Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stort miljöproblem på min arbetsplats  (läst 3546 gånger)

Swami Snömos

  • Inlägg: 1787
  • Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
Stort miljöproblem på min arbetsplats
« skrivet: 19 feb-08 kl 21:28 »
På min arbetsplats , en 4 år gammal byggnad , finns hos nästan all personal besvär i luftvägar ( täppt näsa , nysningar , torrhosta)  dessutom hos vissa huvudvärk ( Några beskrev det som en känsla av att vara bakfull) . Dessa besvär har kulminerad, och ingen är undantagen. Ett riktigt problem alltså. När man inte vistas i lokalen går besvären över.

Har precis tagit upp saken i personalgruppen som har fått skriva ner sina besvär på papper. Nu är frågan : Eftersom byggnaden ägs av kommunen och byggherren också är ett kommunalt bolag , var i så fall skickar man in begäran om en miljöutredning i byggnaden. Jag tänker mig att några tekniker ska komma till oss och mäta halten av kända ämnen som orskar dessa besvär (Formaldehyd t.ex.)

Vi är beredda att gå till ett oberoende analysföretag och bekosta detta själva, eftersom vi inte kan lita på att den kommunala byråkratin varken har kompetens,ork eller pengar ( ::))  för att starta dylikt.

Finns det rentav någon bland alternativs medlemmar som är certifierad på dessa uppdrag, hör i så fall gärna av dig/er

ALLA tips är värdefulla.



« Senast ändrad: 19 feb-08 kl 21:37 av Bäng S »

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #1 skrivet: 19 feb-08 kl 21:36 »
Miljökontoret kanske kan hjälpa till.

Otäkt det där. När rengjordes ventilationen sist? Kan vara mögel i lufttrummor...

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Swami Snömos

  • Inlägg: 1787
  • Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #2 skrivet: 19 feb-08 kl 21:38 »
Miljökontoret kanske kan hjälpa till.

Otäkt det där. När rengjordes ventilationen sist? Kan vara mögel i lufttrummor...




Oj, det tänkte jag inte på. Nyckelordet : Mögel . Kan det vara det ?

Vi har också en plastmatta som täcker hela golvytan (ca. 400 m2) tänkte på det där limmet som man häftar fast mattan till underlaget, dessutom mjukgöraren i PVC , ftalater . Som är ju gruvligt i sig.
« Senast ändrad: 19 feb-08 kl 21:40 av Bäng S »

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #3 skrivet: 19 feb-08 kl 21:43 »

Oj, det tänkte jag inte på. Nyckelordet : Mögel . Kan det vara det ?

Ja! Det går att filma med kamera in i ventilationstrummor. Det brukar inte se så frächt ut i dem.  :-X

Kanske behövs byte/rengörning av luftfilter? Det ska göras med jämna intervaller.

Sedan kan det vara mögel på andra ställen också.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Swami Snömos

  • Inlägg: 1787
  • Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #4 skrivet: 19 feb-08 kl 21:46 »
I så fall , är det läge att även kolla mögelsporer i luften.

Någon som vet med sig om mögel kan orsaka dom symptom jag beskrev ?
« Senast ändrad: 19 feb-08 kl 21:53 av Bäng S »

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #5 skrivet: 19 feb-08 kl 21:55 »
Sedan kan det vara som så att luften inte byts ut tillräckligt ofta. Kolla om ventilationssystemet är rätt inställt.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #6 skrivet: 19 feb-08 kl 22:02 »
I så fall , är det läge att även kolla mögelsporer i luften.

Någon som vet med sig om mögel kan orsaka dom symptom jag beskrev ?

Som jag fått lära mig så stämmer det bra. Folk reagerar lite olika. Men det kan även bero på limm och div annat som byggs in i byggnader.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Swami Snömos

  • Inlägg: 1787
  • Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #7 skrivet: 19 feb-08 kl 22:08 »
Som jag fått lära mig så stämmer det bra. Folk reagerar lite olika. Men det kan även bero på limm och div annat som byggs in i byggnader.



Vi har haft en miljöingenjör som kom till oss och kollade ventilering och luftutbytet för 2 år sedan. Det blev godkänt överallt. Men hon sökte ju inte efter allergena ämnen då.

Mycket bra tips angående möglet. Det ska jag ta upp nästa gång

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #8 skrivet: 19 feb-08 kl 22:10 »
Höll på hemma i uthuset och kände tryck för bröstet och fick vidrigt slem. Skurade väggar och tak med ammoniaklösning och nu känns det bättre. Troligen hade luftfuktighetet varit hög så det fanns mögel (knappt synbart) överallt.

Miljöskyddskontoret ska kunna agera fritt och även driva processer mot sin egen kommun. Annars är det väl arbetsmiljöverket. Hur är det med skyddsombud på arbetsplatsen?

ES

Swami Snömos

  • Inlägg: 1787
  • Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #9 skrivet: 19 feb-08 kl 22:17 »
Höll på hemma i uthuset och kände tryck för bröstet och fick vidrigt slem. Skurade väggar och tak med ammoniaklösning och nu känns det bättre. Troligen hade luftfuktighetet varit hög så det fanns mögel (knappt synbart) överallt.

Miljöskyddskontoret ska kunna agera fritt och även driva processer mot sin egen kommun. Annars är det väl arbetsmiljöverket. Hur är det med skyddsombud på arbetsplatsen?

ES

Hej Ersam,

Det finns ett skyddsombud på arbetsplatsen, som inte hunnit skaffa sig någon erfarenhet alls hitills, det här är det första. Också mest därför jag frågar, för att få lite kött på benen. Han är ung och grön  8)

Och bra tips !


Det har varit ett  litet helsicke hela januari. Själv gick jag omkring med en hosta som nästan framkallar spyreflexer. Oerhört jobbigt !

3  veckor höll jag på. Sedan blev det 5 sjukdagar, för att läka .

Hostan är borta nu, men täppt i näsan och slöheten finns kvar.
« Senast ändrad: 21 feb-08 kl 03:10 av Bäng S »

MaxPax

  • Inlägg: 1
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #10 skrivet: 27 apr-08 kl 20:57 »
hur har det gått?

är lite nyfiken...

Swami Snömos

  • Inlägg: 1787
  • Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #11 skrivet: 08 maj-08 kl 23:58 »
hur har det gått?

är lite nyfiken...


Inget. Nada.Nix. Vår begäran hamnade på pränt och togs omhand av vår närmaste chef uppåt i hierarkin . Sedan dess har det inte blivit av någon undersökning, den är inte riktig aktuell heller därför att alla dörrar och fönster är öppna för jämnan nu under våren,och sommaren, så besvären är nere på nollpunkten igen. Bortsätt förstås för dom som är pollenallergiker . Bättre tur nästa gång bunkern slås igen för nästa höst och vinter då det hela börjar igen om från början.



LillaMor

  • Inlägg: 219
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #12 skrivet: 26 dec-08 kl 21:35 »
Med risk för att det redan är nämt: Arbetsskyddsstyrelsen då? Vid skador och mycket sjukskrivningar: Arbetsterapeuten inom Sjukvården. Det låter väl lite fånigt kanske; men varför inte försöka?

Örjan

  • Inlägg: 1
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #13 skrivet: 27 dec-08 kl 15:10 »
Hej
Arbetarskyddsstyrelsen har gått i graven
och ersats av Arbetsmiljöverket.
Det är lag på att en arbetsplats INTE skall
påverka någons hälsa.
Tag kontakt med dom där.
AMV

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #14 skrivet: 27 dec-08 kl 15:42 »
orkar inte med ett svar ! Sök på ättcikaa ätickksyra
En god vän men en usel kärlek

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #15 skrivet: 08 jan-09 kl 22:50 »
Kanske kan det funka med en luftrenare.
Finns både stora för hela lokalen och små man kan ha på sitt skrivbord eller om halsen. Dom små är inte så dyra heller. Titta på www.sproutinghealt.se om du är intresserad.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Stort miljöproblem på min arbetsplats
« Svar #16 skrivet: 17 aug-09 kl 15:59 »
Det här låter helt sjukt! Arbetsgivaren är ALLTID ansvarig för arbetsmiljön och MÅSTE göra något åt det här.
Om skyddsombudet är för oerfaren för att själv fatta beslut om att stänga arbetsplatsen så kan hon/han prata med sitt huvudskyddsombud.
Lycka till, hoppas att det fixar sig.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 6 användare (1 dolda)
Anders Flix, Hans Hultén, Anna 123, Linjerat, alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser