Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP till egen elförsörjning!  (läst 27507 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: HJÄLP till egen elförsörjning!
« Svar #40 skrivet: 07 maj-08 kl 19:39 »
Först har man trä i fast form och gasformigt syre i molekyler med två syreatomer i varje. Samt diverse andra molekyler som vi struntar i.

Sedan eldar man. Då har man aska i fast form och gasformigt koldioxid och vatten. Samt det där andra som vi fortfarande struntar i.

Säg att trä består av cellulosa. En massa såna här:

C6H10O5

Av detta plus sex syremolekyler (O2) får man när man eldar:

Sex koldioxidmolekyler
Fem vattenmolekyler

Vitis

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 07 maj-08 kl 19:50 »
Saken är den att jag inte har den blekaste aning om hur fast bränsle som trä i molekylform delar upp sig i andra molekyler efter förbränning.

Magi

Precis som Ulric skriver, under ideala förhållanden, koldioxid och vatten.

*högstadiekemi*

johole

« Svar #42 skrivet: 07 maj-08 kl 20:21 »
Hej, Magi!
Citera
Saken är den att jag inte har den blekaste aning om hur fast bränsle som trä i molekylform delar upp sig i andra molekyler efter förbränning.

Hur kan du si at slutt-trykket blir 300 bar hvis du ikke vet noe om hvordan trä forbrenner ?

Låt mig gissa at man trenger minst 190 kg karbonmonoksyd for å få et trykk på 300 bar i en beholder på 1000 liter ved 600 celsius. Hvordan produserer du 190 kg karbonmonoksyd ved hjelp av 2,5 kg oksygen ? Husk at vannet må tas bort ellers vil det kondensere i luftmotoren din.

Låt mig gissa at trä inneholder 20%  vann, 40 % karbon, 5 % hydrogen, 34 % oksygen, 1 % aske.
Legg merke til at trä inneholder for lite oksygen til å forbrenne sitt eget karbon til karbondioksyd.
Legg også merke til at träets sammensetning er perfekt for å lage livsfarlig karbonmonoksyd, dvs  trä er perfekt for å lage gengas.
« Senast ändrad: 07 maj-08 kl 20:33 av johole »

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #43 skrivet: 07 maj-08 kl 20:39 »
Hej, Magi!

Hur kan du si at slutt-trykket blir 300 bar hvis du ikke vet noe om hvordan trä forbrenner ?

Låt mig gissa at man trenger minst 90 kg karbonmonoksyd for å få et trykk på 300 bar i en beholder på 1000 liter ved 600 celsius. Hvordan produserer du 90 kg karbonmonoksyd ved hjelp av 2,5 kg oksygen ? Husk at vannet må tas bort ellers vil det kondensere i luftmotoren din.

Låt mig gissa at trä inneholder 20%  vann, 40 % karbon, 5 % hydrogen, 34 % oksygen, 1 % aske.
Legg merke til at trä inneholder for lite oksygen til å forbrenne sitt eget karbon til karbondioksyd.
Legg også merke til at träets sammensetning er perfekt for å lage livsfarlig karbonmonoksyd, dvs  trä er perfekt for å lage gengas.

Ring och prata med folk på universitet som kan förbränningsfysik så kan de förklara hur det fungerar.
Jag är ingen pedagog.
Men jag kan göra en liknelse.
I en bilmotor har man, när kolven nått sitt översta läge,
en blandning av komprimerad luft(ca 12 kg/cm2) och bensin ånga.
Efter antändning med tändstift får du ett avgas tryck på ca 200-300 kg/cm2.
I en tub med komprimerad luft på ca 10-20 kg/cm2 och fast bränsle har du samma situation om du laddar den rätt.
Vid antändning får du en snabbare förbränning, pga det höga lufttrycket
och pga att trycket stiger snabbt pga värmeutvecklingen,
men inte en explosiv förbränning som i en bilmotor,
som skapar ett högt tryck.

Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #44 skrivet: 07 maj-08 kl 21:10 »
när jag sökte på gengastillverkning på youtube hittade jag en filmsnutt om en panna som generade höga tryck i slutet kärl och drev en turbin
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #45 skrivet: 07 maj-08 kl 21:19 »
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

magi

• GameReality
« Svar #46 skrivet: 07 maj-08 kl 21:47 »
http://www.youtube.com/watch?v=PfDr-XXuvmo&feature=related

En stor tub som man fyller med ved och tryckluft och sedan driver en luftmotor efter filter och regulator är betydligt billigare, enklare och mer underhållsfritt än turbiner, ångmaskiner, stirling maskiner osv.

Kan man bara få till en automatisk laddning av tuben och ha 2-4 tuber så att  man får kontinuerliig drift har man ett ganska billigt kraftverk om man har tillgång till ved.

Kan man tex göra tuberna stora i armerad betong med ett innerhöjle i isolerad lufttät plåt behöver man inte ladda dem så ofta heller.

Glöm inte sprängbläck.   :)

Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

M8e

• Västerbotten
« Svar #47 skrivet: 07 maj-08 kl 21:59 »
Vid optimal förbränning blir det koldioxid, vattenånga och resten av luften(kväve m.m). Så det kanske skulle kunna fungera med någon ångmotor?

Fast det skulle bli lite för varma rökgaser om man jämför med ånga, men om man har sur ved så blir det ju massa vattenånga och lägre temperatur. ::)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

johole

« Svar #48 skrivet: 07 maj-08 kl 22:14 »
Youtube-videon viser et system der man tilfører luft utenfra via en turbo.
Det er noe helt annet enn det lukkede system som Magi foreslår.

For meg ser det ut som NT/6 jobber med trykk som er svært lite sammenliknet med de 300 bar som Magi ønsker seg i sitt lukkede system.
15 psi tilsvarer en bar. 50 psi tilsvarer 3 bar....

http://www.nyethermodynamics.com/nt6/index.html
« Senast ändrad: 07 maj-08 kl 22:36 av johole »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #49 skrivet: 07 maj-08 kl 22:16 »
Det stängde system som magi föreslår kommer inte att brinna särskilt mycket och sprängbläck kommer man inte alls att behöva, syrehalten är ju för låg så snart man tuttar fyr på det där. Om man inte använder magi.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

magi

• GameReality
« Svar #50 skrivet: 07 maj-08 kl 22:32 »
Det stängde system som magi föreslår kommer inte att brinna särskilt mycket och sprängbläck kommer man inte alls att behöva, syrehalten är ju för låg så snart man tuttar fyr på det där. Om man inte använder magi.

Då har alla mina samtal med folk på universitet inom förbränningsfysik varit totala missförstånd alltså.

Magi

M8e

• Västerbotten
« Svar #51 skrivet: 07 maj-08 kl 22:43 »
Det är ju två olika modeller.

Den på youtube använder mycket bränsle per laddning och behöver då mycket luft. alltså turbo.

Det magi föreslår är samma sak men med lite bränsle och förtryckning till typ 10-15bar.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Filip Skräplund

« Svar #52 skrivet: 07 maj-08 kl 23:05 »
En stor tub som man fyller med ved och tryckluft och sedan driver en luftmotor efter filter och regulator är betydligt billigare, enklare och mer underhållsfritt än turbiner, ångmaskiner, stirling maskiner osv.

Kan man bara få till en automatisk laddning av tuben och ha 2-4 tuber så att  man får kontinuerliig drift har man ett ganska billigt kraftverk om man har tillgång till ved.

Kan man tex göra tuberna stora i armerad betong med ett innerhöjle i isolerad lufttät plåt behöver man inte ladda dem så ofta heller.

Glöm inte sprängbläck.   :)

Magi

Med den automatiska laddningen (och uraskningen) blir det ingen större skillnad i komplikationsgrad jämfört med de andra nämnda alternativen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

magi

• GameReality
« Svar #53 skrivet: 08 maj-08 kl 00:01 »
Med den automatiska laddningen (och uraskningen) blir det ingen större skillnad i komplikationsgrad jämfört med de andra nämnda alternativen.

Jag tror du har fel.

Jag tror systemet blir billigare och enklare än ångmaskiner och stirling motorer.

Magi

M8e

• Västerbotten
« Svar #54 skrivet: 08 maj-08 kl 05:42 »
Ved är svårt att automatisera, då är det nog bäst med manuell laddning av bränslet. Automatisk laddning av luft, start och askning är inte så svårt att fixa.

Men om man använder pellets så är det ju bara en vanlig matarskruv, och ett litet hål i tanken som försluts på något sätt.
« Senast ändrad: 08 maj-08 kl 05:45 av M8e »

magi

• GameReality
« Svar #55 skrivet: 08 maj-08 kl 10:17 »
Ved är svårt att automatisera, då är det nog bäst med manuell laddning av bränslet. Automatisk laddning av luft, start och askning är inte så svårt att fixa.

Men om man använder pellets så är det ju bara en vanlig matarskruv, och ett litet hål i tanken som försluts på något sätt.

Precis.

Antingen pellets eller göra sågspån av veden eller iaf göra den grovhackad.

Magi

johole

« Svar #56 skrivet: 08 maj-08 kl 14:31 »
I forbrenningsprosesser må man ha kontroll med Tid,Temperatur,Turbulens,Trekk,Trykk, slik at man har kontroll over brensel, oksygen, karbonmonoksyd, karbondikoksyd, sot/tjære, virkningsgrad.  Denne kontrollen har man ikke i en lukket beholder med pellets eller ved. En lukket beholder med en klump pellets vil gi en svært liten effektiv forbrenning.
Når forbrenningen starter så øker innholdet av C02 og det blir stadig vanskeligere for pelletsen å få kontakt med oksygenet og det vil dannes sot og tjære.

I bensinmotoren så forstøver man brenselet og blander det godt med luft slik at det kan brenne raskt(eksplodere).
Bensin har imidlertid en brennverdi som er  9 ganger større en trä.
Ved å "atomisere" träet til mikroskopisk støv(damm) og blande det med luft så kan det brennes raskere(eksplodere).
Hvilket trykk får man da ?

www.physicsforums.com/archive/index.php/t-207927.html

Citera
Hi.
What happends when i put fire to wood that I have in a chamber
with a pressure of about 15 kg/cm2 = 14.710 Bar = 213,3 Psi.
Will it burn as usuall or much faster?
Will I get a very high pressure?
How High pressure can I get?
Magi

http://www.av.se/dokument/afs/ursprungs/ursprungsAFS2005_03.pdf

magi

• GameReality
« Svar #57 skrivet: 08 maj-08 kl 18:51 »
I forbrenningsprosesser må man ha kontroll med Tid,Temperatur,Turbulens,Trekk,Trykk, slik at man har kontroll over brensel, oksygen, karbonmonoksyd, karbondikoksyd, sot/tjære, virkningsgrad.  Denne kontrollen har man ikke i en lukket beholder med pellets eller ved. En lukket beholder med en klump pellets vil gi en svært liten effektiv forbrenning.
Når forbrenningen starter så øker innholdet av C02 og det blir stadig vanskeligere for pelletsen å få kontakt med oksygenet og det vil dannes sot og tjære.

Prata med folk som har sett bränder i komprimerad luft.

Citera

I bensinmotoren så forstøver man brenselet og blander det godt med luft slik at det kan brenne raskt(eksplodere).
Bensin har imidlertid en brennverdi som er  9 ganger større en trä.
Ved å "atomisere" träet til mikroskopisk støv(damm) og blande det med luft så kan det brennes raskere(eksplodere).
Hvilket trykk får man da ?

www.physicsforums.com/archive/index.php/t-207927.html

http://www.av.se/dokument/afs/ursprungs/ursprungsAFS2005_03.pdf

Prova.

Glöm inte montera sprängbläck.   :)

Magi

johole

« Svar #58 skrivet: 10 maj-08 kl 22:27 »
Hej, Magi!

Citera
Prova

Javisst skal jeg prova både pellets og grafittpartikler, men først må jeg
finansiere en lukket beholder som kan håndtere et trykk på 300kg/cm2.
Chalmers har en "Achen Bomb" som kan håndtere 900K og 100bar og koster 3 millioner kronor.
Jeg regner med at en "Achen Bomb" som kan håndtere trykk på 300kg/cm2
bare koster 30 millioner, så jag har nok pengene på plass om ca  5000 år. ;)
« Senast ändrad: 10 maj-08 kl 22:39 av johole »

magi

• GameReality
« Svar #59 skrivet: 10 maj-08 kl 23:37 »
Hej, Magi!

Javisst skal jeg prova både pellets og grafittpartikler, men først må jeg
finansiere en lukket beholder som kan håndtere et trykk på 300kg/cm2.
Chalmers har en "Achen Bomb" som kan håndtere 900K og 100bar og koster 3 millioner kronor.
Jeg regner med at en "Achen Bomb" som kan håndtere trykk på 300kg/cm2
bare koster 30 millioner, så jag har nok pengene på plass om ca  5000 år. ;)

Du behöver inte ladda så att sluttrycket blir så högt.
Montera in sprängbläck som går vid 50 eller 100 kg och ladda med minimalt fast bränsle till en början.
När du sedan får grepp om hur du ska ladda med lagom bränsle och tryck för att få lagom sluttryck kan du kanske förutse hur du ska bygga och ladda ett system så att du får ett optimalt
energieffektivt system.

Magi

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser