Vi vill ju gärna ha några trevliga djur som kan sköta betet året om och under längre tid. Jag vet att kor betar bra och en granne till oss har hereford. Men när hästarna är väl tunga för att gå så nära huset så är kor det också. Och det vill till att kossorna vill trängas där året om (och så har jag lite koskräck

)
Marken är inte så farligt blöt utan den har vuxig igen med tåg/tåtel (tror jag att det är) för att det finns våtmark i närheten, det har regnat mycket det sista åren och vi har inte varken slagit, bränt eller låtit marken bli betad på säkert 3 år.
Sen är det inte all mark i den blivande hagen som är våtgräs på. Mer än hälften av marken är snarare torr, skogsglänta eller solig bergsknalle. Så det är ingen dålig mark utan den är lite igenvuxen bara. Och så nära hus och trädgård att vi inte vill ha t.ex. grisar där för att det inte ska bli för mycket lukt hemma hos oss.
Självklart ska den igenvuxna marken slås och brännas innan de släpps djur på den! Även där det växer mycket våtgräs finns det också fint gräs, örter och blommor. Det växer under våtgräset och får man bara bukt på det eländet så får det finare gräset säkert fart. Det var inte alls igenvuxet för sådär 5 år sedan. Det har gått får där för 10 år sedan, innan vi flyttade hit.
Och även om vi behöver betesdjur så betyder inte det att de bara ska gå i en hage och tugga ogräs. Vi tycker om djur och kommer sjävklart att ta väl hand om de djur som flyttar in!