Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mulesing?  (läst 5370 gånger)

koko

• Gäst
mulesing?
« skrivet: 24 feb-08 kl 21:31 »
Det här känns lite obehagligt, kan man inte göra det där på ett annat sätt, nån som känner till detta?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1910469.ab

Grelbers-stock

SV: mulesing?
« Svar #1 skrivet: 25 feb-08 kl 06:58 »
Enligt australiensiska fårfarmare är alternativet helt fruktansvärt d v s att fåren blir levande uppätna av fluglarverna inombords.

Enligt samma fårfarmare är det ett gäng aktivister som 'blint' framhäver saken ensidigt i massmedia. Det är helt enkelt inte praktiskt möjligt att göra på ett annat sätt i nuläget, och fåren där under väldigt plågsamma former om de infekteras av larverna.

Val mellan pest och kolera kan man ju säga....

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #2 skrivet: 25 feb-08 kl 08:30 »
Bedöva kan man väl ändå göra?

Man kan ju jämföra lite med vår egen obedövade kastrering av smågrisar.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

koko

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 feb-08 kl 10:11 »
Ja, visst, det finns ju två sidor av saken. Men idag hörde jag på morgonnyheterna en svensk fårfarmare som ville sätta press på klädindustrin och hon nämnde inte detta ingrepp utan de "fruktansvärda levandetransporterna" av merinofår. Det stod ju inget om i den här artikeln. Men det klart att det låg i hennes intresse efterson jag antar att man importerar större delen av all ull till kläder.
I bland hör jag kritiker till merinoullen men jag har inte riktigt fått styr på vad det är som de tycker inte är ok. Nu har jag några faktorer; mulesing, levandetransporter och ohälsosamma hudveck... Jag skulle vilja veta mer för att ta ställning.
Tänkte också på griskastreringen som en liknelse.

Grelbers-stock

« Svar #4 skrivet: 25 feb-08 kl 10:15 »
Kommer nog å bli av inte minst p g a alla ramaskrin - i dagsläget har de så många får att det liksom inte är praktiskt möjligt.

Sedan tycker jag artiklar mm som framhäver enbart eller främst Åhlens och H&M som 'bovar' är ännu mera ensidiga.
All merinon som finns i stickgarnerna i butikerna - japp t o m Marks & Kattens ecologiska ullgarner har enligt etikett minst 20 % merino i sig. Det är inte helt otroligt att anta att den kommer därifrån.  Iofs är det la en bråkdel jämfört med klädkedjorna.....

Om vi nu skall vända på saker -jag förstår vekrligen svensk fårfarmare - idagsläget bränns grävs ullen ner istället fö ratt tas tillvara å vi importerar som sjutton.

Det finns knappt några spinenrier längre i Sverige som kan ta hand om 'vår' egen ull.

Såg ett 'enmansspinneri' när vi var på North Ronaldsay i höstas (liten ö i ögruppen Orkney utanför Skottlands kust)  så det finns numera maskiner och mindre spinenrier att inhandla omnu någon har ett pa rmille över nånstans. problemet är förutom pengarna - tvättvattnet av ullen. Enligt svensk lag får den inte släppas ut i avloppet, det problemet har inte övriga EU.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 25 feb-08 kl 13:44 »
Som jag fattade det av nyheterna igår kommer mulesing att förbjudas fr o m 2010.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 25 feb-08 kl 13:56 »
Detta var uppe på "Kalla fakta" igår, men jag såg det inte... är lite känslig när det gäller djur... :(
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

koko

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 feb-08 kl 17:18 »
Får man inte släppa ut tvättvattnet? Varför inte? Berätta mer!

annan

« Svar #8 skrivet: 26 feb-08 kl 15:07 »
mulesing är  vidrigt, ännu vidrigare när man tänker på att det är ett resultat av avel för att få mkt skinn med mkt ull på, detta får nu merinofår lida för och har så gjort ett bra tag.

om ulltvätt:
givetvis finns lagar (miljöbalken) kring utsläpp avfettning ,avskiljning och rening på tvätterier, men att tvätta lite ull hemma i en spann, nej det är inte förbjudet....om du inte släpper ut nåt väldigt starkt och förbjudet ämne

men om du har en Anläggning för blekning, färgning eller annan beredning av textilmaterial,
för en produktion av högst 200 ton textilier eller garner per år eller ulltvätteri bör du nog kontakta myndigheterna...vilket nog rätt få har ;)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Grelbers-stock

« Svar #9 skrivet: 26 feb-08 kl 15:28 »
Spinnerier har det problemet med sitt tvättvatten ifrån ull. Det får inte rinna ut i avloppet.  Gäller spinnerier i Sverige å Norge men inte i UK (än), vilket de var väldigt glada för.

Som sagt var det är många aspekter på det här med merino :-))

Själv kör jag émellanåt med spansk eller tysk merino ;-) den är inte alls lika mjuk och fin som merino ifrån varmare länder, utan mer 'karaktär'.

koko

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 feb-08 kl 15:46 »
Och var hittar du den tyska och spanska merinoullen? :o

Kan man inte "bara" installera fettavskiljare? Finns i vartenda resturangkök.

Grelbers-stock

« Svar #11 skrivet: 26 feb-08 kl 16:19 »

koko

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 feb-08 kl 14:30 »
kollar in detta!

nakum

« Svar #13 skrivet: 13 mar-08 kl 23:12 »
Tänkte bara inflika att marks och kattens säger att deras merinoull inte är från australien. Kan nu för allt i världen inte minnas vilket land de sa att det kom ifrån.. Kan det vart tyskland?
Men kan posta ett nytt inlägg när jag frågat igen  ;D

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #14 skrivet: 14 mar-08 kl 21:12 »
Tänkte bara inflika att marks och kattens säger att deras merinoull inte är från australien. Kan nu för allt i världen inte minnas vilket land de sa att det kom ifrån.. Kan det vart tyskland?
Men kan posta ett nytt inlägg när jag frågat igen  ;D

I Sverige är det förbjudet att klippa av svansarna på lamm, jag har hört att man gör det på många håll i Europa (utan bedövning)

...jag gör mer än gärna reklam för vår svenska fantastiska mjuka och glansiga ull...

Se gärna www.ullisverige.se !

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 18 mar-08 kl 12:36 »
Om Merinofåret har problem i Australien borde de inte få födas upp där. Borde antingen finnas alternativa metoder eller andra raser att föda upp.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Grelbers-stock

« Svar #16 skrivet: 19 mar-08 kl 09:03 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Mulesing

Den här länken är riktigt bra med faktabetonad information om hur varför och åtgärder samt spridning.

annan

« Svar #17 skrivet: 19 mar-08 kl 15:33 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Mulesing

Den här länken är riktigt bra med faktabetonad information om hur varför och åtgärder samt spridning.

du kan väl ändå inte mena att mulesing på något sätt skulle vara ok?
en lång förklaring av fenomenet rättfärdigar inte djurplågeriet som sker. sjuka och angripna djur bör hjälpas på bästa sätt omedelbart på ett djurvänligt sätt. bästa sättet långsiktigt  i dethär fallet är att upphöra med aveln eller rätta till det som gått så fel i aveln att djuren får lida för det. mulesing är en mycket trångsynt lösning.

Fritjoff

« Svar #18 skrivet: 19 mar-08 kl 20:15 »
du kan väl ändå inte mena att mulesing på något sätt skulle vara ok?
en lång förklaring av fenomenet rättfärdigar inte djurplågeriet som sker. sjuka och angripna djur bör hjälpas på bästa sätt omedelbart på ett djurvänligt sätt. bästa sättet långsiktigt  i dethär fallet är att upphöra med aveln eller rätta till det som gått så fel i aveln att djuren får lida för det. mulesing är en mycket trångsynt lösning.

Det trångsynta är väl ändå trycket för lägre ull-priser? Alltså, konsumenten är boven igen.

Dessutom så är mulesing egentligen ett utav dom mindre problemen vid Australiensk får-farming om man tänker på djurplågeri.

Dom alternativa metoderna till mulesing är enligt får-farmarna för dyra och oeffektiva.

annan

« Svar #19 skrivet: 19 mar-08 kl 20:36 »
Det trångsynta är väl ändå trycket för lägre ull-priser? Alltså, konsumenten är boven igen.

Dessutom så är mulesing egentligen ett utav dom mindre problemen vid Australiensk får-farming om man tänker på djurplågeri.

Dom alternativa metoderna till mulesing är enligt får-farmarna för dyra och oeffektiva.

ullpriserna är naturligtvis en stor bov i dramat, eller rättare sagt ullkvaliten, för alla vill ju ha osticksig merino, ingen vill ha den svenska lantrasen i undertröjan. konsumenterna har fått det de har frågat efter. bara det att vi glömde fråga hur det hela gick till.

berätta Fritjoff, vad finns det för mer problem? uppfödning, transporter, lamning, slakt? det är viktigt att information kommer fram om vidrig djurhantering.

annan (tillika fårägande köttätare och ullentusiast)

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser