditionspassen på träningscyklar som laddar batteribanken. 200 W orkar de flesta cykla några minuter.

Fyra personer som trampar på morgonen ger ström till en mikrovågsugn och en tallrik havregrynsgröt på tre minuter!

Fantastiskt  ;)

« Senast ändrad: 03 mar-08 kl 13:54 av Tompaiuppsala »

Bo

Hög temperaturskillnad
« Svar #29 skrivet: 03 mar-08 kl 14:30 »
är en förutsättning för få ut mycket nyttigt arbete ur vedens kemiska energi. Varmluftsmaskinen i olika varianter är idealisk för hembyggaren eftersom den kan byggas utan känsliga detaljer i de heta delarna.

Filip Skräplund

« Svar #30 skrivet: 03 mar-08 kl 14:32 »
Vi i mörka norden, hur ska vi göra...

Ja då solen skiner har vi användning av solfångare både vår, sommar och höst.

Problemet är onekligen när vattnet i bäcken har frusit, solen lysser med sin frånvaro och det är absolut vindstilla. Då har man lätt för att hålla sig för skratt.

Men kanske kan man överleva även då med lagrad energi, i form av spannmål till hästen som driver generatorn. Har man inte häst utan en familj kan man ta konditionspassen på träningscyklar som laddar batteribanken. 200 W orkar de flesta cykla några minuter.

Fyra personer som trampar på morgonen ger ström till en mikrovågsugn och en tallrik havregrynsgröt på tre minuter!

Fantastiskt  ;)

Medan skogen står och ruttnar då eller?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Filip Skräplund

« Svar #31 skrivet: 03 mar-08 kl 14:35 »
Om stirlingmaskiner i annat än leksaksstorlek hade varit lätta att bygga hemma hade det funnits massor, precis som det finns hembyggda förbränningsmotorer och ångmaskiner.

Bo

En busenkel konstruktion
« Svar #32 skrivet: 03 mar-08 kl 16:24 »
är den jag beskrev med två grova rör/behållare som tål värme och med nedre delen vattenkyld och övre delen i brasvärmen. Med två volyminösa kolvar/burkar flyttar man luften i rören i otakt mellan den heta och kalla delen av behållarna. Mekanismen för detta kan kräva lite eftertanke men är inget komplicerat. Man får alltså en växlande tryckskillnad mellan de två behållarna som kan utnyttjas för nyttigt arbete via en turbin eller pneumatisk motor i en förbindelsekal. Denna högteknologiska detalj behöver man ju inte göra själv.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #33 skrivet: 03 mar-08 kl 16:38 »
Jag håller just på tillverkar något enkelt som ska fungera enligt stirling principen.
Men jag lägger ner så lite tid och pengar som möjligt på detta experiment.

Jag har två hinkar med vatten, en varmt och en kallt. Som kolvar har jag upp och nedvända mindre hinkar som går ner i vattnet. Dessa ha långa vevaxlar upp till min generator.

Återkommer om det fungerar

Bo

Det gör det inte
« Svar #34 skrivet: 03 mar-08 kl 17:07 »
och du kan bättre.

M8e

• Västerbotten
« Svar #35 skrivet: 03 mar-08 kl 18:07 »
Om ni vill experimentera/bygga modeller så kan ni testa att använda ölburkar som cylindrar (bättre än hinkar)... Tänk er en stirling V12:a på 3-4 liter gjord av ölburkar. ;D
« Senast ändrad: 03 mar-08 kl 18:10 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #36 skrivet: 03 mar-08 kl 18:58 »
Ha!  :D ja det kanske är bättre att köra på ölburkar än att skvimpa runt med vattenhinkar, om man nu skulle kunna använda det hela i ett fordon.
Fast man ska nog unvika att säga att man har en V12a under huven. Den som väntar på att få höra ljudet när man startat blir nog snopen av att bara hörs skrammel från aluminumburkar

Filip Skräplund

« Svar #37 skrivet: 04 mar-08 kl 08:10 »
Det är inte mycket värt att det snurrar på tomgång.
Det säger sig självt att de senaste förslagen inte klarar just mer än så.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #38 skrivet: 04 mar-08 kl 08:36 »
Bo!

Det här skrev JohnA till mig en gång.
Därför vill jag tro att det fungerar med hinkarna..

"Jag minns en enkel sak jag såg på en mässa:
En vertikal stång ca 2m hög. Högst upp ett cykelhjul fastsvetsat endast på ena sidan mot stången. På andra sidan satt en vevaxel av kraftig bockad ståltråd. -Två vevslängar med 90 grader mellan varandra.
I vardera vevslängen hängde sedan ner två tunna träpinnar (typ blompinar) på dryga metern. I nederändorna av pinnarna satt två tomma konservburkar med urtagna bottnar. Konservburkarna "badade" sedan i två lite större vattenfyllda konservburkar så att de guppade upp och ner i vattnet då man snurrade cykelhjulet. I  mitten av de lite större vattenfyllda burkarna gick ett U-format kopparrör, ca 20mm diameter så att respektive ände stack upp precis ovanför vattenytorna.

Då hjulet snurrades pumpade således de mindre konservburkarna luft mellan burkarna och vattnet tjänade främst som friktionsfri tätning. Den ena ytterburkens vatten värmdes från utsidan med en liten blåslampa medan den andra kyldes av omgivande luften. Vill minnas att motorn gjorde ca 50-100rpm."

M8e

• Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 04 mar-08 kl 08:46 »
Mitt förslag var ju på en stor "modell". och inte en "riktig motor". Den skulle så klart inte klara höga belastningar eller höga temperaturer = väldig låg effekt. Men i bland kan man ha användninga av låga effekter. Tex ladda ett batteri, blåsa varmluft från vedspisen, driva en radio/belysning...

Om en model inte klarar effekten man behöver. Varför då inte bygga sex modeller och bygga ihop dem till en?

Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 2 användare
javill, MarisaAtown7741

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser