Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påverkar dasset brunnen?  (läst 2724 gånger)

zakko

• Västergötland
    • Kreativitet & landsbygdsliv
Påverkar dasset brunnen?
« skrivet: 25 feb-08 kl 11:49 »
I sommras var vi ambitiösa och grävde ur dasset, djupt!
Vad vi inte tänkte på var grundvattennivån som naturligtvis höjts nu på vintern.
Så nu är dasset alltså vattenfyllt. Troligtvis kommer det snart torka upp, men nu
är frågan, kan det här påverka vårt vatten?

Ca 20 meter bort ligger vår stensatta brunn, på lite högre nivå än dasset men
eftersom den är djup har jag funderat på om vårt vattenfyllda dass kan påverka
vattnet i brunnen? Jag har tömt den ett par gånger den senaste veckan eftersom jag
tyckt vattnet börjat smaka konstigt. Det var först i går då grannen kom förbi och gjorde
mig uppmärksam på att det kunde finnas ett samband. Vad tror ni?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Påverkar dasset brunnen?
« Svar #1 skrivet: 25 feb-08 kl 13:12 »
Svårt att säga. Det beror på hur marken sluttar. Och hur yt/grundvattnet rör sig nu när det är så vått. Nu när marken är väldigt mättad så kan mycket väl ytvatten rinna ner i brunnen. Men om det är lite lutning bort från brunnen mot utedasset och vidare neråt bortåt därifrån, så borde det klara sig.

Annars kan det bli problem.

Det som kanske kan hjälpa är att kolla diken och liknande så att dom verkligen för bort ytvatten så att grundvatten-nivån inte stiger i onödan. Rensa annars. Eller, om utedasset är så placerat att det går, pumpa bort vattnet så att det inte går ner i grundvattnet.

A.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 25 feb-08 kl 13:44 »
Det måste ju funnits (grund-)vatten där tidigare vårar, fast då syntes det inte.
Dessutom rann väl pisset rakt ner i grundvattnet då, under en massa år.
Vad skulle några kubik regnvatten  i den grävda gropen göra för skillnad?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 25 feb-08 kl 14:15 »
Låter inte helt optimalt att ha dasset på det viset såpass nära brunnen, MEN som ovan sa att det gör ju knappast någon skillnad nu mot var det var innan. Är det extremt mycket vatten tränger "orenat" vatten in i brunnen och kan ta med sig humus som smakar lite sumpmark men är oftast inget farligt.

Mitt tips är att fylla igen hålet vid dasset och gjuta en betongplatta. Betydligt lättare att skotta ur framöver och gör att det göttiga inte försvinner ner i grundvattnet utan kan användas till nått nyttigt. Ni slipper också vara oroliga för brunnen.

Är ni inte alltför känsliga så är det (oftast) inte så himla farligt med lite skitbakterier (åtmintone i den koncentrationen som blir i din brunn). Får ni rännskita så bör ni se upp! Är ni gamla/sjuka/har små barn så var lite mer försiktiga tills ni vet. Men som sagt det märks om det kommer colibakterier i vattnet - dock inte att förväxla med humussmak som är ofarligt.

ES

zakko

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 feb-08 kl 13:07 »
Tack för alla svar!

Kanske är det, som en del av er säger, absolut ingen fara. Vi är ju unga och friska och kan nog tåla lite skit.
Men inte så kul om besökande blir magsjuka!

Jag tänker att det inte borde vara någon fara, eftersom dasset nog legat där det gör de senaste 100 åren
men ändrade förhållanden som man inte tänker på kanske kan spela in? Extremt regninga somrar och att det
inte är speciellt kalla vintrar längre. Eller så gör det absolut ingen skillnad, väder och vild är ju aldrig desamma.

Enklast är väl att helt enkelt kolla vattnets värden, eller?
Hur gör man det smidigast? Har hört att man kan skicka proverna på posten.
Finns det något bra på nätet tro?

zakko

• Västergötland
Betongplatta
« Svar #5 skrivet: 26 feb-08 kl 13:13 »
Jag är nog den mest bakåtsträvande 25 som finns "det var bättre förr" är mitt favoritutryck
så jag tänker att jag vill ha mitt dass "så som det alltid varit". Dom jag känner med samma dassmodell
som vi har, tycks vara de med minst bekymmer. Inget tömningsarbete eller annat. A och O = skapa så lite
extraarbete för sig som möjligt!

Så betongplatta känns inte så lockande och jag har inga åkrar som behöver gödas
och jag har ingen lust att använda det till trädgårdslandet eftersom jag får känslan av
att kretsloppet blir för kort.

Vad använder du ditt bajs till?

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 feb-08 kl 13:48 »
------
Enklast är väl att helt enkelt kolla vattnets värden, eller?
Hur gör man det smidigast? Har hört att man kan skicka proverna på posten.
Finns det något bra på nätet tro?

Enklast och billigast är att ringa till kommunens miljökontor och fråga efter 'vattenanalys'.

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 26 feb-08 kl 14:17 »
Enklast och billigast är att ringa till kommunens miljökontor och fråga efter 'vattenanalys'.
Paranoid som jag är , så skulle jag söka på internätet om "vattenanalys" och skicka in mitt prov till ett labb utan kommunens inblandning. Allt för att inte riskera att en klåfingrig byråkrat belägger min brunn med nyttjandeförbud eller föreläggande om ny brunn.
Det storebror inte vet har jag inte ont av.

ersam

• -
SV: Betongplatta
« Svar #8 skrivet: 26 feb-08 kl 15:47 »
Jag är nog den mest bakåtsträvande 25 som finns "det var bättre förr" är mitt favoritutryck
så jag tänker att jag vill ha mitt dass "så som det alltid varit". Dom jag känner med samma dassmodell
som vi har, tycks vara de med minst bekymmer. Inget tömningsarbete eller annat. A och O = skapa så lite

Så betongplatta känns inte så lockande och jag har inga åkrar som behöver gödas
och jag har ingen lust att använda det till trädgårdslandet eftersom jag får känslan av
att kretsloppet blir för kort.

Vad använder du ditt bajs till?

Jag har en betongplatta som är ca 1x2 meter, svagt sluttande bakåt. Sen är det ca 1,2 meter upp till rumpen. Det sjunker ihop såpass mycket att det i princip aldrig behöver tömmas - efter 5 år var det kanske 5-10 cm tjockt lager. Har tömt en gång mest för att kunna underhålla lådan som är ovanför betongplattan. Det la jag i djupa hål i gräsmattan tillsammans med färsk kompost och satte en pumpaplanta ovanpå. Drygt 40 kg var den största pumpan!

ES

Filip Skräplund

SV: Betongplatta
« Svar #9 skrivet: 26 feb-08 kl 15:56 »

Här är en variant som utlovar gleshet mellan tömningsintervallen: http://www.kompostera.se/
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

zakko

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 feb-08 kl 21:42 »
aha, okej! Då fungerar det alltså lika bra med plata som utan
(i att slippa-tömma-frågan) Det var bra att veta!

Ska leta på nätet i morgon, är nog mer rädd för storebror än skitigt vatten..

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser