Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  brister hos getter  (läst 1084 gånger)

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
brister hos getter
« skrivet: 14 feb-08 kl 11:06 »
Jag e väldigt ofta inne och läser olika inlägg om getter.... man kan läsa om olika brister typ ..kalk, mineral, selen koppar mm.
Hur kan man smidigast undvika alla dessa brister? Jag tycker dom flesta "symtom" är väldigt lika...hur ska man då veta?
Man kunde önska att det fanns ett universal medel man kunde ge för att undvika detta. Eftersom det verkar vara väldigt brått att göra nåt åt det. Det räcker ju att man missar nåt tecken som visar att det är nåt knas. Mina getter går i en hage som har mycket skog med sly och olika typer av träd, där finns också tillgång till gräs för den som vill ha detta. Dom har fri tillgång till hö.
Jag har en saltsten som dom kan slicka på. Jag har en mineralspann till dom. Dom får även havre och betfor. Samt "gottebord" dvs knäckebröd och annat bröd, frukt och grönt. ( Dock ej allt på sammma dag) Vad mer bör jag ge dom ? Vad missar jag? Lider dom brist på något eller får för mycket av något?  ???   Jag avmaskar dom som man ska. Och givetvis har dom alltid färskt vatten. Vårt vatten är väldigt kalkrikt. (kan se det på hundarnas vattenskålar) Nån där ute som vet...eller har en åsikt???
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
SV: brister hos getter
« Svar #1 skrivet: 14 feb-08 kl 16:02 »
Du kan ringa vetrinärer och be att de kommer ut och ger dina honor en spruta med bla e-vitamin och selen i.  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #2 skrivet: 14 feb-08 kl 16:12 »
hej tjorven!! brukar du ge dina sprutor med e-vitamin och selen? Vad kostar det...vet du det?

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #3 skrivet: 14 feb-08 kl 16:16 »
glömde fråga.... e det nån typ av vaccination dom får då? Och hur ofta gör man det?

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 14 feb-08 kl 19:20 »
Nej jag har aldrig gjort det men skall göra nu under våren. Har varit ute för ett par gånger att killingar föds och är lite svaga på ett annorlunda sätt än om de bara är "svaga" (krångligt, förstår någon överhuvudtaget vad jag menar??) Vetrinären tyckte absolut att jag i förebyggande syfte skulle ge alla hongetterna varsin spruta med E-vitamin och Selen (det var ytterligare vitaminer och minarel i), jag har inte fått exakt prisuppgift men sprutorna i sig skulle inte vara speciellt dyra utan som vanligt är det utkörningen som kostar mest. Ger man den sprutan kan man utesluta de bristerna vid eventuella problem när getterna killar
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #5 skrivet: 14 feb-08 kl 20:06 »
jättebra! då ska jag ringa i morgon och ta reda på lite priser.
Som vanligt....Tack tjorven.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare
Erik Forsman, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser