Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min killing vill inte äta  (läst 3204 gånger)

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
min killing vill inte äta
« skrivet: 18 feb-08 kl 22:07 »
jag får inte min lilla killing att dia på sin mamma....verkar som hon inte kan suga.
har försökt nappa henne., och ge henne med spruta. Veterinären har varit här och
gett henne vitamin i sprutform och lite antibiotika!? Veterinären var mest otrevlig och stressad, verka inte tycka det va lönt att göra nåt för det var en get! Hon lindade även hennes båda ben, för att hon inte kunde gå riktigt på det ena. Men det verkar mest irritera henne. Har någon nåt tips om vad jag ska göra....
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: min killing vill inte äta
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 22:17 »
Är du säker på att hon inte får mat? Menar, getter "tankar" sina ungar lite i smyg mer än vad t.ex. får gör. Är killingen mager, kutryggig och slö? Om inte, har den nog fått en slurk när du inte sett på bara.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 22:24 »
faktum med att det va veterinären som sa att hon inte får i sej nåt .... det var väldigt bråttom att få i henne mat annars dör hon .
Hon e slö emellanåt, sen verkar det som hon blir pigg en stund. Mamman har vi fått mjölka jätte ofta för hon har fått mjölk stockning
just nu ligger hon i mitt knä och myser medan jag sitter vi  datorn

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #3 skrivet: 19 feb-08 kl 07:58 »
Stäng in killingen och mamman så de inte kan komma ifrån varandra och stödmata henne lite om du tycker att det behövs. Det där med att linda benen tycker jag låter jättekonstigt, det brukar räta till sig självmant.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

ninna b

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 feb-08 kl 08:39 »
Är killingen kall om nosen så kan dom inte suga själv...då får man sondmata. Annars är det inte helt lätt att få dom till att vilja dia när man håller tag i dom....nappflaska kan då vara en lösning.
Krokiga ben har dom ibland...lite selen -evitamin kan hjälpa annars brukar som sagt tiden räta ut dom.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #5 skrivet: 19 feb-08 kl 13:03 »
Nu ska jag berätta något roligt..... När jag skaffa mina getter tyckte min man att det va lite tokigt och fånigt.
Men med tiden har även han lärt sej uppskatta det roliga med getter. När vi fick allt detta elände igår va det extra skoj,
Han va väldigt bekymrad. Jag tyckte att om det ändå inte gick att rädda killingen va det bättre att hon fick somna in hos sin mamma.
Efter många om och men tog vi av lindorna från benen, och jag satt och masserade hennes ben. Vi matade hennne med flaska, och pumpade ut mjölk från mamman. Min man tyckte att killingen va kall, så vi hade henne inne , hon låg i mitt knä och mös.
Vi tog beslutet att hon skulle få stanna inne över natten. Mamma get har skrikit sej hes hela natten.  Men killingen fick det varmt och  skönt. Mina hundar (2 Tikar) har vaktat , pussat och tvättat henne. Klockan 4 i morse kom min man upp, då hade han satt klockan för att avlösa mej. När jag sen steg upp låg han i vardagsrummet på soffan med killingen på bröstet . Dom sov båda två. Tikarna låg också i soffan och vaktade. E det inte härligt så säg..... Idag mår killingen bättre, hon går bättre. Nu e hon hos sin mamma, men vi matar henne fortfarande med flaska. Faran e kanske inte över, men det e bättre i alla fall.... ;D ;D

ninna b

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 feb-08 kl 13:41 »
Var rädd om den karlen....

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 19 feb-08 kl 18:19 »
Rart. Fast, jag skulle nog ha en grislampa och barnet hos sin mor ändå. Grislampor är mer att lita på än karlar och mor och barn behöver tiden tillsammans  ;)

Lars Pers Maria

• -
« Svar #8 skrivet: 20 feb-08 kl 13:49 »
Rart. Fast, jag skulle nog ha en grislampa och barnet hos sin mor ändå. Grislampor är mer att lita på än karlar och mor och barn behöver tiden tillsammans  ;)

Den var bra!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #9 skrivet: 20 feb-08 kl 18:51 »
men för tillfälligt vill inte mamman veta av sin killing när det e matdax för bebisen......
hon sparkar bort henne. Hon bara tvättar henne sen går hon. Hon värmer inte ens henne...
Då tycker jag att det funkar utmärkt med min man!  När det verkar som alternativet e att hon dör!!!

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #10 skrivet: 20 feb-08 kl 18:58 »
Fast jag ger mig inte Minus - stäng in dem tillsammans ensamma (geten och killingen ;-) så skall du se att hon så småningom tar henne till sig. Och fortsätt stödmata
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 20 feb-08 kl 21:40 »
Hon bara tvättar henne sen går hon. Hon värmer inte ens henne...

Men, hon har ju antagit barnet. Och värme, var ju det grislampan skulle ge. Alltså, getter ÄR inte några supermammor som har barnen hos sig ständigt. Dom tankar dom, slickar dom, pratar en stund....sen går dom och killingarna går antingen och lägger sig eller till dagiset som formas om man har fler killingar som mammorna lämnat när dom gör viktigare saker än passar ungar  :)

Låt dom vara ihop. Behövs stödmatning, så gör det hos dom. Låt killingen bli en get.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #12 skrivet: 20 feb-08 kl 22:05 »
jag förstår mycke väl hur ni menar, och tackar för alla råd ;D
Men det e svårt när man ser henne ensam och övergiven.
Tyvärr ser det ganska risigt ut just nu. jag hoppas hon överlever natten.
En fråga bara...mammans juver e väldigt stort och spenarna e gigantiska, jag får lov och mjölka henne
men så fort killingen kommer sparkar hon bort henne, och eftersom killingen inte kan stödja på ena benet riktigt
har hon ingen chans att gå efter.... vad gör jag då. Vi har provat stänga in dom men det tycks bara bli värre

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 20 feb-08 kl 23:40 »
Du får mjölka geten och ge den lilla killingen i nappflaska.
Och räkna inte med att killingen kan lyckas äta något själv än.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 21 feb-08 kl 00:27 »
Har du ett mjölkbord där du kan låsa fast geten? Jag har löst det där genom att jag mjölkar ena sidan och pular in killingen på andra sidan medans jag håller på. Säga vad man vill om getter, dom håller en i alla fall sysselsatt  ::)

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #15 skrivet: 21 feb-08 kl 16:17 »
bra tips gruff..... Har inget mjölkbord men det kan ju inte va så svårt att fixa till!! ;D
Det känns som man e små barns förälder igen...... Ingen rast och ingen ro, det ska gudarna veta.
Men visst e det härligt ändå. natten har varit ganska orolig... men än lever hon, tack och lov! ;D

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #16 skrivet: 25 feb-08 kl 09:25 »
Hej Minus!

Hur går det för lilla getingen?  :)

/Maria
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #17 skrivet: 25 feb-08 kl 12:50 »
Det e bra med killingen .....än lever hon ;D.  Vi får pumpa ut mjölk från hennes mamma och mata med flaska.
Vi övar och övar....så att hon snart kan ta spenen. Hon har lite diarre....men tror inte det e nåt allvarligt. Hon har ju fått medicin i en vecka nu, tror att det beror på det. Hon går lite bättre, och verkar pigg och nyfiken. Vill gärna kela med våra hundar....
och följer min man som en skugga ;D ;D ;D

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #18 skrivet: 26 feb-08 kl 11:15 »
från glädje till sorg..... det va nog inte meningen att hon skulle leva... :'(
den lilla dog i morse....... :'(

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 26 feb-08 kl 14:07 »
Lille pyre då. Ibland tar naturen tillbaka. Du gjorde vad du kunde.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser