Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninbur eller pappkartong till kycklingar?  (läst 2668 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Kaninbur eller pappkartong till kycklingar?
« skrivet: 25 feb-08 kl 09:44 »
Hej!
Har nu ett gäng ägg i kläckare för första gången  :D
Jag känner mig som en blivande mor, och går och kuttrar och vänder  ;)

Om jag lyckas och får kycklingar, vilket är tanken  ;), funderar jag på att ha dem i pannrummet ett par veckor. Det är där kläckaren står idag, och det är normal rumstemperatur.
Hur länge ryms de (det blir max 12 kycklingar) i en kaninbur om jag köper en sådan? Är det lika bra med en pappkartong? Hur hög behöver kanten vara för att de inte ska rymma? När är de stora nog för att lyckas rymma ändå?
Det verkar ju enklare att fästa en värmelampa i en bur förstås...

Efter några veckor får de flytta ut i något burliknande i hönshuset planerar jag, där de får bo tills de är stora nog att hävda sig mot de befintliga 3 hönorna. Då de är 8 veckor gamla har jag läst - stämmer det tycker ni?

Taggis

• vänner
SV: Kaninbur eller pappkartong till kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 25 feb-08 kl 13:54 »
Du skulle kunna ha dom i typ banan låda o ha nät ovan på ,lätt att bara byta ut lådan när man tycker det behövs .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 feb-08 kl 14:10 »
Jag har mina i stora plastbackar med galler på. Har satt pinnar och strypare i två sidor på gallret och borrat två hål i backen på ena sidan och färst gallret och pinnen där med strypare. Håller gallret bra på plats, blir som ett lock och billigt var det.

Chester

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 feb-08 kl 14:15 »
Jag kör plastback med gammalt ugnsgaller på  ;) Billigt och bra!

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 25 feb-08 kl 14:32 »
Hej!
Har nu ett gäng ägg i kläckare för första gången  :D
Jag känner mig som en blivande mor, och går och kuttrar och vänder  ;)

Om jag lyckas och får kycklingar, vilket är tanken  ;), funderar jag på att ha dem i pannrummet ett par veckor. Det är där kläckaren står idag, och det är normal rumstemperatur.
Hur länge ryms de (det blir max 12 kycklingar) i en kaninbur om jag köper en sådan? Är det lika bra med en pappkartong? Hur hög behöver kanten vara för att de inte ska rymma? När är de stora nog för att lyckas rymma ändå?
Det verkar ju enklare att fästa en värmelampa i en bur förstås...

Efter några veckor får de flytta ut i något burliknande i hönshuset planerar jag, där de får bo tills de är stora nog att hävda sig mot de befintliga 3 hönorna. Då de är 8 veckor gamla har jag läst - stämmer det tycker ni?

Hej Jenny. vad är det för höns ägg du har köpt./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Anno

• Du vet väll om att du är värdefull!
« Svar #5 skrivet: 25 feb-08 kl 14:57 »
Jag har mina i stora plastbackar med galler på. Har satt pinnar och strypare i två sidor på gallret och borrat två hål i backen på ena sidan och färst gallret och pinnen där med strypare. Håller gallret bra på plats, blir som ett lock och billigt var det.

Har ägg i kläckaren, det är första gången för mig. På torsdag har de legat 21 dygn. Kan du inte visa bild på hur du har dom efter kläckning. Jag är fundersam på hur jag ska ha dom efter kläckning och var någon satans. Kan jag ha dom hos de andra i hönsuset.  Vi har en stor låda, pall i botten och playwodd som väggar. stort lock som jag tänkt skära bort så bara kanten är kvar och sedan sätta nät på. Givetvis värmelampa.
Man, 3 barn, 100 mjölk kor, 2 vallhundar, 3 katter, 1 tupp, 20 blandrashönor.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #6 skrivet: 25 feb-08 kl 15:01 »
Plastbackar låter billigt och bra - och väldigt lockande då jag får en anledning att åka till Ikea  ;)

Vad är en strypare? Ni får gärna sätta in bilder på era kycklinggömmor om ni orkar, så vi nybörjare förstår hur vi ska göra  :D

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 feb-08 kl 15:17 »
Det heter nog buntband kom jag på...

Har du ett stelt galler, som nån sa innan ett ugnsgaller är bra. Borra två hål i kanten på ena sidan på backen så sätt buntband i hålen och så om gallret så blir det ett bra lock.

Buntband har jag att sätta ihop komposthagar också, sitter bättre än de där spiralerna som kommer med konpostgallren.
Hagarna har jag kycklingar med värmelampa i när de blivit lite större. De kan själva springa in genom gallret i skydd om de behöver, bra sätt att få dem in i flocken utan mamma som skyddar.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #8 skrivet: 26 feb-08 kl 08:50 »
Aha! Då förstår jag! Mycket pedagogiskt  ;D

Men hur stor plastback behöver man till 1-12 kycklingar?  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser