Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan man avkalka en diskmasin?  (läst 6188 gånger)

Chester

• Gäst
kan man avkalka en diskmasin?
« skrivet: 13 feb-08 kl 11:09 »
Min diskamskin är full i kalk och detta sätter av kalk på disken som blir prickig, flammig och ful. Jag hittar inge information om att man ska kunna använda salt i min diskmaskin och det verkar inte finnas något fack för salt? ???

det är en elektrolux bänkdiskamskin och den är bara ett år gammal. I faktan om det står det att den inte har avhärdare, men då borde man väl rimligen kunna tillsätta salt?

Våmhuskullan

• -
SV: kan man avkalka en diskmasin?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-08 kl 12:51 »
ha i salt istället för diskmedel bara och kör ett vanligt program, tomt alltså  ;D

Chester

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 feb-08 kl 13:57 »
är det nåt specialsalt eller vanligt salt?

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #3 skrivet: 13 feb-08 kl 18:00 »
Jag brukar köra diskmaskinen tom med citronsyra för att avkalka den funkar jättebra.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Chester

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 feb-08 kl 18:58 »
citronsyra! Att jag inte tänkte på det! Det använder jag ju när jag avkalkar vattenkokaren :P Inte så slug idag :-[

Phileas

« Svar #5 skrivet: 20 feb-08 kl 18:14 »
Vanlig matsoda (Natriumbikarbonat) fungerar oxå väldigt bra !

Våmhuskullan

• -
« Svar #6 skrivet: 20 feb-08 kl 19:18 »
ja citronsyra e ju bättre faktiskt än salt! men har man inte det hemma så går det med salt, och man kan ta vanligt salt, en matsked kanske...

Chester

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 feb-08 kl 19:31 »
Citronsyra har jag alltid hemma! Maskinen vart jättefin med citronsyra och nu tillsätter jag en tesked vid varannan disk för att hålla den fräsch!

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser