Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linderödskött, smak och hängning?  (läst 6471 gånger)

Iddefixen

Linderödskött, smak och hängning?
« skrivet: 17 feb-08 kl 20:50 »
Vi slaktade 2 linderödsgaltar innan jul, och nu har vi och några andra provat köttet. Och vi känner oss lite lurade. Det smakade inte något annorlunda än turbogrisar  :'(

Det jag vet om slakten är att slaktaren inte lät köttet hänga. Har tidigare hört att linderödare alltid ska hänga 40 dygnsgrader. Vad anser ni här på forument om detta? Påverkar hängning resp ej hängning smaken?
Eller beror smaken enbart på grisarnas kost?

Fridolf2

• Gäst
SV: Linderödskött, smak och hängning?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 00:43 »
Det där med smak är ju så otroligt olika vad man tycker, så det är inte lätt att säga, många tror jag säger att dom tycker det eller det är godare bara för att dom vill att det ska vara det.
Och sen kan det ju kännas godare att äta för att man dels vet var det kommer ifrån, och dels att man tycker grisarna har haft ett bra liv, det måste man också värdesätta.
Vi har ju vanliga grisar, men dom går ute, och vi får ofta beröm för att köttet är så gott, men det finns också dom som köpt bara en gång och sen aldrig återvänder, och då är vi ändå billiga, så vad ska man tro?
En sak som många glömmer är ju tillagningen, där finns nog de största möjligheterna att påverka resultatet..
Men för min del så är det viktiga hur grisen haft det, det går ju att visa med fakta så att säga..bara att titta ut genom fönstret :), smaken sen är ju som bekant delad...
Sen undrar jag lite vad du menar med att slaktaren inte lät det hänga? Inte alls?? ett par tre dagar är väl i alla fall det vanliga...

Iddefixen

« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 07:55 »
Slaktaren lät det inte hänga alls. Galtarna slaktades på kvällen och 24 h senare hämtade vi köttet. Jag försökte påtala det där med hängning med han bara avfärdade det med att "Grisar skall aldrig hänga". Och okunnig som jag är så vågade jag inte argumentera emot

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 18 feb-08 kl 18:23 »
De allra flesta djur låter man väl hänga ett tag så att likstelheten går ur, eller är jag helt ute ock cyklar. ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 18:43 »
Klart att grisen ska hänga ett par dagar innan man styckar den. Anlita inte den slaktaren mera.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 feb-08 kl 21:59 »
Jag får höra samma av många, en gris hänger ett dygn, max två. "De behöver inte" hänga, säger de.

Fick förfrågan idag av en Slowfood.-butik om det stämmer att LInderödare är godare. Jag ville ju gärna säga det för att få sålt, men mitt ärliga svar blev att jag faktiskt inte vet. Innan jag gjorde egna grisar köpte jag aldrig griskött, bara skinka i äckliga plastförpackningar. Mina egna grisar blir ofta ganska äckliga ofta eftersom jag inte lärt mig laga kött ordentligt... men det är milsvid skillnad när jag får till det och när jag misshandlar det:) För mig blir det en lång läroperiod innan jag kan avgöra.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 20 feb-08 kl 00:09 »
om man inte hänger de i minst 2 dygn så är ju likstelheten kvar o då kan köttet bli segt...
har jag lärt mig...
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Fridolf2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 feb-08 kl 00:32 »
Ja, om jag skickar grisar till slakt på en Tisdag, så kan jag hämta dom på Fredagen, så lite ska dom ju hänga. Sen om det är av samma anledning som man hänger nötkött, det vet jag inte... Men den slaktaren som trådskaparen använt hade jag inte anlitat nåt mer...

RiverCottage

• Halland
« Svar #8 skrivet: 20 feb-08 kl 16:13 »
Gris ska hänga.

Tiden kan variera lite på om djuret är flått eller skållat.
Mina erfarenheter är ca 3 dagar, men det har absolut ingen som helst vetenskaplig grund utan bara efter mitt tycke och smak.
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 feb-08 kl 19:51 »
Vad tycker du händer efter 3 dagar? Jag hade ju min sista i nära 14:)

Denny

• Dennys svinstia
« Svar #10 skrivet: 26 feb-08 kl 13:45 »
Traditionellt brukar man inte hänga gris mer än något dygn. Vad gäller linderödssvin anser jag, och många av dem jag varit i kontakt med, att dessa ska hänga längre. Hur länge är ju beroende på temperaturen de hänger i. Men omkring 40 dygnsgrader är vad vi brukar hamna. Det är ju synd att din slaktare inte ville lyssna på dig. Jag vet fler som blivit besvikna på linderödgriskött då de inte låtit dem hänga mer än något dygn. Dessa har beskrivit köttet som segt.

Hur vida köttet skulle smaka bättre eller annorlunda än vanliga grisar är nog en smaksak. Själv föredrar jag fläsk från linderödssvin före fläsk från scan, då jag anser att linderödssvinsköttet är mer smakrikt. Det smakar i mitt tycke mer gris. Fast då andra sidan föredrar jag smakmässigt broiler framför blommehöns och jag kan inte skilja smaken på nötkött från väneko, lågland eller charolais.

Mvh Denny

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 feb-08 kl 23:35 »
kan nån dra det där med dygnsgrader för mig? Lärde mig det en gång men har helt glömt hur man räknar.

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 feb-08 kl 00:47 »
Efter att ha haft gödgris själv vet jag att köttet smakar annorlunda beroende på vad de ätit. Grisar som går fritt och får springa lite blir saftigare och mörare och får de dessutom kokt potatis o spannmål tillsammans med vanliga restaurangrester smakar det gudomligt!
Har prövat en gång med svinfoder från Lantmännen och måste säga att det blir 'glurk', påminner om fisk i smaken, det var många år sen nu så förhoppningsvis finns inte det läbbiga fodret i sortimentet längre....
Linderödskött är jag också nyfiken på  ;D det torde smaka i närheten av gudomligt, möööe bättre än scans i alla fall!
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 feb-08 kl 09:36 »
Nu vet jag ju inte hur länge sen du testade det fodret, men det låter som det var då dom hade i en massa fiskmjöl.. Så är det inte längre, och jag tror inte att fodret påverkar smaken i nån större grad, lite riktig mat måste dom ju trots allt ha. Nån vidare köttkvalitet om dom bara ska få matrester och sånt tror jag inte på.
Utan jag tror nog, som du själv är inne på, att det handalr om hur dom hålls. Ställ in en linderödare i en betongbox..och släpp ut en piggham i en hage.. så får vi se vilket kött som blir finast.. ;)

Denny

• Dennys svinstia
« Svar #14 skrivet: 27 feb-08 kl 09:55 »
Dygnsgrader:
Antal önskade dygnsgrader, divideras med gradantalet i rummet där kroppen hänger.
40 dygnsgrader / 7 grader temperatur = ca 6 dygn.

Jag har testat att föda upp Linderödssvin och vanliga slaktsvin tillsammans. Dessa födde jag upp ute, på samma sätt som jag föder upp mina linderödssvin. Jag upplevde ingen större smakskillnad på köttet, men köttet från linderödsgrisarna var kompaktare.

/D

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser