Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bladguld?  (läst 7972 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Bladguld?
« skrivet: 26 feb-08 kl 22:54 »
Nu försökt mig på att klä en ram med bladguld.. skulle bli i sitt esse då.. men lättare sagt än gjort.. ser ju alldeles galet ut.. hemska otyg.. usch.. aldrig mer bladguld säger jag bara.. hur gör man egentligen? ::)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

koko

• Gäst
SV: Bladguld?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-08 kl 13:18 »
Alltså, vaddå? Tycker du inte det blev bra? Ser fint ut??

hasteus

« Svar #2 skrivet: 01 mar-08 kl 14:11 »
Imponerande att du lyckades få dit guld överhuvudtaget. Förgyllning med bladguld är bland det svåraste en konservator/guldsmed kan ge sig på och ingår i gamla mästarprov. Läste lite om det för många år sedan, minns inte allt men nog att jag bestämde mig för det var en sak som jag faktiskt inte behövde prova....

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 02 mar-08 kl 14:25 »
Jo jag håller med..  det ser okey ut.. som ådrigt guld liksom.. ej slätt men vafan.. jag försökte iaf haha.. nåja.. nu sitter spegeln ovanför sängen iaf.. så man kan se spökena i den.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

hasteus

« Svar #4 skrivet: 03 mar-08 kl 09:23 »

Japp håller helt med, mitt motto är att pröva allt en gång, så mycket lättare att uppskatta och betala någon annan för jobbet sedan ;)

Tycker som sagt annars att du kan vara jättenöjd med ditt resultat, slätt är inte för vanliga dödliga.... ser oxå ut som du använt vanliga pensar, no! no! specialpensel, kommer inte ihåg vilket djur den skulle vara från men jag har kännt på en... löjligt mjuk och lätt.

hmmm... rota lite i hyllan, för att ge upp och använda google  :-[   

hör här ett proffs "gnälla" om hur man gör och strutta sedan runt stolt runt din spegel  ;D
 ---
Nyförgyllning på trä för inomhusbruk tar betydligt längre tid än förgyllning på utomhussaker, förklarar Ann-Louise. Allra först ska den rena träytan dränkas in med harlim. Det är skinn och ben från haren som användes.
 - Efter att ha torkat ett dygn ska träytan prepareras med en kredering. I torkat tillstånd ser krederingen ut som gips, vilket många också tror att det är. Det är dock harlim, blandat med krita.
  Krederingen är inte bara det viktigaste momentet. Det är också det steg som tar längst tid. Och är tråkigast, suckar till och med en hängiven förgyllare som Ann-Louise. Sju till tolv strykningar med kredering ska genomlidas, efter att första krederingen kommit på plats. Med slipning emellan. Ytan ska bli som en babykind; mjuk och fin. Inga ojämnheter.
 Dags för polimentet. Det binder guldet och ger en bra yta att kunna polera guldet på.
 - Polimentet är en blandning av en fin lera, kallad bolus samt ett bindemedel som antingen är harlim, gelatin eller äggvita, berättar Ann-Louise. En till två gånger stryker man på polimentet. När det torkat borstas polimentet med en styv borste för att få en blank yta.
 - Jag har haft lite problem med polimentet på senaste tiden, berättar Ann-Louise. Du kan blanda enligt samma recept och mått tio gånger utan problem, men elfte gången du gör det, blir det fel.
 - Eftersom man använder färskvara som animaliskt lim och ägg, kan kvalitén variera från gång till gång. Därför kan det också helt plötsligt börja trilskas.
 Återstår en strykning med spritvatten innan guldet äntligen kan läggas på, men hjälp av något lämpligt redskap, ofta en borste. Då flyttar Ann-Louise in i ateljéns dammfria finrum. Innan har hon varit i grovrummet och dammat och kladdat sig igenom vad hon ska.
---

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 mar-08 kl 20:19 »
Ska man vara petig så kan man ju påpeka att "bladguldet" som Palleman köpt på Panduro är egentligen
"Metallblad, Guld, Kan användas för att ge träramar ett förgyllt utseende". Det är alltså inte bladguld. Men fint ändå.

"Bladguld"

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #6 skrivet: 06 mar-08 kl 18:56 »
 ;D rara ni är.. Nu hänger den iaf ovanför spegeln.. nåde den som petar på den haha. Kommer aldrig göra detta heller..

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 mar-08 kl 19:07 »
Om nån undrar så kan du ju säga att det var väldigt komplicerat och svårt att få till just den där krackelerade ytan. Givetvis ville du ha det så för att få den där "speciella effekten som är så unik".  :)

Jenny på Stora Väsby

• Aspirerande torpare
    • Södermanland
    • http://www.jennyklemming.se
« Svar #8 skrivet: 14 okt-08 kl 20:17 »
Tjena tappra hantverkare! Stora ytor är som sagt väldigt knepigt men om du skulle vilja prova igen på ett mindre föremål så tror jag att slöjddetaljer har äkta bladguld. Och harlim i all ära ;) Det finns enklare produkter som funkar jättebra - däremot så är det bra med en fin pensel och ett slättben.

1.Stryk på ett tunnt lager lim på de ytor du vill täcka.
2. Vänta ett par timmar.
3. svep upp bladguldet med hjälp av penseln och lägg på ytan.
4. Lycka till och ge inte upp. Prova igen!

/Jek
Som man skördar får man skafferi

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser