Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förening för fjällnäraboskap  (läst 17685 gånger)

Brottan

SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #60 skrivet: 09 jan-09 kl 11:33 »
Mycket bra skrivet Gimskogen, håller med dig helt och hållet.

Jag tycker det är bra att vi får en debatt om det här.

Vill man ha djur men absolut inte vill eller kan mjölka dom, så välj då en annan ras än våra svenska lantraser, varför inte just då Hereford eller Angus.

Det jag tycker är fel är att folk blir lurade att tro att dom gör en insats för en hotad lantras genom att ha några dikor av t ex fjällnära. Vill man ändock ha lantraser som dikor bör man vara ärlig nog mot sig själv och andra och erkänna att efter tre fyra fem generationer så har jag ändrat arvsmassan så pass mycket att jag inte har en susning vad som finns kvar av den sk kallade "foundern". Utsidan kan vi kontrollera att den är okej, men insidan då??

Den "utvecklade" fjällrasen är inte någon superko som mjölkar lika mycket som en holstein på bara kraftfoder, de passar alldeles utmärkt som husshållskor och klarar sig bra på nästan bara grovfoder och kan ända ge ett rimligt utbyte till sin ägare.

Jag har själv KRAV-godkänd mjölkproduktion hemma, med en mycket moderat kraftfoder giva och fri tillgång på hö/ensilage. Mina kor är ute på bete ca fem månader varje sommar, och under fyra av dessa klarar de sig på enbart bete och en kraftfodergiva vid mjölkningen. Mina kor betar på naturbeten, åker, skog och myrar och strandängar.

Med andra ord så lever mina kor och ungdjur på ungefär samma premmiser som för femtio år sedan. Den största skillnaden är väl att mina kor går i lösdrift under stallperioden. Jag slaktar ut kor som inte passar i produktionen, mjölkar de lite och bara blir feta så ska de inte användas i aveln. Så har man alltid gjort och måste fortsätta göra.

Ronny skrev tidigare i den här tråden att han inte hade tid att handmjölka tio kor, det kan jag förstå i dagens samhällstempo, men han skrev också att han inte hade råd med en modern mjölkningsanläggning. Det kan jag däremot inte skriva under på, min rörmjölknings-anläggning som jag har köpte jag för 4000 kr för fyra år sedan, och vill man bara ha en vakuumpump med en spann-maskin så behöver man inte ens lägga ut mer än några hundra. Så det är inte en ursäkt för att inte mjölka sina kor!

Utger man sig för att bevara en lantras unika gener så måste det också vara ens förbannade skyldighet att sköta djuren på tradionellt sätt, dvs en mjölkko ska mjölkas!
Mjölkbonde i norra Hälsingland med 50 renrasiga fjällkor

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #61 skrivet: 09 jan-09 kl 13:22 »
Gimskogen
Att ställa mjölkning som ett krav för att man skall kunne bevara våra svenska lantraskor är orimligt!! Då hade vi inte haft några kor att bevara, det har dom flesta redan insett. Jag har inget i mot folk som mjölkar sina ko men det kan aldrig bli ett krav. Mig veterligen så tvingar inte fjällrasavel sina medlemmar att mjölka sina kor men jag kan ha fel; ;)
 Samma gäller in situ bevarande det bästa för alla lantraser vore om det bevarades inom deras ursprungsområde, men detta är inte heller möjligt det skulle hota den mångfald som finns genom att antalet djur in situ skulle bli för litet.
Mig veterligen så finns det mjökande fjällkor lite var stans i landet.
Tittar man på rödkullan så finns det väldigt många i Halland och Skåne inte i deras ursprungsområde, du som rödkulle ägare måste ändå tycka att det är bättre att det bor rökullor i Halland/Skåne än inga alls?

Brottan
Du får nog börja läsa inläggen lite bättre det var jag som skrev att jag inte hade tid att hand mjölka 10 kor eller att jag ville investera i en mjölkanläggning.
Men i ärlighetens namn varför skulle jag lägga min tid på att spann mjölka mina kor och sen ge kalvarna mjölken när dom skälva kan dia den från ko?
Behöver jag mjöka mina kor så vist gör jag det men jag lägger inte den tiden för att sen ge mjölkan till en kalv då använder jag den själv i stället.
Och om jag nu skulle mjölka mina Granemåla kor vad skulle jag göra om jag upptäcker att en av dom är trögmjölkad? Använda en tjur som ger döttrar som är lättmjölkade är nog dit svar eller slakta kon. Man när det bara finns 6 djur inom linjen blir det lite svårt att välja tjur eftersom det bara finns en som är könsmogen.
Med andra ord har jag ingen användning av den info som jag får i avelsarbetet.
Sen själva tanken att du måste vara en mjölkbonde för att kunna bevara en mjölkras är diskriminerande, vad kommer här näst? Du måste bo i dom norra delarna av landet?
Du måste gå ha Land hemma i brevlådan? Nä det inser dom flesta att det viktiga är att man vill vara med och bevara var man bor eller vad man arbetar med är av liten vikt, alla som vill vara med och bidra till bevarandet skall få det. Inte bara dom som har valt att bli mjölkbönder.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #62 skrivet: 09 jan-09 kl 15:30 »
 I det självhushållande samhället var förvisso kraven höga på att djuren skulle fungera, men det innebar inte att de var gårdens enda försörjning, utan bara ett av många ben att stå på.  Fler borde få upp ögonen för de gamla rasernas användbarhet som husbehovsdjur! Finns det inga självhushållare här i forumet?  ;)

Signe är väl också inne på de här tankarna?

Vem bestämmer vad som är den "riktiga" fjällrasen? Och vilka viktiga och unika egenskaper är det som tappats bort?

Om jag förstår dig Brottan rätt så tycker du att man ska avla mot en fjällko med ökad produktion av mjölk. Jag antar att dessa fjällkor äter bra vallhö, ensilage och kraftfoder. Men den ko som "fjällnäraförespråkarna" vill bevara är väl den som klarade sig på lite mer anspråkslös kost och trots det gav mjölk (inte många liter) och kalvar.

Det är väl två helt olika produktionsformer vilket kräver helt olika kotyper? Och då är det väl jättebra att det finns föreningar för både formerna; "produktionskor" och "hushållskor"?

Den nya föreningens hemsida finns förresten på www.boskap.nu

anders 67

• Dalarna
« Svar #63 skrivet: 09 jan-09 kl 16:09 »
Vad har BÅDA föreningarna för MÅL med sitt bevarande av de fjällnära djuren.Jag tycker att det är en viktig fråga.
Och försök att inte röra ihop de fjällnära med de "vanliga"fjällkorna.Folk i allmänhet blir nog ganska förvirrade om de inte är insatta
i denna "soppa".
Men jag tycker debbaten är bra.Tror faktiskt att den kommer leda till någonting.......
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

anders 67

• Dalarna
« Svar #64 skrivet: 09 jan-09 kl 23:40 »
Om 50 år......När alla vi är döda eller för gamla att ha kor.
Vad är det vi ska lämna efter oss?
Tycker att man måste tänka så och inte vad som är rätt eller fel just NU.
Lite djupt, jag vet
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

signe

« Svar #65 skrivet: 18 jan-09 kl 10:44 »
Är det så att fjällrasföreningen har i sitt mål för bevarandet att de fjällnära korna att de ska vara "rasrena" på mödernet medan den nya föreningen vill ställa högre krav och ha med även tjurarna (vilket för mig verkar logiskt)? Är det detta som "striden" handlar om eller är det något annat också?

Brottan

« Svar #66 skrivet: 18 jan-09 kl 14:25 »
Det är viktigt att komma i håg att man inte förbättrar eller försämrar djur när man bedriver avel en vis inriktning utan man förändrar dom endast.

Intressant inlägg!! ???

Är det så att fjällrasföreningen har i sitt mål för bevarandet att de fjällnära korna att de ska vara "rasrena" på mödernet medan den nya föreningen vill ställa högre krav och ha med även tjurarna (vilket för mig verkar logiskt)? Är det detta som "striden" handlar om eller är det något annat också?

"Striden" handlar mest om hur man bevarar en lantras speciella egenskaper om man inte utnyttjar dessa speciella egenskaper, hur ska man då veta att dessa finns kvar efter ett antal generationer.
Mjölkbonde i norra Hälsingland med 50 renrasiga fjällkor

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #67 skrivet: 18 jan-09 kl 18:03 »

Fjällras föreningen har som KRAV ATT FÖR ATT RÄKNAS SOM FJÄLLNÄRA DJUR SÅ MÅSTE BÅDE FAR O MOR VARA FJÄLLNÄRA!!!!
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #68 skrivet: 18 jan-09 kl 20:31 »
Fjällras föreningen har som KRAV ATT FÖR ATT RÄKNAS SOM FJÄLLNÄRA DJUR SÅ MÅSTE BÅDE FAR O MOR VARA FJÄLLNÄRA!!!!

Ja, man HADE väl det kravet.... det står inte ett ord om det i deras gällande avelsplan (från 2007). Läs och begrunda...

FJÄLLNÄRA DJUR
Identifiering och registrering av fjällnära djur
Samma regler gäller som för övriga fjällrasen. Dessutom förs ett särskilt register av föreningens fjällnära kommitté.
Rasens kännetecken
Samma som för övriga fjällrasen.

Avelsmål
Fjällnära djur är en extensiv variant av fjällrasen, särpräglade av sin mångåriga vistelse i karg miljö. De har ofta avlats utanför stamboken även om deras gener kan spåras dit. De fjällnära djuren skall på mödernet stamma från besättningar i Biellojaur, Fatmomakke, Lillhärjeåbygget, Klövsjö eller Funäsdalen. Målet för avelsarbetet med de fjällnära djuren är att bevara och slå vakt om dess särart som en extensiv del av fjällrasen. Om ytterligare material behöver tillföras för att säkerställa tillräcklig genetisk bredd så kan så göras efter förslag från fjällnära kommittén och beslut av styrelsen.

Avelsarbetets genomförande
För den fjällnära delen av fjällrasen är det av största vikt att använda största möjliga mängd handjur i aveln på grund av den nära släktskapen och det lilla djurmaterialet. Spermasamlade tjurar ska ses i första hand som en genbank. Vidare är det viktigt att, för bibehållande av de rastypiska dragen, så stort antal djur som möjligt utnyttjas till den extensiva mjölkproduktion, för vilken djuren anpassats. Tjurmödrar bör helst vara kor som har hållits på ett ursprungligt sätt, där mjölk är en viktig del av produktionen. Sedan det nära släktskapet med övriga fjällrasen konstaterats måste stor vikt även läggas vid att säkerställa djurmaterialet för frihet från könskörtelhypoplasi.

Stamboksföring av privata tjurar är även här av största vikt för dokumentation och kvalitetssäkring av avelsmaterialet. Reglerna för stamboksföring är desamma som för den övriga fjällrasen.

Denna avelsplan för fjällrasen skall vara föremål för regelbunden omprövning och ha den giltighetsperiod som Jordbruksverket beslutar.

Från avelsplanen, som finns på http://www.sjv.se/download/18.71828f571158338f31a80005426/Fj%C3%A4llras+2007.pdf
« Senast ändrad: 20 jan-09 kl 15:27 av Mmmm »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #69 skrivet: 26 jan-09 kl 09:03 »
visst står den nya så i avels planen...

men det har hela tiden - ända sen fjällrasföreningen bildades...varit så att för att räknas som fjällnära så måste en fjällnära tjur användas..
de kan man läsa under fjällnära på www.fjallko.se

Fjällnära kor

kallas en grupp fjällkor som använts på gammaldags vis. De härstammar på mödernet från fem besättningar (Biellojaur, Fatmomakke, Lillhärjeåbygget, Klövsjö eller Funäsdalen) i Norrland där aveln inte huvudsakligen inriktats på att ge mycket mjölk. Fjällnära kor måste betäckas/insemineras med fjällnära tjurar för att avkomman ska kallas för fjällnära.

:-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #70 skrivet: 26 jan-09 kl 15:07 »
Du menar alltså att det som står på hemsidan gäller och inte det som står i avelsplanen?

Hemsidan är tydligen senast ändrad 2006...  :-X

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #71 skrivet: 02 feb-09 kl 12:19 »
säger bara att denna diskussion fortsätter sin gilla gång
eloge till Anna ho, gimskogen å brottan ni har då nått vettigt mellan axlarna
å den nya föreningens aktörer jonny å ronny :
ja anser ni inte ens är företrädare för den fjällnära rasen
på den gamla tiden så annvändes inga fjälldjur å fjällnära djur som köttkor
utan de mjölkades å betäcktes så de fick en kalv om året  för att familjen som höll djuren skulle få mat på bordet utan att svälta HAR NI GLÖMT URSPRUNGET TILL VARFÖR FJÄLLDJUREN HÖLLS PÅ TRADITIONELLT VIS???
eller måste ni påminnas om hur dumt ni pratar jämt å ständigt  nej heder till fjällrasföreningen som verkligen BEVARAR den svenska fjällrasen oavsett vad alla sk förståsig påare försöker inbilla folk
 >:( >:(
den som bäddar får ligga

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #72 skrivet: 02 feb-09 kl 16:47 »
Alla får tycka vad dom vill vi har åsiktsfrihet här i landet.
Var föresten inne på Fjallko.se där fanns det flera länkar till bönder med fjällkor som dikor, tur att det finns en mångfald i bevarandet när till och med fjällrasavel länker till sådana sidor.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #73 skrivet: 02 feb-09 kl 21:14 »
å när ska ni själva uppdatera sidan nyhets torka eller  ;D ;D
oj 2 länkar å när får vi se era länkar till era sidor om  dikor av fjällnära ???????????????
« Senast ändrad: 02 feb-09 kl 21:16 av fjällbonden »
den som bäddar får ligga

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #74 skrivet: 02 feb-09 kl 21:49 »
Om du vill läsa mer om besättningar som finns hos medlemmar i föreningen kan du läsa Gården på fjället den dom som handlar om Lillhärjobygget Ann och Eva (döttrar till Karin) sitter med i styrelsen.
Det har varit ett mycket bra år föreningen och vårat medlemsantal fortsätter stiga om du har lite is i magen och blir medlem kan du få vårat kommande nyhetsbrev ;)

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #75 skrivet: 02 feb-09 kl 22:29 »
men det är ju dina å ronnys djur vi vill se
ann och eva har vi sett redan på dvd, å boken är läst  ett x antal ggr
å varför ska ja ha is i magen för att gå med i föreningen
å varför läggs  inte mer info på er hem sida den infon som är där nu känns lite gammal
den som bäddar får ligga

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #76 skrivet: 03 feb-09 kl 05:53 »
Jag tycker inte att infon på våran hemsida känns gammal.
Om du själv hade varit inne på den så hade du sett att det finns något som heter fotoarkiv till vänster på sidan, klicka på den så kommer bilder fram under bilden står det vem som är fotograf.
Jag antar att du har "klurat" ut vem jag är IRL, vem är du själv? Vad är din erfarenhet av fjällnära?

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #77 skrivet: 03 feb-09 kl 09:17 »
sidan är ju uppdaterad den 2008-09-03

men återigen så finns de inga bilder på just dina å Ronnys djur vore intressant å se hur de ser ut
ja du Johan p vem är jag?? ja den som visste de, har nog jobbat med fjäll å fjällnära djur bra mycket längre
än vad både du å Ronny har gjort
har ingen redovisningsskyldighet att beskriva vem jag är, så är de bara, eftersom ja ser att det finns djurrättsaktivister som jag  känner mycket väl på denna sajt 
ja nog vet fjällnära å fjäll ko Sverige vem du är hihihi ;D   
den som bäddar får ligga

8890

« Svar #78 skrivet: 03 feb-09 kl 10:58 »
jag är medlem i den nya föreningen för fjällnära men en amatör i sällskapet förstår jag, tänkte jag kunde fråga vad som händer om föreningen inte godkänner en ko som fjällnära och den är betäckt med en fjällnära tjur vad blir kalvarna??

anders 67

• Dalarna
« Svar #79 skrivet: 03 feb-09 kl 11:34 »
Många olika människor som betäcker och seminerar,avlar eller bevarar,mjölkar eller har amkor,utfodrar ekologiskt eller inte måste ju vara det bästa för att få en variation inom den fjällnära gruppen.Att styra åt ett eller annat håll,vilket det än är måste ju vara det absolut sämsta vad gäller de fjällnära.Finns det inte folk som kan mjölka sina djur så är det väl bättre att det går som amkor än att de inte finnas alls.Hoppas bara att de inte blir som med rödkullorna som har gått från en liten snäll mjölkko till ett hysteriskt amkofläskberg
Båda föreningarna vill ju bevara de fjällnära korna,det har bara lite olika vägar att gå.
Min åsikt!

PS vill du bli osams med folk gå med i en ras förening,speler ingen roll vilken .....

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser