Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus till både myskankor och höns?  (läst 2715 gånger)

vivi850528

• Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
Hönshus till både myskankor och höns?
« skrivet: 20 feb-08 kl 09:56 »
Jag har två myskankor i mitt uthus och planerar bygga nytt hönshus (inuti hönshuset) där jag kan ha både höns och ankor. Ska bara ha ca 3 hönor och en tupp plus de ankor jag har där.
Är det något särskilt man bör tänka på när man ska ha ankor och höns tillsammans?

Tänkte ha någon sorts plank/skiva nertill så att det blir något dragfritt och sen nät upp till taket. Ska även sätta upp sittpinnar i en hörna där det blir enklast att gödsla ut (eftersom de bajsar mest där) och ha värpreden i en annan hörna.
Givetvis ska de ha möjlighet att gå ut så jag bygger hönshuset vid en trädörr där jag själv kan gå ut och göra vid.
Ankorna tänkte jag bygga en liten damm åt ute i hönsgården, nu får de bada inomhus när det inte fryser men det blir ju rätt blött kring badet.

Om jag skulle ha kycklingar någongång i framtiden ska jag höja utgången och sätta en trappa eller ska jag låta utgången vara nere vid marken?

Hur stort behöver jag ha hönshuset? Tänkte mej ca 1,5 meter x 2 meter, är det för litet om de bara ska vara inne på vintern?

Vad är en lagom utehägnad i storlek till dessa djur? Behöver jag ha något särskilt där ute förutom jord, gräs och bad till ankorna?

Har funderat på att ha två rastgårdar till dem så att de kan få beta gräs hela sommaren, hur löser man det bäst om man vill andvända samma utgång?

Oj, det blev många frågor hoppas det finns någon som kan svara på dom.

Tack på förhand!
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

johe71

SV: Hönshus till både myskankor och höns?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-08 kl 10:09 »
det var en tråd om det ganska nyss... *letar* hade hamnat ganska många sidor bakåt men här är en länk till tråden "Höns och ankor bredvid varandra?" http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=34178.0

Är det något särskilt man bör tänka på när man ska ha ankor och höns tillsammans?

enligt jordbruksverket så ska man tänka på följande:
Citera
Dessa regler gäller för alla fjäderfä oavsett skyddsnivå
Andfåglar, som ankor, gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning, eftersom smittade andfåglar kan fungera som symptomfria överförare av virus

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-08 kl 12:06 »

Ankorna tänkte jag bygga en liten damm åt ute i hönsgården,

En ankherre som fattar tycke för en höna kan råka dränka den om han försöker sig på lite kuttrasju.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

vivi850528

• Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 feb-08 kl 17:54 »
Funderade lite på om jag skulle låta ankorna gå lösa och bara ha dom inne på vinter tillsammans med hönsen, dessutom har jag två myskankshonor, alltså ingen hane som hoppar på hönorna. Men tänkte att det kanske var lite äckligt om hönorna fick för sej att dricka vattnet ur ankdammen.

Har läst i tidigare inlägg om den regeln, dessa ankor jag har kom från en som hade både höns och ankor tillsammans utan att hönsen var sjuka. Men visst kan det vara så att hönsen jag skaffar är känsligare. Vad exakt är det som ankor kan vara smittbärare åt som höns blir sjuka av?

Ska ha en ruvhöna, två värphöns och en tupp, vet någon en hönras som ruvar själv?

Har varit ute och mätt nu och måste ha minst 2x3m för att det ska gå och få in dörren och fönstret i själva "hönshuset".

Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

johe71

« Svar #4 skrivet: 21 feb-08 kl 18:20 »
Vad exakt är det som ankor kan vara smittbärare åt som höns blir sjuka av?

informationen från jordbruksverket handlar om fågelinfluensan, andfåglar kan alltså ha/få viruset utan att de blir sjuka,

ankorna som du har har med väldigt stor sannolik inte fågelinflusensan, men det finns en risk att de blir smittade och sedan smittar hönsen, annars skulle jordbruksverket antagligen inte skrivit regeln

kom från en som hade både höns och ankor tillsammans utan att hönsen var sjuka.

jodå det är som sagt antagligen inte något som helst problem att ha höns och ankor tillsammans - uppenbarligen finns det ju folk som det funkar för,

och när man verkligen tittar på det så är det faktiskt väldigt få av alla de regler som finns för höns (och andra djur) som är absolut nödvändiga för att djuren ska må bra och vara friska... men det händer att kommunens djurskyddsinspektör kommer på besök, och då tycker jag det är lika bra att följa de regler som finns för att inte få problem (visst, man kommer säkert "undan" med att säga att man inte kände till regeln, men jag tycker att det oftast är det ett större problem att rätta till något vid ett senare tillfälle än att göra det rätt från början)

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser