Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapphöns med höns?  (läst 4694 gånger)

Chester

• Gäst
Rapphöns med höns?
« skrivet: 15 feb-08 kl 08:11 »
Skulle man kunna ha dessa söta små fåglar tillsammans med tamhöns tror ni?
Måste man ha ett speciellt intyg för att få hålla vildfåglar i fångenskap?
Fick av en slump syn på rapphönerna och nu rusar tankarna runt i vilda banor  ;D ;D

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
SV: Rapphöns med höns?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-08 kl 15:47 »
Jag skulle inte rekommendera att ha rapphönor och tamhöns tillsammans.

Men jag vet INTE, jag bara spekulerar...  :-[
Det är ju ett helt annat sätt att hålla fågel på.
Du ju inte ha dem lösa, då flyger de sin kos, så det blir att ha en voljär. Jag tror inte heller att de blir så tama, och enligt vad jag hört så är de något känsligare än hönor vad gäller sjukdomar och smittspridning. Fast det kanske mest var kycklingarna som var känsligare...
Dessutom så lär det bli problem till våren då rapphönorna bildar par, de bildar då också revir då rapphönetupparna jagar bort allt och alla (i alla fall andra rapphönor-och i alla fall andra tuppar).

Men att ha en egen liten voljär med rapphönor är väl inte fel. De behöver ju inte bo inne, bara de har tak och mat och rent vatten. Väldigt fina fåglar. Men jag tycker nog att man ska ha dem i syfte av naturvård i så fall, dvs uppfödning för utsättning om man har bra marker för rapphönor.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Brifus

• Capybara
    • http://www.capybarasweden.se
« Svar #2 skrivet: 15 feb-08 kl 16:06 »
Hejsan,

Att ha rappshöns med vanliga höns ingen bra lösning, då rappshönsen hoppar och studdsar mot volijären när dom bli rädda, dom är också väldigt känsliga för ljud och lätt skrämda.

Egen volijär är bäst för dessa fåglar, har haft rapphöns själv och jag känner en jakt och viltvårdare, han har (hade) rappshöns och dom var väldigt rädda av sig när man skulle titta till dom, men det kan ju bero på att det var rappshöns för utplantering.

Mvh
Janne
Capybara sökes. http://www.capybarasweden.se
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

Chester

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 feb-08 kl 16:14 »
Det låter inte som om jag ska ha några rapphöns ;D fast man kanske skulle kunna plantera ut på jaktmarken  ??? Nej, då matar jag bara  rävarna  >:( Vi har ett gäng rävar och ingen som är intresserad av att jaga av dem  >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

1601 gäster, 4 användare
Själv är bäste dräng, texaz1, maiz, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser