Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad göra med grov fura  (läst 5072 gånger)

Draupner

vad göra med grov fura
« skrivet: 27 feb-08 kl 21:35 »
Jag har tagit vara på en mycket fin grov (50 cm i rot) och tätvuxen (150 år) fura. Är det någon som har tips på vad jag kan använda den till. Tänkte inte elda upp den, bor nära litet bonnsågverk. Jag har tillgång till några furor till av den kalibern.
'Förslag: reglar, plank osv

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: vad göra med grov fura
« Svar #1 skrivet: 28 feb-08 kl 12:57 »
Mina grova tallar, som ofta är frodvuxna och kvistiga, gör jag normalt reglar och plank av. Granarna får bli brädor.

Bitar som är lite bättre, mindre kvist och inte fullt så frodvuxet, sågar jag fyrkant 3"x3" och vänder sedan så att det blir så mycket stående årsringar som möjligt. Och sågar sedan på mitten. Så det blir en fin trall-bräda/regel ca 37 x 50 mm. Dom skall jag ha och göra ett utegolv av. Håller på att lägga upp ett lager.

Men jag har upptäckt att den dimensionen också passar väldigt bra som ben till lite mindre bockar och som klenare reglar. Och till att bygga mindre växthus och liknande.

Jag sågar med bandsåg. Med en bonnasåg blir det nog för mycket spill. Men du kan ju nöja dig med att såga upp plank. 2" och/eller 3". Och torka det. Sedan kan du, efter behov, såga det i vilken dimension du vill med en bra cirkelsåg.

A.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 feb-08 kl 12:58 »
Eller så skulpterar du dig en rejäl totempåle :D

trädman

« Svar #3 skrivet: 29 feb-08 kl 23:26 »
Om du behöver ett tjusigt golv kan en idé vara att såga kilformade golvplank. Och skulle du sen inte behöva golvet går det ju alltid att klyva ner dem till något annat användbart. 50 cm breda golvplank är mäktigt...Kan vara bökigt att såga på sågen, beroende på utrustning och sågare.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 03 mar-08 kl 13:04 »
Ja, golv tänkte jag också på!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Attis

• -
« Svar #5 skrivet: 03 mar-08 kl 14:24 »
Om det är hyffsat kvistfritt blir det ju prima list/foder virke.
Men då ska man antingen handhyvla, ha egen hyvel/fräs med profiler eller ha nära till en om det ska bli något.
/Attis

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 20 jun-09 kl 12:15 »
Kubbstol(-ar)! :)
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

mobben

« Svar #7 skrivet: 26 jun-09 kl 23:44 »
Ett riktigt grovt köksbord.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 03 jul-09 kl 16:00 »
Jag skulle snida en stor sjujävla fallos som jag skulle resa vid vägrenen och spika upp postlådan på

Förstå vilka vägbeskrivningar det skulle bli: Ta höger vid Draupners kuk osv. ;D
Estetiken framför allt

mobben

« Svar #9 skrivet: 03 jul-09 kl 19:54 »
 ;D ;D

Draupner

« Svar #10 skrivet: 06 jul-09 kl 21:03 »
Ja jävlar. Jag får väl ta ner en till då, för den tidigare omtalade ska bli en loftsäng.

LasseDalom

• -
« Svar #11 skrivet: 11 jul-09 kl 23:33 »
Golvplank, byggtimmer eller låt den stå kvar.

jaktbeagle

• -
« Svar #12 skrivet: 12 jul-09 kl 07:47 »
Vindskivor på huset då de står sig bättre än granbrädor!

Draupner

« Svar #13 skrivet: 12 jul-09 kl 21:54 »
Det här med block och listvirke var ju en fin ide, men vart säljer man det vidare sedan

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #14 skrivet: 19 jul-09 kl 11:56 »
Om det är fint och kvistfritt skulle jag kvarterssåga den och använda kärnvirket till exempel till fönsterbågar alternativt sälja virket till någon annan som har användning för den.

Om det är grova och långa furor med mycket kärnvirke lämpar det sig också som bordläggning till skutor. Vet inte om du har något varv i närheten som kan ha nytta av det. Vet inte heller vad priset är på dylikt virke.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Tummelisa

« Svar #15 skrivet: 30 jul-09 kl 00:26 »
Snygga infartstolpar med lyktor på  8)
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Pong

« Svar #16 skrivet: 31 aug-09 kl 17:28 »
Varför inte spara den. Talas vitt och brett om naturvård, men när det kommer till den egna marken så gäller dimensionshuggning, eller?

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 31 aug-09 kl 20:17 »
Eller gör en kanot. Eller kanske en katamaran. Bara att holka ur med glöd, går det med asp skall det nog gå med fur också

Draupner

« Svar #18 skrivet: 16 sep-09 kl 22:03 »
Varför inte spara den. Talas vitt och brett om naturvård, men när det kommer till den egna marken så gäller dimensionshuggning, eller?
Som sagt så blåste den ner. Har redan gott om död ved i markerna, så den gjorde bättre nytta som reglar, bla.a till ett vindskydd till djuren. Det var ju nu snart två år sedan det hela utspelade sig...eller var det tre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 1 användare
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser