Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur renovera gammal murstock  (läst 6041 gånger)

wikhall

• Gäst
Hur renovera gammal murstock
« skrivet: 14 feb-08 kl 10:22 »
Har lagt in detta på Byggnadsvårdföreningens foum, fast det forumet har uppenbaligen avlidit i stillhet...

Efter några månaders idogt arbete är nu drängkammaren i vår lada från 1902 snart färdigrenoverad.

Snart är turen kommen till murstocken.
Denna är murad med lerbruk, innanför är det flata naturstenar.

Vad som inte är med på bild är den eldstad som finns bakom, i det angränsande rummet (murad med cement).
Där har det uppenbarligen varit gammal smedja.

De båda eldstäderna delar på skorsten (1 pipa) och denna är avkapad av förre ägaren då han satte plåttak på ladan.
(Även detta plåttak ska nu bytas, det är kasst och läcker in, men det hör inte hit...)

Jag vill göra denna murstock som originalet men är på det klara med att ett rökrör (eller annan lösning) antagligen får sättas in.

Eldstaden har inte varit i bruk på säkert ett halvsekel men jag tycker den verkar väldigt ok.

Tips och ideér mottages tacksamt av kunniga och erfarna om hur göra detta på bästa sätt.

(Uppdaterar med bilder så småningom, det vart strul här...)
« Senast ändrad: 14 feb-08 kl 10:26 av wikhall »

Sågaren

• Medelpad
SV: Hur renovera gammal murstock
« Svar #1 skrivet: 14 feb-08 kl 13:20 »
Kanske denna länk kan vara till hjälp, tag gärna någon kunnig till hjälp för detta arbete är inget som jag rekomenderar för någon som inte är kunnig då ett fel kan inebära total ödeläggels av huset.

http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=396
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

wikhall

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 feb-08 kl 12:30 »
Sådana personer växer inte på träd. Väldigt många, såväl murare som andra slags hantverkare, har ju den bestämda uppfattningen att det ska göras "på rätt sätt" och med "riktiga grejor" tex "riktigt bruk" ska det muras med.

Hur det gjordes förr har de ingen aning om och vill inte lära sig heller.

Försök själv att mura en kakelugn, för detta är enligt samma princip en sådan, med cement...

Jag avråder bestämt från att blanda in modernt konventionellt tyckande och vetande i byggnadsvård och ekologiskt byggande. Det kan innebära total ödeläggelse av hus
även utan brand...

Nja, jag har kanske en som kan hjälpa mig. Jag ville bara pejla kunskapsläget här...

Sågaren

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 15 feb-08 kl 16:52 »
själv så har jag varit med att renovera en bakungn och murstocken till den men den var gjord av tegel.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Strandberg

« Svar #4 skrivet: 15 feb-08 kl 22:09 »
Hej,

Ta kontakt med Knadriks kulturbygg. Ingvar Melin. Han har koll på det mesta.

Vänligen

Strandberg

Byggstommar.se

« Svar #5 skrivet: 22 feb-08 kl 20:14 »
Hej

Såg ditt problem angående murstocken, har själv ingen erfarenhet av just murstockar, men det kommer någon till vår fabrik med jämna mellanrum och köper vårat lerbruk vi har, som han renoverar gamla murstockar med, vi erbjuder lerskivor som väggskiva i våra hus och de skivorna putsas med lerbruk.

Mvh Anders Jonsson

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #6 skrivet: 23 feb-08 kl 17:20 »
Nu blev jag nyfiken, lerskiva? har jag aldrig hört talas om. Är det någon annan skiva som putsas eller är det lera helt igenom?

Haze

« Svar #7 skrivet: 24 feb-08 kl 08:53 »
Jag har fixat till en gammal gråstensmur precis som du beskriver. Den var jättedålig från början. Nu är där insatt rör inuti den stora pipan. Jag använde vanlig "gullex". Knackade bort leran så mycket som jag vågade mellan stenarna. En bit i taget, så att det inte skulle rasa. Murade dit nytt i omgångar, bit för bit, varv på varv. Höll på tills det var ca 5 cm tjockt överallt. Det tog vansinnigt lång tid, men blev jättebra! Inte en spricka i den 150 år gammla muren 15 år efter min renovering.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser