Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den bästa värmemotorn  (läst 10940 gånger)

Bo

SV: Den bästa värmemotorn
« Svar #20 skrivet: 01 dec-08 kl 18:11 »
Carnots lag begränsar den andel av värmeenergiflödet som kan omvandlas till arbete och den är Q/T gånger [T-t]

Jag visade på en anordning, där hela avvikelsen från maximalt utbyte beror på friktion i gerotorer och lager.

Bo

« Svar #21 skrivet: 07 dec-08 kl 11:57 »
Starrotor corporation - http://www.starrotor.com/Engines.aspx - använder gerotorer för sin idé. De har redan en fungerande kompressor-gerotor och de tror på kiselkarbid som material i expander-gerotorn som skall tåla hetta.

Det handlar då om en internal combustion engine medan min är ett slutet system liksom stirlingmotorn.

Bo

« Svar #22 skrivet: 01 jan-09 kl 12:59 »
Gerotor animation: http://www.robertsengr.com/rtranimation.htm

- För vätska. - För en gas skall in- och ut-tag vara annorlunda.

Bo

« Svar #23 skrivet: 14 jun-09 kl 16:44 »
Gerotorns svaghet med läckagerisk vid rotorernas ändytor finns inte för excenterskruvpumpen vars princip bör kunna användas för kompression och omvänt, om man har ökande respektive minskande stigning på gängorna.

Bo

« Svar #24 skrivet: 26 aug-09 kl 06:05 »
För att begripa excenterskruvpumpen är det bra att veta, att när en cylinder roterar på innerväggen av en annan med dubbla diametern, beskriver varje punkt på dess yta en rätlinjig rörelse fram och tillbaka.

Rotorn är korkskruvsformad med cirkulärt tvärsnitt på godset och längs hela rotorn beskriver denna cirkel en rätlinjig rörelse fram och tillbaka i statorn som också är spiralformad men med halva antalet varv mot rotorns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
DavidFeN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser