Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höjd på stängsel till gäss  (läst 10709 gånger)

louise

• Gäst
Höjd på stängsel till gäss
« skrivet: 16 feb-08 kl 12:20 »
Hur högt stängsel krävs för gäss?

Planerar att stängsla stora delar av mina marker till gäss och projektet känns lite övermäktigt. Gör en bild framför mig att det måste bli ett viltstängsel som till vilthägn, annars håller det inte i längden.

Såna stolpar är enorma, säkert dyra och VAR får jag tag på dem?!

Dessutom ska stängslet vara längs en gärdesgård å där är tokstenigt. Hur får viltfolket ner sina stolpar? Med nån sorts stenborrmaskin?!

Nån som har en enklare lösning?

Byracka

• -
SV: Höjd på stängsel till gäss
« Svar #1 skrivet: 16 feb-08 kl 12:26 »
Relalalaxa.

Två eltrådar med el på 20 och 50 cm räcker om du inte har problem med rovdjur

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 feb-08 kl 12:42 »
Va?! äR du allvarlig? Det här måste jag ha bevis för:) det är ju bara stängsla på som vanligt då, tom fåren måste ha mer stängsel. Men nej, ällingarna? Det där går inte ju..

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 16 feb-08 kl 12:48 »
Jag är fullständigt allvarlig. Skulle det vara så att ällingarna kommer utan för staketet går dom aldrig långt ifrån föräldrarna/trasan. Gäss är enligt mig väldigt lättlärda för elstängsel. Två smällar brukar räcka för att hålla dom inne. För ällingar kan du sänka trådarna lite eller ha en tredje tråd men när dom lärt sig räcker två trådar. Två trådar funkar även för höns men dom är mycket svårare att lära och hagen får inte vara för liten, då  funkar det aldrig.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 17 feb-08 kl 08:34 »
Jag har ett gammalt fårstaket runt mina beten och mina gäss går aldrig utanför det. De håller sig helst nära stallet där maten och tryggheten och deras ankkompisar finns. Så det räcker säkert med 2 eltrådar till dina också. Gässlingarna håller sig tätt med sina föräldrar. Gäss är flockdjur så oftast är hela flocken på samma ställe.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 feb-08 kl 22:09 »
Jag tycker att det är helt fantastiskt! Gått och tänkt på det hela veckan, hur lätt det ska bli att skaffa gäss.

Nu letar jag efter nåt billigt övergivet skjul som jag ska ha på ett släp. De måste nämligen flytta en gång om året för att växla med fårens bete.

Satsar tydligen också rätt på en liten ras. Pratade med en slowfood-butik idag som genast blev intresserade av att köpa. Sa att jag tänkt mig en liten ras å det var bara rätt, många klagar tydligen på att gäss inte går in i ugnen och att det kräver rätt stora middagsbjudningar för att man ska få dem uppätna.

Paulina

« Svar #6 skrivet: 20 feb-08 kl 12:55 »
Mina första gäss gick innanför kycklingnät som var 60cm högt tillsammans med ankorna. Hade dom från att de var ällingar så dom visste inget annat. Mina andra gäss som jag köpte uppe från värmland gick rätt igenom kycklingnätet och trampade ner det, dom var vana vid höga och starka staket pga både varg och lodjurs besök. Men nu går dom innanför elstängsel två trådar på 20 och 40 cm från marken.

Bruja

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 feb-08 kl 13:19 »
Hej

Jag har inget stängsel alls till mina Skånegäss, de håller sig alltid i närheten.

mvh
Carmen

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 feb-08 kl 15:27 »
Satsar tydligen också rätt på en liten ras. Pratade med en slowfood-butik idag som genast blev intresserade av att köpa. Sa att jag tänkt mig en liten ras å det var bara rätt, många klagar tydligen på att gäss inte går in i ugnen och att det kräver rätt stora middagsbjudningar för att man ska få dem uppätna.

Man kan ju sälja grovstyckat också. Bröstbitar för sig och resten som grytbitar eller färs. Jag har iofs inte smakat gåsfärs men det borde gå bra. Låren/klubborna brode gå utmärkt att röka och sälja förädlade på det viset.
Då kan man istället utgå från hur fodereffektiva raserna är (men det kanske är lite att svära i kyrkan att skriva så här)  ;D

annan

« Svar #9 skrivet: 20 feb-08 kl 20:54 »
Det finns ett litet hägn i trakten av Hajom, kolla in det om du har vägarna förbi.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 feb-08 kl 20:18 »
jo man kan väl stycka, men de som vill ha en riktig gåsamiddag då? Å inte har tio gäster och en megaugn?

ja. å jag erkänner, jag är för kär i genbanksraserna, vill helst bara ha såna. Men tror man kan göra det till sin nisch också i försäljningsöverflödet.

var är hägnet i hajom?

leifhh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 feb-08 kl 21:32 »
var är hägnet i hajom?

snett emot koopra. man ser inget nu eftersom djuren är instängda - det är ju ingen hobbyflock direkt (kolla jordbuksverkets hemsida för aktuell status, dvs om de får gå ut)

leifhh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 feb-08 kl 21:48 »
jo man kan väl stycka, men de som vill ha en riktig gåsamiddag då? Å inte har tio gäster och en megaugn?

då får du väl slakta några djur innan de blivit för stora för en svensson-ugn.... varför inte räkna ut hur lång tid innan mårtensafton som du behöver kläcka gässlingar och så levererar du lagom stora slaktdjur enkom för detta tillfälle?

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #13 skrivet: 24 feb-08 kl 02:02 »
Funkar el på kalkon också?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 24 feb-08 kl 08:53 »
Funkar el på kalkon också?

Mina kalkoner flög som skator runt och satt i grannens träd lite nu och då. Gissar att man måsta vingklippa dem om man vill stänga in dem.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 feb-08 kl 18:25 »
jo du har rätt leifhh, man kan tajma mårtens afton. Fast min besatthet av lantrasdjur minskar inte ändå.. Jag får väl planera så att de är fullstora när det är dags för slakt.

Byracka

• -
« Svar #16 skrivet: 25 feb-08 kl 18:37 »
Jag får väl planera så att de är fullstora när det är dags för slakt.
Nu fick du mig intresserad i alla fall.
Eftersom vi talar om lantrassdjur talar vi naturruvning, så du skall alltså visa kalendern för gåsamor och säga åt henne när hon skall värpa och ruva?
Sen så blir inte vanliga gäss så jättestora att de inte får plats i en vanlig ugn. Skall man slakta djur vid en tidigare tidpunkt får kilopriset bli lite högre.

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #17 skrivet: 26 feb-08 kl 09:38 »
min väninna som haft allsköns fjäderfä genom åren, talade om hur trevligt det var att ha gäss, och att det bara behövdes snubbeltråd för att hålla dem instängda. Jag skaffade gäss och raskt fick de namnen efter våra mest kända emigranter, Karl-Oskar och Kristina...för flög gjorde dem. Vi vingklippte så gott vi kunde och efter tio minuter i det fria så knäade Karl-Oskar och lyfte igen.....Vi vingklippte lite till, och sen flög han igen, Kristina är tyngre(Italiensk) och lyfte inte längre så lätt, vilket gjorde att K-O kom snabbt tillbaka, springandes till lilla frun. Sedan dess är dem i hönsgården som har tak och hönsen får vara fria ute istället, för de rymmer inte.....
Min erfarenhet är att det hänger på gåsras...välj inte Ölandsgås, för dem kan flyga! I övrigt är dem hur trevliga som helst. Enligt andra här på Alternativ skall knölgås vara bra....Lycka till! Anna-Karin
Den som har en lever får se

annan

« Svar #18 skrivet: 26 feb-08 kl 10:31 »
men du torphulda, det verkar ju som de kom tillbaka varje gång de "rymde", har de då verkligen rymt? hur fick ni tillbaka dem igen? kanske ville de bara få lite luft under vingarna ;)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

ratjacks

• Rat Jack's kennel
« Svar #19 skrivet: 03 mar-08 kl 15:23 »
Hallo ! har 1,60 viltstängsel och mina ölänningar flyger runt som bombplan på låg höjd och el staketet runt grisarna bryr dom sig inte om så det är nog lite olika. brukar vingklippa dom när flygturerna blir för många.  ;D

MVH  GP
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare
Lilla i, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser