Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mkt mat? minigrisar  (läst 3892 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Hur mkt mat? minigrisar
« skrivet: 18 feb-08 kl 08:29 »
Det här tyckte jag kändes svårt, så därför ville jag ha lite tips från er! Har ju som sagt fått hem två små matglada gyltor här hemma, 5 månader gamla och "lite tjocka".  ::) Har inte vägt dem, men kanske 10 resp 13kg? Just nu är de inomhus, kallstall och stor box men har givetvis värmelampa.

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Hur mkt mat? minigrisar
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 12:33 »
Fick du INGEN information från uppfödaren?  :o

Vad får dom för mat i dag och hur mycket?
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 12:41 »
Njae, inte så tydligt precis. De fick en "skopa havrekross och en skopa grisfoder" att dela på 3st, men de hade inget namn på grismaten och ingen stl på skopan.  ??? *suckar*

Jag ger dem just nu 3dl piggfor orion/gris/dag + frukt och grönsaker, lite kattmat och lite makroner som handmatningsgodis... (samt hö och halm då)

Det går i alla fall framåt med tamheten, från att gömma sig darrande i ett hörn vid öppning av ytterdörren så nöffar de glatt när jag kommer och vågar försiktigt äta snask ur handen. Jag har tillbingat mkt tid hos de små de här dagarna vill jag lova...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 18 feb-08 kl 12:56 »
Du ger en hyffsad foderstat till dom, men byt ut Orion till suggfodret Klara 130.

Orion är ett slaktsvinsfoder, vilket inte är så bra till så unga minigrisar som ska växa långsamt.
(ca 3 år = vuxen)
Suggfodret är mer lämpligt för minigrisar.

Var även lite försiktig med att ge för mycket pasta och frukt.
Pasta och potatis innehåller många kolhydrater och frukten består av mycket "fruktsocker".
Det är ganska fettbildande på en liten minigris. Lagom är bäst.  ;)

När du ger godis ur handen, så tänk en bit stor som en tumnagel eller mindre.
Grisen bryr sig inte om hur stor godisbiten är, utan bara att den får en godis. :)

I bland får man dra ner på maten om man har gett mycket godis någon dag.  ::)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 13:22 »
*Suckar* Orion var det granngården mer eller mindre tvingade på mig, klara skulle jag absolut inte ge till så unga minigrisar, det skulle bli jättefel.  >:( Helst skulle jag ju vilja slippa slänga den fulla orion-säcken, av många lika anledningar, det går inte att ge den tills den är slut (fast det lär väl dröja en halv evighet) fast ge lite mindre...?
  :-\

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 18 feb-08 kl 18:13 »
Funderade lite förut, kan man komponera ihop sitt eget grisfoder, istället för färdigfoder och få det komplett? (eller, det är klart man kan, men att pytsa med 10-15 ingredienser i matskedsdoser varje mål är lite... onödigt krångligt!) Enkelt sätt? (som kanske ger grisarna lite mer att tugga på, de där ynkliga decelitrarna känns så futtigt!

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #6 skrivet: 18 feb-08 kl 18:21 »
Visst kan man köpa trettielva olika grönsaker, ärter, frukt, bröd, spannmål  m.m., m.m. men det är alltid svårare att hitta en bra balans.

Ger du fodret torrt eller låter du det svälla i vatten?
Svälld mat ger högre mättnadskänsla. ;)

Jag ger mina nassar uppblött mat + något äpple, morot, brödbit eller vad jag nu har hemma.
En skvätt fil ibland är nyttigt och uppskattat. Morot är bra mot tandsten. :P

Använd suggfodret som basmat och ge lite annat mellan varven.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 18 feb-08 kl 19:05 »
De små kräken  ;) vill hitills inte äta det blött, men jag ska försöka vänja dem vid det, så det blir lite mer att tugga. Morot gav jag i morse, men de anser sig visst inte ha ngn tandsten, för det sög i sig grismaten som var "klistrad" på bitarna, och spottade ut dem igen. Vilka typer!  ;D

Vad säger du om den här frågan då...?
Citera
Helst skulle jag ju vilja slippa slänga den fulla orion-säcken, av många lika anledningar, det går inte att ge den tills den är slut (fast det lär väl dröja en halv evighet) fast ge lite mindre...?

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 18 feb-08 kl 19:14 »
De små kräken  ;) vill hitills inte äta det blött, men jag ska försöka vänja dem vid det, så det blir lite mer att tugga. Morot gav jag i morse, men de anser sig visst inte ha ngn tandsten, för det sög i sig grismaten som var "klistrad" på bitarna, och spottade ut dem igen. Vilka typer!  ;D

Vad säger du om den här frågan då...?

Ja, vissa grisar är inte alls "allätare"  :P

Ang. Origosäcken så kan jag köpa resten av dig om du vill, så att du kan skaffa dig suggfoder i stället. Jag har många vuxna grisar som kan äta det. :D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 18 feb-08 kl 20:22 »
Deal!  ;D Det skulle vara roligt att komma på fika hos dig, träffa grisarna och prata så då kan jag ju ta med säcken. Dottern skulle älska att få klappa en gris! Hon tjatar om grisar hela tiden, men våra kan hon inte komma i närheten av. Hur jobbar du och sådär...?

De små liven lär sig, morotsbitarna var borta!  ;D

Jag är faschinerad av deras renlighet, visst har även de andra grisar jag umgåtts med varit ordentliga, men dessa två har så mkt utrymme att det märks så mkt tydligare. I ett hörn har de sin toalett, ett område på ca 30*30cm, där bägge gör sina behov, helst samtidigt. Vaddå lättmockat!  ;)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #10 skrivet: 18 feb-08 kl 21:12 »
Deal!  ;D Det skulle vara roligt att komma på fika hos dig, träffa grisarna och prata så då kan jag ju ta med säcken. Dottern skulle älska att få klappa en gris! Hon tjatar om grisar hela tiden, men våra kan hon inte komma i närheten av. Hur jobbar du och sådär...?

De små liven lär sig, morotsbitarna var borta!  ;D

Jag är faschinerad av deras renlighet, visst har även de andra grisar jag umgåtts med varit ordentliga, men dessa två har så mkt utrymme att det märks så mkt tydligare. I ett hörn har de sin toalett, ett område på ca 30*30cm, där bägge gör sina behov, helst samtidigt. Vaddå lättmockat!  ;)

Ja, grisar är otroligt renliga bara dom får möjligheten att utföra sitt naturliga beteende. ;)
Även i hagarna väljer de ut vissa områden att ha som toalätt. Enkelt att kratta upp vid t.ex parasitbekämpning. :D

Och kommer de bara på vad som är gott så finns det ingen hejd på dom sen. ;D

Slå mig en pling så kan vi bestämma en fika-med-gris-dag. 8) 0502-431 31
Är det någon annan som bor i närheten är ni naturligtvis välkomna ni också. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser