Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höjd på stängsel till gäss  (läst 10707 gånger)

louise

• Gäst
SV: Höjd på stängsel till gäss
« Svar #20 skrivet: 14 mar-08 kl 10:12 »
Jaså har du varit på bitskt humör byracka:) Läste ditt inlägg nu.

Äggläggningen kan man så klart inte planera, men slakten kan anpassas. Högre kilopris för en tidigslaktad går är ju helt klart lockande! och nu har alla skrämt upp mig för ölandsgäss så kanske jag ska ha en stor sort ändå.

Byracka

• -
« Svar #21 skrivet: 16 mar-08 kl 12:53 »
Jaså har du varit på bitskt humör byracka:) Läste ditt inlägg nu.

Säkert.
Jag har från en säker källa att det tog dig dryga två veckor att komma upp med repliken bitsk byracka.

Hur som helst:
Slakten blir lika svår den att anpassa om du vill slakta till Mårten gås.
Men om du vill kan du givetvis kontakta den heliga stolen i Rom och be dom ändra datumet eftersom det nuvarande inte passar dig.  :)

leifhh

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 16 mar-08 kl 21:34 »
Eftersom vi talar om lantrassdjur talar vi naturruvning,

Nu blev jag lite principiellt nyfiken. Är detta helt självklart? Att man naturruvar när man kläcker fram livdjur av lantraser är jag med på men när det handlar om djur framtagna enkom för slakt? Då tycker jag personligen att det inte finns något hinder mot att kläcka fram dem maskinellt. (Å andra sidan har jag ingen somhelst kunskap om gäss, vilka perioder de lägger ägg under och vid vilken ålder gäss är slaktmogna)

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 mar-08 kl 10:56 »
Det lilla jag har lärt mig är att naturruvade fjäderfä är tåligare och friskare än andra. En trygg garanti för att slaktdjuren inte krånglar den tid de lever, så tänker jag;)

bondo

• Älskar alla mina djur lika mycket
    • Karlsborg
« Svar #24 skrivet: 29 nov-08 kl 12:21 »
Hejsan!

Vi har ett 80cm högt hönsnät runt gässens "hage" och det fungerar inte då dom lyckades rymma ut.
Efter några dagar flyttade dom in till getterna som har elstängsel 1,20cm högt med 6st trådar, var av 3 av trådarna sitter jämt fördelade på 50cm, men dom tog sig ut därifrån också efter en vecka. Och nu går dom lösa på tomten och smutsar ner något sjukt mycket, har till och med gåsbajs på altanen.
Nu kommer dessa 3 fina gäss slaktas inom kort och hamna i frysen, där dom i mina ögon passar bäst.

Hund, Norska skogkatter, grisar o kaniner

forestman78

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 01 jan-09 kl 19:15 »
Hej alla gåsintresserade och trevliga människor!
Gott nytt år önskas Ni alla!

Jag har också funderat en del kring det där med höjd på staket för gäss. Min avsikt är att under våren införskaffa några Skånegäss och vill då ha en inhägnad på ca 500 kvadratmeter som de ska hålla sig innanför. Här i denna tråden finns ju lite olika bud på hur högt eller lågt stängslet behöver vara.
Kanske någon här känner till någon eller några sidor på nätet där man kan läsa om vad som rekommenderas för olika gåsraser? Kan det kanske till och med vara så att vissa raser kräver tak på inhägnaden för att inte rymma?
« Senast ändrad: 01 jan-09 kl 19:18 av forestman78 »
Biodlande torpare med hund och gäss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser