Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skit!! coccidios..  (läst 12790 gånger)

Margit

• Gäst
SV: Skit!!
« Svar #20 skrivet: 12 feb-08 kl 17:02 »
Nu har jag också Esbetre hemma!!!!   ;D ;D ;D

1 gram/liter vatten till hönsflocken, men tuppen då??? Ska inte han ha en starkare dos?

Någon som vet, bråttom!!!

Inte till äggläggande fåglar  ??? men om man kasserar äggen hon lägger är det väl OK?? Hur lång karenstid??

Hjälp...!!
« Senast ändrad: 12 feb-08 kl 17:12 av Margit »

amarantus

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 12 feb-08 kl 17:50 »
Nu har jag också Esbetre hemma!!!!   ;D ;D ;D

1 gram/liter vatten till hönsflocken, men tuppen då??? Ska inte han ha en starkare dos?

Någon som vet, bråttom!!!

Inte till äggläggande fåglar  ??? men om man kasserar äggen hon lägger är det väl OK?? Hur lång karenstid??

Hjälp...!!

Tuppen räknas som en i flocken :) 1 veckas karens på ägg läste jag i FASS (Djur) men gå in och kolla du lite extra nogrant.
Lycka till :)

Margit

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 feb-08 kl 18:06 »
Ja, nu har tuppen fått 5 ml Esbetre-blandning, ordinarie styrka. Plus att han har Esbetre i sin vattenskål, då jag inte är säker på att han dricker självmant var det bäst att "hälla" i honom lite.

Jag fick för mig att jag läste någonstans att han skulle ha starkare dos då han var så dålig. Han kräktes innan medicineringen  :o trodde inte de kunde kräkas.

Nu får vi bara hålla tummarna att behandlingen sattes in i tid... :-\

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #23 skrivet: 13 feb-08 kl 09:48 »
Hur mår han idag??
Sitter här och håller tummarna.....
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Margit

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 feb-08 kl 10:12 »
Hur mår han idag??
Sitter här och håller tummarna.....

Jag var ju tvungen att jobba i dag med, men jag smög ner vid 5.30 i morse och då låg han ner i sin bur och plirade mot mig, tidigare har han stått med krum rygg hela tiden...jag försökte få i honom lite vatten med Esbetre i och då protesterade han lite mer kraftfullt och det är ju ett bra tecken!!  ;D

I går kväll åt han några majskorn och rörde på sig liiite mer så kanske det går åt rätt håll. Hoppas. Fortsätt hålla tummarna :) tack!!
« Senast ändrad: 13 feb-08 kl 10:15 av Margit »

Prosit

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 13 feb-08 kl 10:47 »
Tack!!

Jag har funderat hela dagen på varför han fick det...jag har ju följt alla råd, inte tagit in nya djur, supernoga med hygienen då de faktiskt bor inomhus ( i mitt pannrum  :-[) osv. Men nu när jag hade storstädning därnere så kom jag på det!!!!

De senaste 2 veckorna har jag tagit med mig grusig jord när jag har varit ute med hunden, de behöver ju grus för krävan tänkte jag...det kan ju faktiskt ha varit därifrån han har fått det!! Eller vad tror ni?

Jag tror att han iså fall har fått för lite motståndskraft pga för ren miljö ;) De har väl en rastgård där de går ut ibland? Där har han säkert hittat endel jord och mask och har alla möjligheter att få i sig bakterier.

Jag tror snarare att han kanske har en alltför känslig mage :-\ Eller också har han helt enkelt otur som inte hade tillräklig motståndskraft just när han fick lite för mycket coccidier i sig. Vad kan man veta?

Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Prosit

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 13 feb-08 kl 11:09 »
Tack för att du delar med dig av detta händelseförlop! En av mina hönor (Lakrits) drabbades samma dag som din av ungefär samma symptom: Stod uppburrad i närheten av de andra hönorna. Blundade mest hela tiden. Väldigt blek kam och slör. Vattnig grönaktig diare. Jag har satt henne i mitt förråd och satt på ett element där och täckt golvet med tidningar. Hon har helatiden ätit och druckit. Hon får vatten med filmjölk i. Jag brukar alltid tömma det sista av filen i hönsmaten så de är vana vid fil och tycker om det. I morse hade jag (igen) tänkt nacka henne men då ser hon lite piggare ut och  kammen börjar bli lite rödare i kanten) Har funderat på att ge esbertre men är rädd för att förstöra motståndskraften för hela flocken om alla måste behandlas.  :-\ Kan jag få fatt på det till i morgon så har jag tidigare trott att hon inte skulle överleva tills dess och nu tror jag det är onödigt. ??? Inte lätt att veta hur man ska göra...
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 13 feb-08 kl 11:33 »
om alla måste behandlas.

Om en höna är sjuk i coccidios så behöver ju inte de som inte är sjuka behandlas.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 13 feb-08 kl 11:59 »
Jag har funderat hela dagen på varför han fick det...jag har ju följt alla råd, inte tagit in nya djur, supernoga med hygienen då de faktiskt bor inomhus ( i mitt pannrum  :-[) osv. De senaste 2 veckorna har jag tagit med mig grusig jord när jag har varit ute med hunden, de behöver ju grus för krävan tänkte jag...det kan ju faktiskt ha varit därifrån han har fått det!! Eller vad tror ni?

Kan vara det.
Då Coccider återfinns naturligt i nästan alla jordarter och även naturligt i djurens tarmar.
Coccidier finns ju alltså alltid i alla höns o tuppars tarmar. (över 2v. ålder)

Eller kan det vara så att tuppen hade nedsatt allmäntillstånd pga av något.
T.ex att de blivt blöta och kalla, eller vid hastiga foderbyten. Och därför fick coccidios.

:)

PS Ger du hönsen hel säd så behöver dom inte grus till krävan.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Prosit

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 13 feb-08 kl 12:28 »
Om en höna är sjuk i coccidios så behöver ju inte de som inte är sjuka behandlas.
Det var skönt att höra! :)

Margit

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 feb-08 kl 12:31 »
Jag tror att han iså fall har fått för lite motståndskraft pga för ren miljö ;) De har väl en rastgård där de går ut ibland? Där har han säkert hittat endel jord och mask och har alla möjligheter att få i sig bakterier.

Jag tror snarare att han kanske har en alltför känslig mage :-\ Eller också har han helt enkelt otur som inte hade tillräklig motståndskraft just när han fick lite för mycket coccidier i sig. Vad kan man veta?

Ja det är jättesvårt att veta...faktum är att han är kläckt 21/11 och har bara varit ute en enda gång i c:a 10 minuter...så sannolikheten att han fick det från rastgården är nog liten. Jag tror mest på teorin att det funnits coccidier i jorden jag släpat hem från skogsrundan, det rör sig mycket folk och djur där...

Sedan har han varit stressad en period, de vuxna har jagat honom och han själv har haft fullt sjå med att "nita" de mindre kycklingarna så fort han kom åt... ::)

Men precis nu fick jag ett glädjebesked hemifrån...tuppen har druckit upp nästan hela vattenskålen och satt och mumsade mat!!  ;D

Margit

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 13 feb-08 kl 12:38 »

Jag har valt att behandla alla då det är mycket smittsamt och jag har "små" kycklingar på 5 veckor...hittade dessutom lite röda strimmor i hönsskiten på gödselbrädan så jag tänkte att det var bäst.

Faktum är att jag ju inte ens kan veta säkert att det är coccidos...men alla symptom stämmer och den lille tuppen är på bättringsvägen!! Tjoho! Tack Grimla för tidigt ställd "diagnos"  ;)

Margit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 13 feb-08 kl 12:40 »
Tack för att du delar med dig av detta händelseförlop! En av mina hönor (Lakrits) drabbades samma dag som din av ungefär samma symptom: Stod uppburrad i närheten av de andra hönorna. Blundade mest hela tiden. Väldigt blek kam och slör. Vattnig grönaktig diare. Jag har satt henne i mitt förråd och satt på ett element där och täckt golvet med tidningar. Hon har helatiden ätit och druckit. Hon får vatten med filmjölk i. Jag brukar alltid tömma det sista av filen i hönsmaten så de är vana vid fil och tycker om det. I morse hade jag (igen) tänkt nacka henne men då ser hon lite piggare ut och  kammen börjar bli lite rödare i kanten) Har funderat på att ge esbertre men är rädd för att förstöra motståndskraften för hela flocken om alla måste behandlas.  :-\ Kan jag få fatt på det till i morgon så har jag tidigare trott att hon inte skulle överleva tills dess och nu tror jag det är onödigt. ??? Inte lätt att veta hur man ska göra...

Tydligen kan det räcka med filmjölk till äldre hönor, det är inte lika bråttom med behandling. Och visst är det svårt...jag tyckte också att min lille tupp såg en aning piggare ut redan innan behandling...men det är små nyanser och dumt att chansa.

Lena A

« Svar #33 skrivet: 13 feb-08 kl 19:43 »
Margit, jag har helt missat ditt och lille tuppens problem tills nu!  :'( :-[

Det verkar ju ha löst sig för honom och han verkar ha piggnat till.

Ja visst är det jättetråkigt, när de blir sjuka.  :'(

Hoppas allt går bra.

Margit

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 feb-08 kl 20:56 »
Margit, jag har helt missat ditt och lille tuppens problem tills nu!  :'( :-[

Det verkar ju ha löst sig för honom och han verkar ha piggnat till.

Ja visst är det jättetråkigt, när de blir sjuka.  :'(

Hoppas allt går bra.

Tack Lena A!

Jag vågar inte hoppas än...men lite bättre fart är det på honom. Badade kloaken i ljummet vatten i dag då han hade både avföring och fil där  ::) (lyckades sätta sig i filskålen...).

Men någon fart på ätandet är det inte än och avföringen är fortfarande vattentunn så vi får se  :-\.

Lena A

« Svar #35 skrivet: 13 feb-08 kl 22:17 »
Filmjölk verkar vara bra till de flesta djur.

Jag håller tummarna för den lille.

Det är märkligt vad som händer här, när man inte tittar in på någon dag.  :-\ Det går ju inte att vara borta mer än högst en dag.

Jag är också tacksam för all hjälp, råd och stöttning som man får i det här forumet. Utan er skulle man känna sig ensam, när ens djur råkar ut för något.

Fortsätt berätta hur det går, Margit!  Jag ska titta in i morgon bitti igen.

Margit

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 14 feb-08 kl 10:22 »
Tuppen lever och dricker i alla fall  ;D lite sämre på att äta, hoppas det kommer i gång i dag.

Margit

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 14 feb-08 kl 19:34 »
Mot alla odds är tuppen återställd  ;D verkar det som i alla fall...

Så ge inte upp era djur i första taget.

Prosit

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 14 feb-08 kl 19:37 »
Min höna såg så mycket bättre ut igår men idag hade hon haft rinnande avföring igen och såg inte pigg ut. Hon bara ligger och bajsar. Hon dricker vatten och fil och äter allfoder. Är det någon annan mat man skulle ge henne? Ris kanske?

Prosit

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 14 feb-08 kl 19:39 »
Mot alla odds är tuppen återställd  ;D verkar det som i alla fall...

Så ge inte upp era djur i första taget.
Men så skönt! Har du honom åtskild fortsättningsvis eller har du flyttat ihop dem igen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser