Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP till egen elförsörjning!  (läst 27506 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: HJÄLP till egen elförsörjning!
« Svar #60 skrivet: 27 maj-08 kl 13:15 »
Om du nu vet allt detta, varför bygger du inte en själv?

Edit:
Glöm inte montera sprängbläck.  :)
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #61 skrivet: 29 aug-08 kl 21:58 »
Om du nu vet allt detta, varför bygger du inte en själv?

Edit:
Glöm inte montera sprängbläck.  :)

Det kostar pengar.

MSc Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #62 skrivet: 30 aug-08 kl 01:19 »
Det kostar pengar.

Men det borde du lätt tjäna in på den fantastiska uppfinningen.

magi

• GameReality
« Svar #63 skrivet: 26 sep-08 kl 23:23 »
---

Man borde kunna få detta att fungera om man gör så här.
Man bygger en special diesel motor så här ungefär.

Kolven med vevstaken kopplas mekaniskt bort från svänghjulet när den gjort sin arbetstakt och låter svänghjulet driva tex generator under tiden man förbereder nästa kompression. När allt är klart kopplas kolven in på svänghjul och man får ytterligare en kompression och arbetstakt. Man bör inte ta ut energi från svänghjulet förrän man har fått upp ett varvtal på ca 3-4000 rpm på svänghjulet, så att verkningsgraden blir maximerad i det snabba kolvslagsförloppet.
På detta viset kan man köra på sågspån i en enkel encylindrig dieselmotor och hålla varvtalet högt men samtidigt få det effektiva snabba kolvslagförloppet trots att man har lågt rpm i cylindern.
Här är det en fördel att ha en stor cylinder som kan slå igång svänghjulet rejält då många små förbränningar ska ersättas med en betydligt större.

Ut och inloppstakt tas inte, utan ventileras ut med tryckluft för att minimera slitage från askan i avgaserna.

Med detta behöver man inte ha ett jämnt flöde av sågspånspulver utan kan ha en mekanisk lösning som laddar den stora cylindern som man vill ha det.

Eventuellt ha en urkoppling från svänghjulet efter kompressionstakten, även när varvtalet är mellan 1000-4000 rpm så att förbränningen blir fullständig innan man kopplar in svänghjulet för arbetstakten.
--------------
Info från professor.

Grovt kan man säga att förbränningshastigheten för ett pulver är linjär med trycket. Tiodubbelt tryck - tiodubbel hastighet.
Det som begränsar förbränningshastigheten av ett pulver är nämligen masstransporten till ytan - inte reaktionerna själva - och den är i princip direkt proportionell mot trycket.... Det är det som gör att förbränningshastigheten ökar så snabbt med mindre partiklar. Halva diametern - fyrdubbla arean, fyrdubbla masstransporten av syre till ytan och fyrdubbla förbränningshastigheten.
--------------

Detta kan optimeras med turbosteamer och/eller kyltakter som med
http://peswiki.com/index.php/Directory:Crower's_Six-Stroke_Engine 

Magi
« Senast ändrad: 26 sep-08 kl 23:28 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Skytten

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 30 sep-08 kl 00:00 »
Finns många sätt att driva en maskin med ved, vissa är livsfarliga andra kluddiga, men fullt möjliga.
En gasturbin skulle kunna gå. Liksom givetvis gengas, eller en maskin som bygger upp trycket lite mer kontrollerat, dvs en ångpanna.

Man har testat träpulver i en tändkulemotor.
Vi struntar här i eventuell ekonomi!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

magi

• GameReality
« Svar #65 skrivet: 30 sep-08 kl 02:15 »
Så vad sägs om det här.

För att slippa ett stort tungt svänghjul kan man kanske göra så här.
Man har ett lätt svänghjul som håller ett högt varvtal.
Svänghjulet driver en nerväxlad kamaxel med en lång kam som håller kvar kolven tills sågspånet förbränts.
Kammen trycker snabbt upp kolven, så man får den snabba kompressionen.
På kolven ligger sågspånet i ett hål, som nu kastas upp i den mycket varma komprimerade luften, antänds och förbränns. Sågspånet kan antändas innan kolven kommit i översta läget, men då den ligger i hålet hinner det inte förbrännas så mycket av kompressionsvärmen, då den är nertryckt i hålet av accelerationen av kolven.
När kolven når högsta läget kastas den lätt antända sågspånen upp på en kon ovanför hålet, som förmodligen glöder sedan senaste förbränningstakten och hjälper till att antända sågspånet samt sprida den i förbränningsrummet.
När förbränningen är fullständig, avslutas åsen på kammen och kolven trycks ner av förbränningstrycket
och accelererar det uppväxlade lätta svänghjulet, från kammens avslutande lutning.
Nu frånkopplas den långsammare, lättare axeln med kammen, så att man får tid att blåsa rent cylindern och placera ny sågspån i kolven.
När det är klart kopplas kammaxeln in igen och kompressionstakten och arbetstakten upprepas.
Motorn startas genom att varva upp svänghjulet till 2000-3000 rpm,
så att kamaxeln får den hastigheten den behöver,
för att kompressionstakten ska vara tillräckligt snabb, från kammens startlutning.
En stationär lösning kan ha ett stort tungt svänghjul direktkopplat på kamaxeln till kolven.

Man får en snabb kompressionstakt av kammens startvinkel, kammens åslängd ger tid till fullständig förbränning av sågspånet och kammens slutvinkel ger en snabb arbetstakt som tar tillvara på energin, innan den gått ut i cylinderväggarna.

Jag funderar på om det är möjligt att öka verkningsgraden på detta systemet på ett enkelt sätt,
genom att spruta in vatten precis efter arbetstakten, innan man öppnar utloppsventilen
som snabbt sänker värmen från cylinder och avgaser, samt sänker trycket,
men skapar en väldig massa vattenånga med hög densitet, som effektivare kan driva runt en turbin eller kolvmotor, som också driver det lätta svänghjulet.
På det viset kyler man motorn genom att ta tillvara på värmen som annars kyls bort.
Varför jag vill göra detta är för att förbränningen är långsam och mycket värme hinner förmodligen att gå ut i cylinder och kolv, vilket sänker verkningsgraden på systemet.
Kan man göra detta skulle man kunna isolera hela motorn och ta tillvara på värmen effektivare, utan så mycket värmeförluster.

Men skulle detta fungera så hade man ju sprutat in vatten i cylindern efter arbetstakten i alla 4-taktare som har turbo och då tagit tillvara på värmen från avgaser, kolv och cylinder bättre.

Man kan kanske på detta sättet ha ca en arbetstakt i sekunden och ändå få det att fungera.

Om jag tar en mängd energi och värmer upp torr luft och driver en turbin och jämför samma mängd energi men som vattenånga.
Vilken driver en turbin eller kolvmotor bäst?
Varm torr luft eller vattenånga med samma energiinnehåll?
Jag har hört att man har vatten injektorer innan turboaggregat för att höja effekten.
Är det för att höja densiteten i avgaserna så att den tar tag i turbon bättre eller bara för kylning?

Problemet är fortfarande att avgaserna är fulla av aska som sliter sönder cylinder och turbo.
Men ju större cylinder desto färre arbetstakter som sliter, så stora encylindriga system är att föredra.
Skulle vatteninjektionen med vattenångan kunna mildra askans slitage på cylindern och turbon då temperaturen sjunker och kanske binder in askpartiklar något i vatten?

Kan det funka?

Skytten

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 30 sep-08 kl 08:56 »
Detta är funderingar som fanns anno dazumal. Explosionsmotorn hade föregångare, såsom varmluftsmaskiner. Försök med träpulver och stenkolpulver och även kimrök.

Man använde stora cylindrar, med låga varv, och det var naturligtvis ångmaskinen som var förebild.

Man ville flytta in förbränningen i cylindern.

En motor som hade tryckluft för att trycka in det fasta bränslet enligt dieselprincipen förekom före diesels variant med flytande bränsle.

En viktig skillnad mellan diesel och otto är förutom tänsdstiftet och lättare antänt bränsle, samt kompressionsgrad är att i motor med dieselprincip, sprutas bränslet in i cylindern först när maximal komprission har uppnåtts, då är det varmt nog för att antändas.
Förbränningen måste ske snabbt, och bränslet blandas väl med syret i en komprimerade luften.

Det du skriver om gropen i cylindern Magi finns redan i många dieselmotorer, luften tas in från sidan och med hjälp av den bildade turbolensen förbättras blandningen och förbränningen.

Vatten kan kyla motorn, vilket inte alltid innebär bränsleekonomi. På dierktinsprutade ottomotorer har man funnit att ett bränsle som löser vatten, t.ex etanol kan innehålla lite vatten utan att effektiviteten i motorn försämras med andra ord bättre bränsleekonomi och kylning.

Man har även gjort försök med eller utan extra takter då man kylt motorn genom vatten insprutning.

I ditt förslag då motorn ska ha bränslet före kompressionsmax skulle då om man får det att funka kunna tryckas in  med tryckluft, bränsle och luft i samma svep, som sedan antändes vid kompressionsmax. Då behövs endast en ventil för utblåset kolven kan låsa insprutet, och kanske kan kolven även fixa styrningen av utblåset.
Jag har för mig att stora lågvarviga båtmotorer som går på tjockolja har testast med denna metod (tvåtaktsdiesel).
Dessa har mycket partiklar i avgaserna till rimlig slitagekostnad.

En motor som går på brännbart pulver, som kol, trämjöl eller mjöl från spannmål, torde som du antar fungera bäst på en lågvarvig tung stationär (encylidrig) motor med rejäl volym.
Något i stil med de listermotorer som fortfarande tillverkas i Indien.
De skulle kanske gå på billigt bränsle, men väga för mycket för mobilt bruk.

Kanske glödstift och förkammare kan underlätta funktionen.

Ett tungt svänghjul tror jag dock du inte kommer ifrån, vad ska du med en extra takt utan lagring i svänghjulet till, är det endast för kylning, finns enklare sätt?

Men som sagt detta är inget riktigt nytt, man har gjort detta tidigare, och av någon anledning övergivet det. Nya villkor kan dock ändra förutsättningar för detta.

magi

• GameReality
« Svar #67 skrivet: 30 sep-08 kl 13:08 »
---

Jag tackar för ditt engagemang i frågan Skytten.
Det stör mig att man inte kan ta fram en förbränningskammare som är så välisolerad att man bara kan lägga in sågspån i den, öka lufttrycket, antända sågspånet, som brinner upp snabbare i förhållande till trycket och sedan utan stress ta tillvara på trycket. 
Tex 10 bar gör att sågspån brinner upp 10 ggr snabbare, samt att ju finare sågspånspulver desto bättre.

Om man tex kunde isolera en stor kammare och hålla kvar värmen/energin på 1800 grader, från förbränningen av sågspånet, under tiden som man tog tillvara på avgastrycket, så skulle det vara praktiskt att direkt från sågspån, kunna driva en generator hemma med en stor trycksatt förbränningskammare på 1 m3 som man laddar och sedan driver en generator på. 

I en bensin/diesel förbränns bränslet explosivt och man får ca 1800 grader och högt tryck omedelbart som tas tillvara på omedelbart av kolven.

Skulle man tex inte ta kraften i avgastrycket med en gång utan vänta med kolven i övre läget skulle värmen gå ut i motorblocket ganska snabbt och avgastrycket skulle sjunka snabbt.

Någon kanske har en ide om hur man skulle kunna isolera en stor förbränningtryckkammare på 1800 grader.  Jag försöker bara förklara lite vad jag vet om detta så att folk ska kunna fundera lite eller rätta mig om jag har fel.
Kanske någon får en snilleblixt....   

----

magi

• GameReality
« Svar #68 skrivet: 01 okt-08 kl 11:52 »
---

Har efter lite snack med en energiprofessor kommit fram till att en stor diesel med varvtal på max 300 rpm går att köra på sågspån,
men man ska ha fler cylindrar och ett stort svänghjul,
för matning av sågspån i lagom takt är ett svårt problem att lösa, men det går att köra om man accepterar feltändningar.
Att ta fram en ny motor för sågspåndrift är onödigt helt enkelt då det idag går med befintlig teknik.

----

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #69 skrivet: 01 okt-08 kl 14:01 »
Det finns ju turbiner som går på flis, så varför krångla till det med motorer?

magi

• GameReality
« Svar #70 skrivet: 01 okt-08 kl 15:33 »
Det finns ju turbiner som går på flis, så varför krångla till det med motorer?

Jag började med att spåna om bara en förbränningskammare där man förbränner ved/sågspån under tryckluft men sen för att få ut hög verkningsgrad så kommer man till dieselmekanik.

Om man bara kunde isolera en kammare på 1800 grader som klarade 150 bar så kan man få en mycket enkel billig teknik hemma att driva en generator med avgastryck.
Men tyvärr har vi inte materialen för detta idag.
Men kanske någon här får en snilleblixt.

Magi
--

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #71 skrivet: 01 okt-08 kl 16:19 »
150 bar är aldrig enkelt.

Med turbiner slipper man högtryck och rörliga delar.

magi

• GameReality
« Svar #72 skrivet: 01 okt-08 kl 17:01 »
150 bar är aldrig enkelt.

Med turbiner slipper man högtryck och rörliga delar.

Turbiner är asdyra för hemmabruk.  :)

Därför spånade jag om isolerade, 150 bar trycktåliga och 1800 grader värmetåliga förbränningskammare som borde bli billigare och enklare att sköta än turbiner.

Magi
---

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #73 skrivet: 01 okt-08 kl 19:45 »
Turbiner är asdyra för hemmabruk.  :)

Därför spånade jag om isolerade, 150 bar trycktåliga och 1800 grader värmetåliga förbränningskammare som borde bli billigare och enklare att sköta än turbiner.

Magi
---

150 bar
1800 grader
förbränningskammare
billigare
enklare
/does not compute

magi

• GameReality
« Svar #74 skrivet: 01 okt-08 kl 22:25 »
150 bar
1800 grader
förbränningskammare
billigare
enklare
/does not compute

Jag spånar om detta för att kanske det finns någon som får en snilleblixt och listar ut hur man skulle kunna få det att fungera.

Magi

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #75 skrivet: 01 okt-08 kl 22:41 »
Om du hittar på en metallkonstruktion/legering som lätt klarar 1800grader och 150bar så kan man luta sig tillbaka och håva in pengarna.

Skytten

• Skåne
« Svar #76 skrivet: 01 okt-08 kl 23:19 »
Med tryck har man tidigare laddat  ångbatteri, för att utjämna eller snabbstarta ångmaskiner.
De tidigaste förbränningsmotorerna var inspirerade av att flytta förbränningen in i motorn.

Du försöker(om jag fattat rätt) tillämpa detta på  genom inre förbränning och för utsträckt tid lagra den samlade energin.

Du står inför stora hållfasthetsproblem (även om du har sprängbläck)  och det finns svårigheter att med dessa höga temperaturer och tryck finna material till rimliga pengar.

Tänk dej ett system där du tankar 40 liter bensin i tanken, isolerar den till övermåtta, tillför syrgas och låter det förbränna i tanken, hela rasket, och sedan driva en förbränningsmotor med den samlade gasen i tanken. Låter vådligt ,svårt, dyrt och detta med kännedom om lättare vägar.
En av de lättaste är att förbränna efterhand som man behöver kraften, såsom det är vanligt i förbränningsmotorer.

magi

• GameReality
« Svar #77 skrivet: 01 okt-08 kl 23:55 »
Med tryck har man tidigare laddat  ångbatteri, för att utjämna eller snabbstarta ångmaskiner.
De tidigaste förbränningsmotorerna var inspirerade av att flytta förbränningen in i motorn.

Du försöker(om jag fattat rätt) tillämpa detta på  genom inre förbränning och för utsträckt tid lagra den samlade energin.

Du står inför stora hållfasthetsproblem (även om du har sprängbläck)  och det finns svårigheter att med dessa höga temperaturer och tryck finna material till rimliga pengar.

Tänk dej ett system där du tankar 40 liter bensin i tanken, isolerar den till övermåtta, tillför syrgas och låter det förbränna i tanken, hela rasket, och sedan driva en förbränningsmotor med den samlade gasen i tanken. Låter vådligt ,svårt, dyrt och detta med kännedom om lättare vägar.
En av de lättaste är att förbränna efterhand som man behöver kraften, såsom det är vanligt i förbränningsmotorer.

---

Ombordaren

« Svar #78 skrivet: 02 okt-08 kl 05:32 »
Hej kära vänner!
Jag har precis köpt ett hus utan el och funderar nu på hur jag ska lösa detta. Men desto mer jag försöker läsa på desto mer förvirad blir jag  :). Förökt räkna ut hur mycket el jag egenterligen behöver dvs lampor, tvättmaskin, dator, elpump,stereo, borrmaskin osv......men FÖRSTÅR inte. Fick fram 7 kwh men vad betyder det och kan det stämma???
Vill ha ett litet vindkraftverk och kompletera detta med solceller men hur mycket behöver jag??
Och vilken lösning är bäst och billigast. ?.
Batterier som man laddar upp och växlar med men hur många behövs det för min förbrukning? Läste ett gamalt inlägg att ett 12 volts batteri på 60 ampere kan ge 0.76 kwh. Men känner mig helt förvirrad av alla dess volt/w/kwh/ ampere KAN NÅGON REDA UT BEGREPPEN?

HJÄLP!!! :-\

Det här börjar likna SM i off topic ;) Glöm inte sprä...

Jag tror du är inne på ett bra spår, om vi ska lyckas få biobränslen att räcka till måste vi höja verkningsgraden i våra system för att omvandla kemiskt bunden energi till elektrisk. Några sätt:
1 Skippa motorer, turbiner och liknande. Uppfinn en halvledare som effektivt omvandlar värme till el
2 Keramik. En keramisk motor kan effektivt höja verkningsgraden, eftersom vi jobbar med skillnaden mellan högsta och lägsta temperatur. Ex Dieselförbränning 450-500C kontra sjövatten 15-32C.
3 Kör vidare som idag, men ta tillvara på förlusterna. En helsikes massa ljummet vatten.

Jag måste här lansera en annan ide. En värmepump ger ungefär 3 gånger instoppad energi. Varför inte ta en tredjedel av den vunna energin och stoppa in igen? Därför att förlusterna från omvandlinge värme - mekanisk kraft är för stor? Men tänk om det går runt iallafall. Så tar man tillvara på förlusterna, säg 40 gradigt vatten och skickar ut detta som fjärrvärme. Vilken maskin va, den sänker atmosfärens temperatur och tillverkar fjärrvärme. Det är ju så bra så man borde söka patent  ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 02 okt-08 kl 09:29 »
Sluter du loopen tillräckligt många gånger, kan du framkalla en istid, samtidigt som ditt grannskap omvandlas till ett plasmamoln. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser