Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP till egen elförsörjning!  (läst 27455 gånger)

naranja

HJÄLP till egen elförsörjning!
« skrivet: 23 feb-08 kl 20:50 »
Hej kära vänner!
Jag har precis köpt ett hus utan el och funderar nu på hur jag ska lösa detta. Men desto mer jag försöker läsa på desto mer förvirad blir jag  :). Förökt räkna ut hur mycket el jag egenterligen behöver dvs lampor, tvättmaskin, dator, elpump,stereo, borrmaskin osv......men FÖRSTÅR inte. Fick fram 7 kwh men vad betyder det och kan det stämma???
Vill ha ett litet vindkraftverk och kompletera detta med solceller men hur mycket behöver jag??
Och vilken lösning är bäst och billigast. ?.
Batterier som man laddar upp och växlar med men hur många behövs det för min förbrukning? Läste ett gamalt inlägg att ett 12 volts batteri på 60 ampere kan ge 0.76 kwh. Men känner mig helt förvirrad av alla dess volt/w/kwh/ ampere KAN NÅGON REDA UT BEGREPPEN?

HJÄLP!!! :-\

"Människan kommer inte att få inre frid förren hon hyser medkännsla för allt levande." - Dr Albert Schweitzer

Filip Skräplund

SV: HJÄLP till egen elförsörjning!
« Svar #1 skrivet: 23 feb-08 kl 21:18 »
Kika t ex här: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=30438.0

Ska du driva tvättmaskin, elverktyg, pump och stereo är det elverk som gäller.
Stora vindkraftverk ger bra med ström när det blåser, men för att lagra den krävs oekonomiskt mycket batterier.
Plus att stora snurror är jättedyra.

Det var några som vurmade för handdriven tvättmaskin, kanske ett alternativ i nödens stund, bra träning också:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=6571.0
« Senast ändrad: 23 feb-08 kl 21:43 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 23 feb-08 kl 21:39 »
Och är man väl elverksberoende så kan man lika gärna köpa en bra generator, för annars sitter man och förbränner en massa diesel till ingen nytta, producerar stora mängder sot samt kommer att behöva byta ut sitt elverk vartannat år.
Kinaelverk är dimensionerade att gå ungefär 4000 timmar och dit kommer de aldrig i verkligheten.

Ett bra elverk:
Vattenkylning (som man gott kan värmeväxla in i sitt värmesystem).
Riktiga oljefilter
1500 Varv
Elstart/autostart
Bra stabil spänningsreglering

Såna elverk börjar på ungefär 40kkr och bör klara minst 30000 timmar till första renovering och efter den ytterliga 30000 timmar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ollebolle

« Svar #3 skrivet: 23 feb-08 kl 21:47 »
En elformel som är bra att kunna:

P=U*I  eller Effekt=spänning*ström

Formeln med enheterna insatta:

W=V*A  eller Watt=Volt*Amper

Exempel en lampa drar 1A från ett batteri på 12V

effekten=1A*12V blir då 12W

Eller om man vet effekten och vill veta strömmen:

A=W/V   med lampan och batteriet ovan 12/12=1A

Har du då t.ex en tvättmaskin som drar 1200W och vill veta strömmen som skulle behövas från ett 12V batteri under förutsättning att du omvandlar batteriets 12V till 230V växelström.

1200W/12V blir 100A + 20 % för förluster i omvandlaren 120A.

Har du då ett batteri med 100Ah (ampertimmar) kapacitet skulle det teoretiskt gå att köra 1 timme.

I praktiken en femtedel då batteriet vid så stor ström klarar sig rätt kort stund plus att det inte ska laddas ur mer än till entredjedel av kapaciteten för att få bra livslängd.

Har man en 12W lampa igång en timme har den förbrukat 12Wh (wattimme).

Ett 60 Ah batteri på ger alltså 60*12=720Wh eller 0,720 kWh.

Det blir jobbigt att få batterier att räcka för storförbrukare. Man skulle behöva 10 fulladdade batterier för att köra en maskin tvätt. Allt som blir varmt drar mycket energi kan man ta som en regel.

Det finns en tråd om el i vagn som du kan läsa. Det handlar om sånt du är intresserad av.

naranja

« Svar #4 skrivet: 23 feb-08 kl 22:03 »
Ok men ett elverk drar bensin och eftersom målet är att vara så miljövänlig som möjligt är det uteslutet. Kan man inte ha ett STORT vindkraftverk, som ja är dyrt men som ger mycket energi när det blåser och kanske bara ha ca 4 st batterier i reserv när det är vindstilla för lampor o dyl. Och passa på att tvätta blåsiga dagar.
http://sfinxsolar.e-butik.se/ är detta något att ha??

Men vad räcker detta till? enligt mina konstiga siffror 4 lågenergilampor a 11 wh i 4 timmar samt en dator på 30wh i  2 h samt stereo på 30 wh i 3 h ger 194wh!!! Stämmer detta?? :-\

Är jag helt ute o cyklar?
"Människan kommer inte att få inre frid förren hon hyser medkännsla för allt levande." - Dr Albert Schweitzer

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 23 feb-08 kl 22:11 »
Onödigt krångligt och dyrt att värma vatten med elström när du kan elda med ved.
Fixa rotationen av tvättrumman på nåt mekaniskt vis så kan du tvätta när du vill.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 23 feb-08 kl 22:13 »
4000Ah och 24V samt ungefär 1500W i solceller då lär du klara tvätt, svetts och borrmaskin, iallafall på sommaren, om det är en bra vinter så bör det iallafall räcka åt belysning och nån cirkulationspump. Den här vintern har varit fullständigt värdelöst, inga soltimmar överhuvudtaget.

Det mest miljövänliga är att köpa in dig i ett vindkraftskooperativ samt ansluta dig till elnätet.

naranja

« Svar #7 skrivet: 23 feb-08 kl 22:18 »
Aha nu börjar det ljusna....men då är det ju helt värdelöst att ha dessa snurror om man vill ha el till ett hushåll som förbrukar en hel del el ...eller :(. ??  Det är helt galet vill ju ha min egen el och kunna lyssna på min musik 8 h om dan ( som det ofta bli) Är det helt orealistiskt om man har en liten plånbok? Behöver ingen tvättmaskin men utan musik blir livet tråkigare ;D Finns det ingen lösning? typ stor snurra? Är det sant att det är mest miljövänligt med vinkraft från kooperativ, vindkraft förstör ju naturområden i skärgården bla.

tack för alla svar.........men är forfarande lite förvirrad.

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 23 feb-08 kl 22:20 »
Jag har köpt el via Telge Energi ett antal år.
Fick en lapp i lådan för nån vecka sen, om att dom nu bara köper förnyelsebar el, vatten och vind.
För 400 kr extra per år (om man förbrukar 20000 kWh/år) "får" man bara vind-el.
Kanske något för den bekväme?

M8e

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 23 feb-08 kl 22:22 »
Man kan ju köra dieselmotorer på vegolja, så elverk behöver inte vara så omiljövänliga. E85(eller HB :P) är ett annat alternativ om man har ett bensinelverk.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

naranja

« Svar #10 skrivet: 23 feb-08 kl 22:34 »
måste bara tillägga att det ända som går hela tiden kommer att vara kylskåpet som drar ca 200kw då behöver jag blåsiga dagar!!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 23 feb-08 kl 22:37 »
Dit kylskåp är inte problemet. Vi skulle klara våran tomgångsförbrukning dvs kyl, frys, cirkulationspumpar och liknande på ungefår 400W solceller. Men då krävs hyffens med batterier och klassA eller bättre i kylskåp.
Denna vintern är det dock väldigt hopplöst med solen.

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 23 feb-08 kl 22:51 »
Men vad räcker detta till? enligt mina konstiga siffror 4 lågenergilampor a 11 wh i 4 timmar samt en dator på 30wh i  2 h samt stereo på 30 wh i 3 h ger 194wh!!! Stämmer detta?? :-\

Halaj!

Näe.

4 st. 11watts lampor som lyser i fyra timmar ger 4*11*4= 176 Wh.
En dator som drar 30 w i två timmar drar 30*2=60 Wh.
Stereo som drar 30 w i tre timmar drar 30*3=90 Wh.

Summan blir 326 Wh eller 0, 326 kWh.

//T

naranja

« Svar #13 skrivet: 23 feb-08 kl 22:58 »
men då skulle jag kunna klara mig på denna http://sfinxsolar.e-butik.se/ ? Men hur många batterier behövs om den laddar 1000w och jag spar allt en dag? typ 2 ??

"Det blir jobbigt att få batterier att räcka för storförbrukare. Man skulle behöva 10 fulladdade batterier för att köra en maskin tvätt. Allt som blir varmt drar mycket energi kan man ta som en regel. "

Är det sant? ett batteri på 60 ampere timmar och 12 volt kan väl få plats med 720 watt då behövs det tex 2 batterier för en tvätt i en timme om maskinen är på 1400w

ja kanske inte är lönsamt men men vad vet jag :-\

Jo Tapio jag ser det nu....såklart..... tycker allt drar så mycket så mina siffror är lite naiva.......

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 23 feb-08 kl 23:35 »
Halaj!

Solfångare tar vara på solvärme.
Solceller gör om solvärme till el.
Stor skillnad.

Generellt kan man säga att det går att driva fjutt-energibrukare som dator, lågenergilampor, radio od. Med vindsnurror och solceller.

Men tvättmaskin, diskmaskin, vattenkokare, spis och liknande som tarvar värme?
Näe. Glöm det. Genast.

//T

Fridolf2

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 feb-08 kl 09:30 »
Det här med att lagra el på ett bra sätt är ju nåt som många skarpa hjärnor just nu söker svar på, så om du inte hittar svaret direkt så behöver du inte känna dig korkad precis ;)
Men punkt ett är väl om det finns förutsättningar för vindkraft hos dig? Är det ett blåsigt läge?
Om så är fallet så är ju det enklaste att först och främst skaffa en rejäl ackumulatortank, på kanske 4-5000 liter, den värmer du sen med ditt vindkraftverk när det blåser, då har du både värme och varmvatten så det förhoppningsvis räcker till nästa blåsiga dag. Eventuellet kan du ju också ha en omgång batterier som laddas då, så kan du ha dom till sånt som inte drar så mycket el, typ dator, nån liten lampa osv.. Kylskåp kanske man skulle ta ett gasoldrivet från en husvagn, dom går rätt länge på en flaska.. Och tvätta får du väl göra dom dagarna det blåser...
Men du får ju räkna med att ett vindkraftverk i den storleken du då behöver går löst på minst 100 000 kr..

Anledningen till att man tycker det är värdelöst med ett vindkraftverk för eget behov är ju just att dom bara går när det blåser, detta löser man ju nationellt genom att i Sverige kopplar vi ( något förenklat) ihop dom med hela systemet, inklusive vattenkraft. Så när det blåser och sveriges alla vindkraftverk producerar så stryper man flödena i vattenkraftverken, och sparar på det viset vatten som man sen använder när det är vindstilla, ett sätt att lagra energi, kan man ju säga... :)

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 24 feb-08 kl 09:50 »
Man får nog räkna elproduktion till de nyttigheter som bäst produceras i stor skala.
Precis som bilar, tv-apparater, kirurgi, böcker, utbildning osv osv.
Bara för att det kan gå att göra det själv, är det inte alltid lämpligt att göra det.

naranja

« Svar #17 skrivet: 24 feb-08 kl 10:59 »
Ok...nu har jag kollat upp hur det funkar och äga ett vindkraft kooperativt och det var inte alls dumt. Problemet är att det är många som vill ha andelar och lång kö till dessa. Men ska ringa runt på måndag och cheka.
Sen får jag väk bygga mig en vindsnurra för skojs skull och en liten bäck har jag med innom räckhåll...hmmmm

Kanske sant som du säger skräplund att en del saker är bäst att läna till proffsen. men..men...vill ju själv egenterligen........

En andel kostar runt 5000kr och då får man 1000kwh/år som man betalar ca 50-60 öre /kwh.  Blir billigare om det blåser mycket ;D

Är väl Ok om man snålar?

klastorpet

« Svar #18 skrivet: 28 feb-08 kl 11:49 »
Bara en fundering om tvättmaskinen..

Ha vedeldad acc tank o koppla tvättmaskinen till varmvattnet med termostat på 40-80gr.. då kommer inte värme elementet behöva gå så mycket i tvättmaskinen.. du kan ju välja en maskin som går att sätta på 30gr och köra in 60gr vatten.. sedan är det ju bara att hoppa över centrifugeringen.. så tror jag inte att det är så många Kw som den drar på en tvätt..

Diskmaskinen gör man samma sak med, men då kör man bara varmvatten på max värdet, o ser till att man inte har en maskin som "torkar" disken..

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #19 skrivet: 03 maj-08 kl 12:05 »
Skaffa en högtrycktub o fyll den med lite pellets och 10-20 kg/cm2 tryckluft.
Stäng tub.
Antänd bränsle med tex glödtråd utifrån.
Efter förbränning kan du få upp till 100-300 kg/cm2 i tuben.
Filtrera trycket och sänk det till lagom arbetstryck efter regulator.
Driv maskiner och generator med trycket.
Systemet är extremt mycket billigare än en stirling eller ångmaskin apparat.
Om du har tilräckligt stor förbränningstub i tex armerad betong kan du bygga ett mekaniskt system som laddar automatiskt.
Då inga rörliga delar finns i förbränningstuben kan man isoler insidan av tuben och spara den heta avgasen att kylas ner vilket ger dig högre verknings grad.
Var försiktig vid förbränning då förbränningen nästan är explosiv då saker brinner fortare under tryck.

Glöm inte att montera på sprängbläck ifall du dummar dig.
Vid katastrof hamnar du och dina grannar på månen.

Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser