Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gips i badrum?  (läst 3076 gånger)

Gute

Gips i badrum?
« skrivet: 12 feb-08 kl 12:05 »
Hur är det med gips i badrum igentligen,får man eller får man inte använda det?
Jag ska kakla mitt badrum som idag består av spånskiveväggar och tänkte
därför klä väggarna med 13mm gips(eller måste det vara dubbelgips?)är detta tillåtet
om man sedan är noga med tätskikten?

ersam

• -
SV: Gips i badrum?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-08 kl 12:26 »
Nya regler gör gällande vad jag hört att gipsen inte får vara klädd med "papper" som kan mögla. Dvs gipsskivor är inte tillåtna. Det finns dock speciella gipsskivor för våtrum (dyra). Annars finns några cementbaserade skivor som och får användas.

Snacka med bygghandeln - har de inga bra svar så åk till nästa ställe!

ES

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #2 skrivet: 12 feb-08 kl 12:40 »
Fr.o.m. 1 juli 2007 gäller nya regler. Nya våtrumsskivan utan papper 90cm breda kostar ca. 340:-, cementbaserade(minerit) 1,2 breda kostar ca. 650 :-.
Ring oxå ditt försäkringsbolag de har säker info för de är ju dom som får ersätta. Gör du fel( ej fackmannamässigt) får du lägre ersättning vid skada.
Lite svårt är det dock om du jobbar mot yttervägg för branschråden och försäkringsbolagen säger olika vad gäller diffusionsspärren.......
bransch råd: http://www.bkr.se/
Nåt som jag själv ska reda ut för jag skall oxå inreda våtrum är om det är tillåtet att sätta OSB-skiva mot reglaren och sedan våtrumsskivan. Det gör att man får bärighet att skruva i väggen på andra ställen än där reglarna är. Kan ju vara bra........
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 12 feb-08 kl 13:31 »
Något att tänka på när man bestämmer vad man skall använda är att mineritskivorna är fruktansvärd tunga så man kanske skall beställa de mindre skivorna
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 12 feb-08 kl 13:57 »
vi har precis byggt nytt och använt oss av de nya gipsskivorna med glasfibrer istället för papper, inge roligt att hålla på med och lite mer ömtåliga än vanliga gipsskivor.

Det som gäller med tätskikten är vad jag förstår att bestämma sig för ett system och hålla sig till det.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=28277.0
här kankse du kan hitta lite mer om tätskikt
är Återprenumerant såklart.

JoKri

« Svar #5 skrivet: 18 feb-08 kl 16:05 »
Reglerna som gör att man inte ska använda kartongklädd gips i våta utrymmen började gälla 1/7-2007. MEN det är en övergångsperiod till 1/7-2008 för att marknaden hinna anpassa sig och hitta alternativ, vilket alltså innebär att det är fritt fram att använda kartongklädd gips fram tills dess om man nu vill...

Gute

« Svar #6 skrivet: 20 feb-08 kl 13:35 »
Tack för alla svar,de är till stor hjälp!

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare (1 dolda)
gjutaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser