Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skit!! coccidios..  (läst 12785 gånger)

Margit

• Gäst
Skit!! coccidios..
« skrivet: 11 feb-08 kl 10:36 »
Skit och pannkaka!!

Esbetree är receptbelagt ock skrivs endast ut EFTER att en veterinär har tittat på honom, återstår alltså bara att få tag på en distriktsveterinär innan det är försent då... :'(

Har gett alla A-fil nu men de tittar ju bara på det som om det vore något från yttre rymden... ::)

Hur har han fått coccidos då? Medfött? Fått det från mina vuxna hönor som aldrig visat sjukdomstecken, mysko.

Hoppsan blev visst en helt ny tråd...och inte vet jag hur man flyttar den till den andra tråden heller.
« Senast ändrad: 08 mar-08 kl 23:48 av Sirpa »

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Skit!!
« Svar #1 skrivet: 11 feb-08 kl 11:19 »
Hej,

Det kanske finns någon som har esbetree hemma och kan dela med sig lite och skicka till dig. Jag har det men vet inte vart det ligger i flyttröran och med en dotter på 4 månader som bestämmer över min tid är det osäkert om jag hinner leta fram det.

//Linda

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #2 skrivet: 11 feb-08 kl 11:59 »
Våran distriktveterinär skriver ut det utan att ha tittat på hönsen.
Ring distr.veterinären och säg att du behöver esbetree för att dina höns troligen har fått coccidos.
Är det coccidos så är det bråttom.
Gotlandskaniner, genbank.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 feb-08 kl 12:10 »
Tack för tipset!!

Distriktsveterinären har telefontid mellan kl 8-9, i övrig tid hänvisas till Blå stjärnan i Göteborg, de skriver inte ut nåt utan att en veterinär har tittat på tuppen...som jag kanske inte ens kan behålla...om den överlever...

Är ju inte säker på coccidos. Har inte sett blod i avföringen.
Har bestämt mig för att avvakta och ringa distriktsveterinären i morgon kl 8.00 och försöka få henne att skriva ut Esbetree, så jag kan behandla de andra åtminstone...i fall att.

Jag tyckte han skakade lite konstigt på huvudet när jag bar honom, ungefär som man gör när man har snurrat runt några varv...kanske Marek ändå?

Har i alla fall tvångsmatat honom med A-fil några ggr nu. Blir det värre får jag överväga veterinär eller huggkubbe  :'(

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #4 skrivet: 11 feb-08 kl 12:21 »
Svårt att säga vad det kan vara för sjukdom. Att höns burrar upp sig är ju ett ganska allmänt sjukdomssymptom.
Jag skulle skilja honom helt från de andra om jag var du, alltså sätta honom i karantän (i ett helt annat utrymme) i fall det är något smittsamt.
Desinfekterade du avelsäggen?
Dina ruvhönor köpte du väl som "levande djur" inte avelsägg? De kan ju vara smittbärare av marekviruset. Marekviruset finns ju hos så gott som alla höns.
Hoppas det ordnar sig för din tupp!

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 feb-08 kl 12:57 »
Svårt att säga vad det kan vara för sjukdom. Att höns burrar upp sig är ju ett ganska allmänt sjukdomssymptom.
Jag skulle skilja honom helt från de andra om jag var du, alltså sätta honom i karantän (i ett helt annat utrymme) i fall det är något smittsamt.
Desinfekterade du avelsäggen?
Dina ruvhönor köpte du väl som "levande djur" inte avelsägg? De kan ju vara smittbärare av marekviruset. Marekviruset finns ju hos så gott som alla höns.
Hoppas det ordnar sig för din tupp!

Tack LM!

Jo ruvhönorna köpte jag när de var 10-12 veckor, annars har det inte kommit in några nya levande djur...bara ägg.

Om man inte desinfekterar äggen, kan man då "få med" coccidos på köpet? Borde inte de pyttigaste kycklingarna ha fått det i första hand??

Svårt det här, vi får se hur det går  :-\

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-08 kl 15:51 »
Coccidios orsaks av coccidier.
Coccider återfinns naturligt i nästan alla jordarter och även naturligt i djurens tarmar.

De finns i ca nio olika varianter och om en höna från en hönsflock flyttar till en annan så har den andra flocken en annan typ som hon inte är immun mot och hon kan då bli sjuk.

Vanligaste symptomen är:
Djuret ser allmänt sjukt och ruggigt ut; det burrar upp fjäderdräkten, drar in huvudet mot kroppen, hänger ner vingarna lite samt står och sover.

Om det har gått så långt att de har blodig diarre då brukar chanserna till tillfrisknad vara obefintlig.

/Grimla
« Senast ändrad: 11 feb-08 kl 15:53 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 feb-08 kl 17:30 »
Tjoho!!

Nu fick jag till slut tag i en veterinär som sa:

-Inga problem, jag ringer in receptet till ditt apotek!!  :o :o :-* :-* :-*

Enda orosmolnet är att apoteket inte har medlet hemma, det måste beställas, så nu får tuppen kämpa...i vilket fall som helst så klarar sig förhoppningsvis de andra  :-\.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 feb-08 kl 17:40 »
Bra Margit! Du ska se att det ordnar sig .

Knopparp

• Halland
« Svar #9 skrivet: 11 feb-08 kl 17:42 »
Grattis!!  :)
Det är tur att man får tag på välvilliga själar ibland!  :D

Håller tummarna för dina fåglar!

(våra fåglar älskar filmjölk så de får de ibland. Kanske är det förebyggande så man slipper sjukdom...  ??? ::) )
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 feb-08 kl 18:04 »
Mina äter inte filmjölk men blandar jag det med allfoder till gröt går det bra. De är vana att äta gröt, brukar även blanda i smulorna längst ner i påsen som inte annars duger.

Allfoder är inte drygt om de ratar söndersmulat, därför började jag med att blanda gröt för allfodret är väldigt smuligt ibland. Så det är bra att smyga ner lite fil i gröten ibland.

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 feb-08 kl 18:30 »
Tack för stöttning!!

Faktum är att tuppen tog lite fil självmant nu senast jag var nere, hoppas, hoppas han klarar sig.

Simon

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 feb-08 kl 19:19 »
Åh blir såå trött på alla veterinärer... Visst är Esbetree ett sulfapreparat -men det finns ju till för att användas! Det gäller att stå på sig...Verkligen övertyga om att man behöver det, funkar det inte med en veterinär så ringer man en annan  :P
   När jag har behandlat med filmjölk så spär jag det med vatten så det går att ha i de vanliga vattenautomaterna... Hönorna MÅSTE dricka det! ...därför ska man inte ge något vatten bredvid..

Stora bocken Bruse

« Svar #13 skrivet: 11 feb-08 kl 19:28 »
Håller tummarna att du hinner få hem esbetre.. När jag behövde det för några veckor sen gick det inte att beställa det heller.. Tillverkaren hade svårt att få fram det.. Jag hade tur att det fanns på ett annat apotek så dom bara skickade det mellan apoteken.. Hoppas verkligen att du också har sån tur eller att dom löst sina leveransproblem..

Hoppas tuppen klarar sig..

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 feb-08 kl 19:57 »
Tack!!

Jag har funderat hela dagen på varför han fick det...jag har ju följt alla råd, inte tagit in nya djur, supernoga med hygienen då de faktiskt bor inomhus ( i mitt pannrum  :-[) osv. Men nu när jag hade storstädning därnere så kom jag på det!!!!

De senaste 2 veckorna har jag tagit med mig grusig jord när jag har varit ute med hunden, de behöver ju grus för krävan tänkte jag...det kan ju faktiskt ha varit därifrån han har fått det!! Eller vad tror ni?

Tyvärr har jag nu sett blod i hans avföring  :'( men tycker ändå att han är liiiite piggare, hoppas han håller ut. I morgon ska jag ta med mig en spruta hem, det underlättar ju tvångsmatningen med filmjölk och förhoppningsvis Esbetre - det värsta är att jag måste jobba i morgon  >:( vård av sjuk tupp kanske??  ;D ;D

Torry

« Svar #15 skrivet: 11 feb-08 kl 20:21 »
Oj vad jobbigt med stackars tuppen  :( . Lite druvsocker i filen så han får energi, så kanske han orkar äta lite mera. Hoppas det ordnar sig
Kram Torry

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #16 skrivet: 11 feb-08 kl 22:34 »
Håller tummarna :)
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Margit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 feb-08 kl 11:30 »
Bra tips om druvsocker Torry  ;) och tack för tumhållning, det behövs!

Tuppen är skruttig, nyss tvångsmatad med fil, han tog två majskorn självmant sedan var det stopp. Sonen grät i morse så tårarna strömmade  :'(

Efter kl. 14.00 finns medlet att hämta på apoteket...så jag har precis talat om för min man att han så vackert får medicinera tuppen i eftermiddag, hur brukar ni göra?

Linda in honom i en handduk tänkte jag, så att man har båda händerna fria. OM det inte står någon dos, är det någon här som vet?
Jag antar att samtliga hönor/kycklingar ska behandlas trots att de inte visar några sjukdomstecken?

Veterinären sa tre dagars behandling...vad tror ni?

Tack för all hjälp, skönt att ni finns!!  :-*

Jag skulle verkligen behöva vara ledig i dag...

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #18 skrivet: 12 feb-08 kl 11:38 »
Om jag kommer ihåg rätt så blandade vi medicinen med vattnet i våran vattenautomat.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #19 skrivet: 12 feb-08 kl 11:51 »
JAG HAR ESBETREE HEMMA!  ;) ;) ;)
Jätteförpackning med låååång hållbarhet. Ges 1g/l vatten och inte till äggläggande fåglar.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare
Wes Jr, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser