Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina grisar finns inte...  (läst 5193 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Mina grisar finns inte...
« skrivet: 19 feb-08 kl 19:59 »
I dag ringdes det till jordbruksverket då jag ville vara en seriös grisägare, ha ett produktionsplatsnr/se-nr och anmäla att jag hade två små trynen här hemma. Enl dem kunde jag inte anmäla grisarna eftersom de saknade se-nummer, och jag fick inte märka dem med mitt eget eftersom de inte är födda här. De sa till mig att inte tala om att vi hade grisar, låtsas att de inte finns... Det kändes väldigt oseriöst!  >:(

Tydligen kan jag inte på ngt sett få grisarna "att finnas", eller jo, jag kan åka upp med grisarna 27mil till uppfödarna, se till att de skaffar se-nummer och märka dem.  :-\ Går säker jättebra.   :P Dessutom, avlar jag någongång på mina töser så kan inte heller kultingarna "finnas" eftersom mamman inte finns...

Stämmer verkligen detta eller har jag råkat ut för en synnerligen krånglig person på jordbruksverket?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Mina grisar finns inte...
« Svar #1 skrivet: 19 feb-08 kl 20:29 »
Det är ett problem, eftersom alla grisar MÅSTE vara märkta.
Helknäppt av Jordbruksverket att svara så tycker jag, ibland ska man inte fråga.

Men börja med att skaffa dig ett produktionsplatsnummer, det kan man göra innan man har djur.

Prata med uppfödaren och frågar om hon inte kan skicka brickor till dig.
Kan hon inte ge dig detta, så när du fått ditt PP nummer så beställer du brickor och märker dem med eget nummer.
Det viktigaste är att dom är märkta.
(Märkningen är viktig om de blir sjuka så att man kan hitta ursprungsbesättningen.)

I båda fallen måste du ju ha en märktång, annars får du kolla om nån i din närhet har en och kan hjälpa dig.
Men ska du skaffa kultingar behöver du ju en iaf såsmåningom.

MVH Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 19 feb-08 kl 20:32 »
Tyvärr är det så att uppfödaren har skyldighet att se till att de är märkta. Kräv att de skickar öronmärken till dig eller låt köpet gå tillbaka om de vägrar.

Det är vanligt att djur säljes omärkta och kan ställa till problem för oss som vill vara lagliga.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 19 feb-08 kl 20:54 »
Det kan jag nog inte kräva, jag har fått grisarna till skänks av en hobbyuppfödare...

Då skall jag försöka göra som jag fått rådet här då, skaffa nr och lik förbenat märka dem själv!  >:( Gris-Eva bor ju i närheten, så då kan jag nog fjäska till mig hjälp!  ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 19 feb-08 kl 23:19 »
Vingklippt.Jag kan bara beklaga att du har rest så långt för att få tag på grisar som är gratis, och som har ställt till många problem och frågor för dig.  ::)

Märkning av minigrisar är ett jätteproblem som inte ens SJV vill ta i. >:(
*Öronlapparna är för stora för en minigriskultings pyttesmå öron. Fula och otympliga.
De fastnar i filtar och kläder när grisen vill gosa in sig i famnen eller ligger i sin säng.

Tatuering då tänker ni. ???
*Märkningspistolerna som finns, ger stora kroppsliga skador på en liten kulting.
*Det finns inga tänger som har plats för 8 tecken som ett SE-nummer innehåller, och har definitivt ingen plats för några siffror till om man vill ha ett ID-nummer.
*Det finns inte heller någon vit pasta för grisar med svarta öron.
Svarta grisar är verkligen svarta inne i ötar till skillnad mot andra pälsdjur och då syns inte svart eller grön märkningspasta som är de ända färger som finns i dag.

Jag i många år kämpat för att få chipmärkningen godkänd av SJV, men icke då......
Chippen innehåller ju inget SE-nummer.
För oss är minigrisen ett sällskapdjur och vi märker ju inte våra andra sällskapsdjur med lappar.
Inte ens hästar.

Självklart ska alla grisägare vara registrerade med ett SE-nummer och jag tycker det är bra med den smittkontroll vi har i Sverige.
Men jag kan inte förstå att inte SJV kan göra ett separat register för minigrisar.
Det kan väl inte vara så svårt att knyta ett chipnummer till ett SE-nummer.  ???
-Nä.. det skulle bli för dyrt.  :o säger SJV. 
Men herregud, vi får väl betala en slant då precis som man får göra med hundar ellet katter.

SJV vet om problemet och alla jag har pratat med förstår vårat dilemma, men ingenting händer.
Det är därför dom inte vill att minigrisen ska "synas"

Dom är inte intresserade att komma på en lösning och det finns ett oändligt många "olagliga" minigrisar i Sverige.

Personligen försöker jag vara så "laglig" som möjligt.
Jag säljer mina kultingar med ett härstamningsbevis.
Där står det när den är född, färg, SE-nummer, ID-nummer samt kompletta uppgifter tre generationer bakåt med deras SE-nummer, uppfödare, färger. m.m.

Jag ger även kunden öronlappar med kultingens nummer på, men jag sätter dom inte i örat, utan kunden får med sig den "i fickan".
(Då har dom möjligheten att märka grisen senare om dom blir tvugna.)

Det ät inte lagligt, jag vet.... men det är det närmaste jag kan komma utan att försaka kultingarna "onödigt lidande" som djurskyddslagen kräver.

Här är två bilder på kultingar som jag var tvungen att märka eftersom de skulle flytta till Danmark.
Till och med veterinären som märke dom (under narkos) for väldigt illa av att göra detta på så små grisar, och han är ändå en distriktveterinär med gris som specialité.

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 20 feb-08 kl 00:08 »
är de vetrinären som märkt dem o satt märkena utoin...?

klumpen skall alltid vara innuti örat.. (Honan... )

de ser ut som när jag märker mina små roslagslamm ...
ser verkligen inte klokt ut...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 20 feb-08 kl 15:10 »
Ja det verkar minst sagt krångligt och bökigt det där! Det står klart och tydligt på hemsidan att minigrisar SKA märkas, men i verkligheten ser de helst att man låter bli. Det verkar ju inte finnas så jättebra alternativ heller... :-\ Helst vill man ju slippa de gula brickorna i öronen, även om mina grisar inte har ngn säng eller liknande att fastna i.  ;) Jag ska nog skaffa nr och brickor, och sedan inte sätta fast dem om jag inte måste...

Vingklippt.Jag kan bara beklaga att du har rest så långt för att få tag på grisar som är gratis, och som har ställt till många problem och frågor för dig.  ::)

Det är inget att beklaga, jag är nöjd med dem, de är trevliga små varelser och jag har gett dem möjligheten till ett bra liv, kanske hade de inte fått det annars... Frågor och problem är till för att lösas, men visst hade det varit smidigare om jag fått infon från uppfödaren!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 feb-08 kl 15:17 »
Det kosta inget för uppfödaren att skaffa SE nummer, så det kan du gått fråga om! Och kostnaden för att beställa brickor är marginell, så fråga om det för all del! Du kan erbjuda dig att betala en liten slant för besväret..du har ju trots allt fått nassarna gratis!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 20 feb-08 kl 15:18 »
Jag har försökt, men de vill inte gärna svara på förfrågningar...  :-\

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #9 skrivet: 20 feb-08 kl 15:24 »
är de vetrinären som märkt dem o satt märkena utoin...?
klumpen skall alltid vara innuti örat.. (Honan... )

Ja, det är veterinären som märk dom så, på begäran från Danmark. (En djurpark)
Har ingen aning om varför....
Kanske är det lättare att läsa av lapparna när grisen står och tigger. ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 20 feb-08 kl 15:32 »
Jag vet,gick på samma sak när jag skaffade mina första får.. Och förra ägaren ville INTE hjälpa till att skaffa dom där märkerna fast det inte kostade nåt..Livrädd för att "vara med i register" mm. Äsch.. Fåren är gamla nu och lär klararesten av livet med fel brickor också.. ;)

Fick till svar från jordbruksverket att märkadom själv ("fast så får man inte göra") och låtsas som inget. Antagligen är dom bara glada över att dom nån gång kommer in i systemet..
Och säkert är att dom tackorna inte lämnar gården levande iallafall ;D Så det spelar nog ingen större roll...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fridolf2

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 feb-08 kl 00:13 »
Nej, det är väl just det där med att lämna gården, som är den springande punkten i det hela..som jag har fattat det iaf... Dom var här och räknade grisar i vinter och då var det ju en del suggor som jag fött upp själv som inte var märkta. Men det blev ju inget ståhej om det, var ju bara att skaffa öronbrickor till dom så jag kan märka dom den dag dom ska lämna gården, och eftersom vi inte säljer livsvin, så blir det ju då troligen till slakt, och därmed förmodligen stämpel med tatueringshammaren.
Däremot så skulle dom ju märkas om jag t.ex kör ut dom till en hage som inte ligger i anknytning till gården.
Så om man skaffar brickor till sina minigrisar så behöver dom inte sättas på, utan kan mycket väl förvaras inne tills den dan grisen eventuellt ska lämna gården, det är ju dessutom betydligt bättre, eftersom brickorna bara är läsbara i högst ett år om dom sitter på grisen när den går ute...
Så har iaf jag fattat det hela..Det som var viktigt när dom var här var bara att antalet grisar stämde med det jag hade uppskrivit i journalen.. ;)

Neiklot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 feb-08 kl 13:03 »
Ang. öronlappar på smågrisar:
Man kan ta fotografier av grisarna (en och en..) och skriva ner på papper hur grisarna ser ut (t.ex "Nasse har en svart fläck på skuldran och en svart prick vid trynet, och lille Hasse har bara en fläck vid svansroten"..) Då kan man ändå koppla en viss gris till ett nummer, (genom att öronlappen ligger ihop med fotografiet)..

Lite krångligt, men det funkar iallafall.

Och inte omtyckt från Jordbruksvärket, men det är inte olagligt heller.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 21 feb-08 kl 13:31 »
Ang. öronlappar på smågrisar:
Man kan ta fotografier av grisarna (en och en..) och skriva ner på papper hur grisarna ser ut (t.ex "Nasse har en svart fläck på skuldran och en svart prick vid trynet, och lille Hasse har bara en fläck vid svansroten"..) Då kan man ändå koppla en viss gris till ett nummer, (genom att öronlappen ligger ihop med fotografiet)..

Lite krångligt, men det funkar iallafall.

Det är lite så jag gör med stamtavlorna på mina minigrisar. ;)
MEN, grisen får igentligen inte lämna födelseplatsen utan att vara märk, så jo, jag ÄR olaglig. ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 21 feb-08 kl 14:31 »
Man kan ta fotografier av grisarna (en och en..) och skriva ner på papper hur grisarna ser ut

Host host... blev det inte ändring på det för ett tag sedan och det godkäns alltså inte längre  8)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #15 skrivet: 21 feb-08 kl 14:43 »
Så här står det på SJV ang. märkning av gris.

Märkning av svin

Märkning av svin födda den 1 januari 1995 eller senare

som är kvar på sin födelseplats
Svin som är födda den 1 januari 1995 eller senare och som är kvar på sin födelseplats ska märkas med födelseplatsens SE-nummer innan de lämnar denna.

som inte är kvar på sin födelseplats
Svin som är födda den 1 januari 1995 eller senare och som inte är kvar på sin födelseplats ska märkas med födelseplatsens SE-nummer. Märkningen ska vara utförd med tatuering eller godkänd öronbricka.

Märkning av svin födda före den 1 januari 1995

som är kvar på sin födelseplats
Svin födda före den 1 januari 1995 och som är kvar på sin födelseplats ska märkas så att födelseplatsens SE-nummer framgår innan de lämnar denna.

som inte är kvar på sin födelseplats
Svin födda före den 1 januari 1995 och som inte är kvar på sin födelseplats ska vara märkta så det enskilda djurets identitet framgår.

Märkningsutrustning för svin
Öronbrickor för svin ska innehålla följande uppgifter:
landsbeteckning (SE för Sverige)
födelseplatsens SE-nummer (produktionsplatsnummer)
Individnummer på öronbrickor med SE-nummer för svin är frivilligt. Det är möjligt att beställa öronbrickor med individnummer, men det är även tillåtet att manuellt fylla i detta på beställda öronbrickor.

Tatuering för svin ska innehålla följande uppgifter:

landsbeteckning (SE för Sverige)
födelseplatsens SE-nummer (produktionsplatsnummer)
Smågrisar för slaktsvinsuppfödning kan märkas antingen med godkänd öronbricka eller med godkänd tatuering.

Även minigrisar som används som sällskapsdjur ska märkas enligt gällande regler.[/
i]

Länk till källan.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/djurmarkningsregler/markningavsvin.4.7502f61001ea08a0c7fff41687.html

Fridolf2

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 feb-08 kl 17:04 »
Jo,men precis...du behöver alltså inte ha dom märkta när dom går hemma, på samma produktionsplats som dom föddes, men så fort du tänker flytta dom därifrån,så ska dom märkas. Och är det så du fått in omärkta grisar,vilket ju alltså inte ska kunna ske egentligen,så ska dom märkas upp med födelseplatsens nummer..Dom som är födda före 1 jan-95 kan vi väl nästan bortse ifrån..kan väl inte finnas så väldigt många kvar kanske... :)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #17 skrivet: 21 feb-08 kl 17:17 »
Dom som är födda före 1 jan-95 kan vi väl nästan bortse ifrån..kan väl inte finnas så väldigt många kvar kanske... :)

EN finns det i alla fall.
Min gamle Bacon som är född 12 Maj 1994:o   8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 3 användare
beekeepern, addebadde, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser