Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka djur betar bäst?????  (läst 6921 gånger)

asta

Vilka djur betar bäst?????
« skrivet: 17 feb-08 kl 19:50 »
Det finns ju inget allmänt djurforum så jag chansar på får...

På vår gård växer det igen runt om trädgården eftersom hästarna är för tunga för att gå där. Speciellt på de igenvuxna ytorna, men även i hästhagarna skulle vi behöva beteshjälp av mindre djur. Mindre än hästar alltså.
Har lånat får en sommar, men helt utan resultat (de måste ha matvägrat). Kanske blir det bättre om de går året runt?  ???

I vilket fall växer det mycket våtmarksgräs på marken vi helst vill ha betad. Finns det några djur som äter sånt? Hallonbuskar finns det också, men det ska ju får tycka om?
Hur effektiva är får som betare? Finns det andra djurslag som är mer effektiva?
Behöver djur som är så pass effektiva att man inte behöver så många och att de är lätta att sköta om. Ytan är en hektar ungefär, men det finns som sagt hästhagar att beta också om betet inte skulle räcka.

Pastorn

• -
SV: Vilka djur betar bäst?????
« Svar #1 skrivet: 17 feb-08 kl 23:40 »
Jag tänkte föreslå elefanter tills jag såg att marken inte ens klarade av hästapållar, men om det skall vara lättfotade djur så är nog får bäst på gräs och getter är sinnessjukt bra på sly!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 17 feb-08 kl 23:55 »
du säger våtmarks gräs....
menar du tuvtåtel? tex.. om de skall betas så skall djuren kommaut på bete direkt på våren då de börjar grönska... för då gräser vuxit till så blir de osmakligt o nästa inga djur vill äta de...  bäst är att slå av de o släppa dit djuren igen...

är de blött så är inte får lämpliga heller...egentligen.. varför inte prova nägra rödkullor, fjällkor eller highland cattle..

Är de vass tex så ÄLSKAR kor bladvass. de vadar långt ut i sjön o tom simmar för att komma åt de gröna blanden.. 
 men djuren måste släpas på betet tidigt , sen bör du ha dem där hela sommaren... de går ju på de mindre smakliga i slutet av sommaren... man kan då ge dem lite hö en gång om dan..

våra kor äter då de mesta... hallon, rallarroser tom älggräser försvinner innan höstens installning är klar....

du behöver ju minst ett par tre kor så de blir en liten flock...

Lycka till.

väljer du HC , fjäll eller rödkullor så är de ju mycket lättare än tex större köttraser om de nu är mjuka marker..

Vill man kan man ju köpa sig några stutade tjurar som är runt året... men tycker nog korna betar bäst då de yngre lär sig av korna var man äter o vad.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

birgit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 feb-08 kl 07:17 »
Det har ju också att göra med vad för fårras man använder, precis som Gimskogen skriver om korna.
Får tycker aldrig om bete som är för högt. Så tidig släppning på våren är viktigt. Våta marker är inte bra för får, då parasiter trivs där, så det ska man inte tvinga dom att gå på.

De gamla lantraserna har oftast bättre födosök än köttraser och äter betydligt mer sly. Men det beror också på hur man håller dom och hur de är uppfödda. För även här är det ju modern som lär lammen betestecknik. Får äter gärna skott på hallonbuskar, men det kan ju hafunnits annat som varit godare, så de aldrig hann dit? Man måste ju alltid anpassa mängden djur efter vad de ska uträtta.

Vill man ha allt uppätet ska man ha getter! De är inte kinkiga alls. Men de kan också äta det man inte vill. Fast getter är inte gräsatare i första hand, utan föredrar sly.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 12:54 »
Tolkar er mark som att den är våt, bemängd med tuvtåtel, veketåg och börjar slya igen.

Det är nöt som kan beta tuvtåtel tidigt på våren innan den blivit för grov. Det är getter som betar av sly
och buskar bäst. Utveckla någon kombination. Eller  fundera på om ni kan bränna av marken som första åtgärd i mars april. Det kan vara en bra första åtgärd för att få bukt med grovt gräs och tåtel som bildat förna. Först bränner man brandgator runtom, sedan bränner man av centrum. Sly och buskar är också ganska lätt av röja bort i ett par omgångar, som alternativ till getter. Röj på sommaren, två-tre år.

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

asta

« Svar #5 skrivet: 18 feb-08 kl 15:45 »
Vi vill ju gärna ha några trevliga djur som kan sköta betet året om och under längre tid. Jag vet att kor betar bra och en granne till oss har hereford. Men när hästarna är väl tunga för att gå så nära huset så är kor det också. Och det vill till att kossorna vill trängas där året om (och så har jag lite koskräck  :o  )

Marken är inte så farligt blöt utan den har vuxig igen med tåg/tåtel (tror jag att det är) för att det finns våtmark i närheten, det har regnat mycket det sista åren och vi har inte varken slagit, bränt eller låtit marken bli betad på säkert 3 år.
Sen är det inte all mark i den blivande hagen som är våtgräs på. Mer än hälften av marken är snarare torr, skogsglänta eller solig bergsknalle. Så det är ingen dålig mark utan den är lite igenvuxen bara. Och så nära hus och trädgård att vi inte vill ha t.ex. grisar där för att det inte ska bli för mycket lukt hemma hos oss.

Självklart ska den igenvuxna marken slås och brännas innan de släpps djur på den! Även där det växer mycket våtgräs finns det också fint gräs, örter och blommor. Det växer under våtgräset och får man bara bukt på det eländet så får det finare gräset säkert fart. Det var inte alls igenvuxet för sådär 5 år sedan. Det har gått får där för 10 år sedan, innan vi flyttade hit.

Och även om vi behöver betesdjur så betyder inte det att de bara ska gå i en hage och tugga ogräs. Vi tycker om djur och kommer sjävklart att ta väl hand om de djur som flyttar in!

birgit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 feb-08 kl 15:44 »
Verkar väl som om får vore bra då? Någon tålig lantras som gillar sly och ogräs ;) Vad gäller sly, så gillar fåren att gnaga på skotten på våren, så låt dom göra det och rensa sedan det som lämnas.

ulfg

« Svar #7 skrivet: 24 feb-08 kl 12:34 »
Hej,
läser er sista beskrivning av marken och blir mer och mer övertygad om att ni bör svedja av marken som första åtgärd. Det kommer inte att duga till bete helt enkelt annars, för några djur. Det har ju legat för fäfot i 3 år. Jag skall själv hyra ut mina 10 gutar till en allmänning på 4 ha. Men det är så grovt och högt gammalt gräs där att betet blivit odugligt för annat än möjligtvis hästar. Släppa på får där direkt innebär svält för dem efter midsommar. Det vägrade jag att göra. Så vi bränner av allmänningen och börjar om på nytt.

Mvh Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

asta

« Svar #8 skrivet: 25 feb-08 kl 10:06 »
Hej,
läser er sista beskrivning av marken och blir mer och mer övertygad om att ni bör svedja av marken som första åtgärd. Det kommer inte att duga till bete helt enkelt annars, för några djur. Det har ju legat för fäfot i 3 år. Jag skall själv hyra ut mina 10 gutar till en allmänning på 4 ha. Men det är så grovt och högt gammalt gräs där att betet blivit odugligt för annat än möjligtvis hästar. Släppa på får där direkt innebär svält för dem efter midsommar. Det vägrade jag att göra. Så vi bränner av allmänningen och börjar om på nytt.

Mvh Jonas

Vi har tänkt slå och bränna marken innan vi släpper djur där! Våtgräset brinner dåligt och växer snabbt upp igen, men det går ju att hålla nere med röjsågen tills det blir bättre bete. Vi är inte helt klara med fårhuset och hagen så det kommer inte flytta in några djur på stört utan vi hinner sköta om betet först. Det är ju inte tvunget att fåren ska ha tuktat marken redan första året. Vi hade tänkt ha dem permanent.
Svält kommer de inte drabbas av. Marken där vi ska ha fårhus och permanent fårhage med nät är den som är igenvuxen och skruttig. Intill finns både ängsbete och skogsbete där det gått hästar och där betet består av fint gräs. Eftersom det ligger i direkt anslutning till den permanenta hagen går det att hänga sommarbete med eltråd där. Har lånat gutefår en sommar och de gick på el.
För om de går på den skruttiga marken höst/vinter/vår borde de ju hålla nere ogräset och de kan beta i sommarhagen på sommaren?  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser